Kompetensi sosial guru BK/konselor sekolah
Studi deskriptif di SMAN se-kota Denpasar
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.3760702Keywords:
social competence, BK teachersAbstract
This study aims to determine: 1) internal collaboration in the workplace by BK teachers/school counselors, 2) roles in the organization and professional activities of guidance and counseling by BK teachers/school counselors, 3) collaboration between professions by BK teachers/school counselors. This research is a quantitative descriptive research. This research was conducted at the Senior High School of Denpasar City. The subjects of this study were all BK counselors/counselors with an bachelor degrre of education background who served in the Senior High School of Denpasar City with a total of 20 people. The data collection method is in the form of a questionnaire. The data analysis technique used is descriptive analysis. The results showed that the indicator of internal collaboration in the workplace an average score of 4.06 with a percentage of 76.6% was in the quite good category. The indicators play a role in the professional organization of guidance and counseling with an average score of 4.29 with a percentage of 82% in the quite good category. On the collaboration indicator between professions the average score of 3.58 with a percentage of 64.7% is in the good category.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) kolaborasi intern di tempat kerja oleh guru BK/konselor sekolah, 2) peran dalam organisasi dan kegiatan profesi bimbingan dan konseling oleh guru BK/konselor sekolah, 3) kolaborasi antar profesi oleh guru BK/konselor sekolah. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif. Penelitian ini dilakukan di SMA Negeri se-kota Denpasar. Subjek penelitian ini adalah seluruh guru BK/konselor yang berlatar belakang pendidikan S1 BK yang bertugas di SMA Negeri se-kota Denpasar dengan jumlah 20 orang. Metode pengumpulan data berupa angket. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa indikator kolaborasi intern di tempat kerja skor rata-rata 4,06 dengan persentase 76,6% berada pada kategori cukup baik. Pada indikator berperan dalam organisasi profesi bimbingan dan konseling skor rata-rata 4,29 dengan persentase 82% berada pada kategori cukup baik. Pada indikator kolaborasi antar profesi skor rata-rata 3,58 dengan persentase 64,7% berada pada kategori baik.
Downloads
References
Anas Sudijono. (2009). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Belferik Manullang. (2004). Pembelajaran yang mendidik Education Touch. Jakarta: Rineka Cipta.
Departemen Pendidikan Nasional. (2002). Profesi dan Organisasi Profesi Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Departemen Pendidikan Nasional. (2004). Dasar Standarisai Profesi Konseling. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Fitria Syahrulita Mayasari. (2016). Kompetensi Sosial Guru Bimbingan dan Konseling SMP Negeri di Kabupaten Sleman. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, Vol. 5, No. 11, November 2016, ISSN: 2580-6831, Universitas Negeri Yogyakarta.
Gusfar Efendi. (2013). Kompetensi Sosial Guru BK/Konselor Sekolah (Studi Deskriptif Di SMA Negeri Kota Padang). Jurnal Konselor, Vol. 2 No. 1 Tahun 2013, ISSN: 2541-5948, Universitas Negeri Padang.
Hamzah B.Uno. (2007). Profesi Kependidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Mamat Supriatna. (2011). Bimbingan dan Konseling Berbasis Kompetensi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Permendiknas Nomor 27 Tahun 2008 Tentang Standar Kualifikasi Akdemik Kompetensi Konselor.
Prayitno & Erman Amnti. (1994). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Depdikbud.
Rina Sari. (2016). Kompetensi Sosial Guru Bimbingan dan Konseling dalam Layanan Bimbingan Kelompok di SMK Negeri 1 Labuhanhaji Aceh Selatan. Skripsi. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Sisdiknas. (2003). Undang-Undang Sisdiknas No.20 Tahun 2003. Yogyakarta: Media Abadi.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 I Wayan Juliawan, Dewa Gede Eka Sastra Wiguna, Pande Wayan Bawa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.