Meningkatkan hasil belajar PPKN siswa kelas XII IPS 1 SMAN 1 Kuta Selatan tahun pelajaran 2019-2020 menggunakan model think pair share berbantuan kartu masalah
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.3760720Keywords:
learning model, think pair share, problem card, learning resultAbstract
This study is aimed to improve students’ PPKn learning result through Think pair share with problem card in grade XII IPS 1 SMA Negeri 1 Kuta Selatan in first semester of 2018/2019 academic year. This study is classroom action research. The subject of this study is students of XII Sosial 1 class in SMA Negeri 1 Kuta Selatan in the first semester 2019-2020 0f academic year. They are 36 students, meanwhile the object is the students’ learning results. Based on the data analysis result, it can be concluded that the result of the students’ learning increase from 62,75 (in pre-cycle) to 70,53 in the first cycle and 78,11 in the second cycle. Classically increase from 41,67% ( in pre-cycle) to 63’89% ( 1st cycle) and 94,44% (2nd cycle).
Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar PPKn siswa kelas XII.IPS 1 SMAN 1 Kuta Selatan pada semester ganjil tahun pelajaran 2019 - 2020 melalui pembelajaran dengan Model Think Pair Share Berbantuan Kartu Masalah. Penelitian ini tergolong penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XII IPS 1 SMA Negeri 1 Kuta Selatan pada semester ganjil Tahun Pelajaran 2019-2020 dengan jumlah siswa 36 orang, sedangkan objek penelitian ini adalah hasil belajar siswa. Berdasarkan hasil analisis data, diperoleh simpulan bahwa hasil belajar siswa pada kompetensi pengetahuan meningkat dari 62.75 (Pra Siklus) menjadi 70.53 pada Siklus I, dan menjadi 78.11 (Siklus II) dengan Ketuntasan Klasikal meningkat dari 41.67% (Pra Siklus) menjadi 63.89% (Siklus I), dan menjadi 94.44% (Siklus II).
Downloads
References
Anita, Lie. 2004. Cooperative Learning dalam Ruang-ruang Kelas. Jakarta : Grasindo.
Gagne, Berliner. 2009. Pentingnya Motivasi Belajar Siswa.Diambil dari : http://researchengines.com.
Hartina. 2008. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Paire Share (TPS) terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 5 Makassar (Studi pada Materi Pokok Laju Reaksi). Skripsi. Jurusan Kimia FMIPA, UNM.
Ibrahim, M,. 2000. Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Unesa
Kemmis, S & Mc Taggart, R. 1992. The Action Research Planner. Australia: Deakin University Press.
Nurhadi. dkk. 2003. Pembelajaran Konstekstual (Cooperatif Learning di Ruangruang Kelas). Jakarta: Gramedia Widiasarana.
Sanjaya, Wina. 2008. Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Slamet. 2003, Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya, Cet. IV, Jakarta: Rieneka Cipta.
Sudjana, Nana. 2006. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosadakarya.
Tampubolon, Saur. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Erlangga
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Elisabet Sumbung
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.