SCHOOL PRINCIPALS' RESPONSES AND CHALLENGES IN THE IMPLEMENTATION OF PERMENDIKBUDRISTEK NUMBER 40 OF 2021

Authors

  • Ikka Kartika Universitas Islam Nusantara
  • Muhammad Firman Universitas Linggabuana PGRI
  • Margono Margono YASPIDA
  • Abdul Rohman Kemenag

DOI:

https://doi.org/10.59672/ijed.v4i2.3016

Keywords:

Policy Implementation, School Principals, Response and Challenges

Abstract

This study aims to explore principals' responses and understandings related to the implementation of Permendikbudristek Number 40 of 2021  on the assignment of teachers as principals, as well as identify the challenges faced in implementing the policy. The research used qualitative methods involving observation, interviews, and documentation. The results show that the implementation of the policy has been carried out in stages and coordinated. However, in responding to the policy, there are several challenges faced. One of them is the lack of qualified teachers to become principals, which has an impact on the selection and assignment process. Thus, the implementation of Permendikbudristek Number 40 of 2021 has the potential to improve the quality of education in primary schools in Sukabumi district. To overcome the challenges, it is recommended that the government evaluate the burdensome articles. Good coordination between all relevant parties is needed to reach a mutual agreement. This research contributes to the understanding of principals' responses to the implementation of the policy on teacher assignment as principals and identifies the challenges faced. The results of this study can be the basis for developing more effective policies and strategies in improving the quality of principal leadership and education in primary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amon, L., & Harliansyah, H. (2022). Analisis kompetensi manajerial kepala sekolah dalam perencanaan peningkatan mutu pendidikan menengah kejuruan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(1), 147-162. https://doi.org/10.55606/jimak.v1i1.258

Arifudin, O. (2021). Manajemen strategi teori dan implementasi. PT. Bumi Aksara.

Esterberg, K. G. (2018). Qualitative methode in social research. McGrawn Hill Companies.

Fauziah, F., Copriady, J., & Sudirman, S. (2021) Implementasi permendiknas nomor 28 tahun 2010 tentang penugasan guru sebagai kepala sekolah di Kabupaten Siak. Jurnal Manajemen Pendidikan Penelitian Kualitatif, 5(1), 30-37. http://dx.doi.org/10.31258/jmppk.5.1.p.30-37

Handoko, C. (2022). Manajemen kepala sekolah/madrasah dalam sistem pengelolaan keuangan. JURNAL AN-NUR: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 8(01), 1-23.

Ilham, I. (2020). Implementasi permendiknas no. 28 tahun 2010 tentang penugasan guru sebagai kepala sekolah pada sekolah menengah pertama di Kabupaten Bima Nusa Tenggara Barat. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 4(3), 412-431. http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v4i3.1243

Irwansyah, R. (2021). Perkembangan peserta didik. Widina Bhakti Persada.

Jabar, C. S. A., Khuzaimi, I., & Andriani, D. E. (2020). Menarikkah jabatan kepala sekolah dasar di indonesia dalam pandangan guru?. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 2(1), 99-121. https://doi.org/10.21831/jump.v2i1.31051

Mere, K. (2021). Dampak penugasan guru sebagai kepala sekolah/ madrasah terhadap kinerja kepala sekolah. Jurnal Basicedu, 5(5), 4306-4313. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1444

Mulyasa, Enco. (2003). Menjadi kepala sekolah profesional. Remaja Rosdakarya.

Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 40 Tahun 2021 Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 28 Tahun 2010 Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah/ Madrasah.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 6 Tahun 2018 Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah.

Rahmadi, R. (2019). Evaluasi implementasi kebijakan rekrutmen calon kepala sekolah di lingkungan Dinas Pendidikan Kutai Kartanegara. Gerbang Etam, 13(1), 4-12.

Rindarti, E. (2021). Implementasi coaching untuk meningkatkan kemampuan kepala madrasah melaksanakan evaluasi pembelajaran jarak jauh. Indonesian Journal of Educational Development, 2(3), 401-415. https://doi.org/10.5281/zenodo.5680948

Rohman, A. N., & Sugeng, S. (2022). Meningkatkan kompetensi guru melalui pelatihan penulisan karya tulis ilmiah dan publikasi jurnal ilmiah berbasis open journal system (OJS) di MTs Negeri 32 Jakarta. JATI EMAS (Jurnal Aplikasi Teknik dan Pengabdian Masyarakat), 6(1), 13-18. https://doi.org/10.36339/je.v6i1.544

Ruminten, R., Pangestu, W. T., & Supriyanto, D. H. (2022). Kepemimpinan kepala sekolah dalam mengelola SDN Kedunggalar 4 dan SDN Bangunrejo Kidul 4 Kecamatan Kedunggalar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 95-106. https://doi.org/10.23969/jp.v7i1.5443

Said, A. (2018). Kepemimpinan kepala sekolah dalam melestarikan budaya mutu sekolah. EVALUASI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 257-273. http://dx.doi.org/10.32478/evaluasi.v2i1.77

Syafarina, L., Mulyasa, E., & Koswara, N. (2021). Strategi manajerial penguatan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 2036-2043. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1250

Tanjung, R., Hanafiah, H., Arifudin, O., & Mulyadi, D. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(4), 291-296. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i4.272

Tingkat, I. N. (2020). Optimalisasi pengembangan diri untuk mendongkrak prestasi (vokasional) sekolah. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760422

Virgo, E., & Slameto, S. (2018). Evaluasi program manajerial kepala sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 217-229. https://doi.org/10.24246/j.jk.2018.v5.i2.p217-229

Wati, D. P., Wahyuni, N., Fatayan, A., & Bachrudin, A. A. (2022). Analisis Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 7970-7977. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3684

Zaenuri, L. (2022). Pengaruh pola rekrutmen dan disiplin kerja kepala sekolah terhadap kinerja kepala sekolah SMP di Kabupaten Lombok Tengah (Doctoral dissertation, UIN Mataram). http://etheses.uinmataram.ac.id/id/eprint/2304

Published

2023-08-22

How to Cite

Kartika, I. ., Firman, M. ., Margono, M., & Rohman, A. . (2023). SCHOOL PRINCIPALS’ RESPONSES AND CHALLENGES IN THE IMPLEMENTATION OF PERMENDIKBUDRISTEK NUMBER 40 OF 2021. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 4(2), 230-237. https://doi.org/10.59672/ijed.v4i2.3016

Issue

Section

Articles