SCHOOL PRINCIPALS' RESPONSES AND CHALLENGES IN THE IMPLEMENTATION OF PERMENDIKBUDRISTEK NUMBER 40 OF 2021
DOI:
https://doi.org/10.59672/ijed.v4i2.3016Keywords:
Policy Implementation, School Principals, Response and ChallengesAbstract
This study aims to explore principals' responses and understandings related to the implementation of Permendikbudristek Number 40 of 2021 on the assignment of teachers as principals, as well as identify the challenges faced in implementing the policy. The research used qualitative methods involving observation, interviews, and documentation. The results show that the implementation of the policy has been carried out in stages and coordinated. However, in responding to the policy, there are several challenges faced. One of them is the lack of qualified teachers to become principals, which has an impact on the selection and assignment process. Thus, the implementation of Permendikbudristek Number 40 of 2021 has the potential to improve the quality of education in primary schools in Sukabumi district. To overcome the challenges, it is recommended that the government evaluate the burdensome articles. Good coordination between all relevant parties is needed to reach a mutual agreement. This research contributes to the understanding of principals' responses to the implementation of the policy on teacher assignment as principals and identifies the challenges faced. The results of this study can be the basis for developing more effective policies and strategies in improving the quality of principal leadership and education in primary schools.
Downloads
References
Amon, L., & Harliansyah, H. (2022). Analisis kompetensi manajerial kepala sekolah dalam perencanaan peningkatan mutu pendidikan menengah kejuruan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(1), 147-162. https://doi.org/10.55606/jimak.v1i1.258
Arifudin, O. (2021). Manajemen strategi teori dan implementasi. PT. Bumi Aksara.
Esterberg, K. G. (2018). Qualitative methode in social research. McGrawn Hill Companies.
Fauziah, F., Copriady, J., & Sudirman, S. (2021) Implementasi permendiknas nomor 28 tahun 2010 tentang penugasan guru sebagai kepala sekolah di Kabupaten Siak. Jurnal Manajemen Pendidikan Penelitian Kualitatif, 5(1), 30-37. http://dx.doi.org/10.31258/jmppk.5.1.p.30-37
Handoko, C. (2022). Manajemen kepala sekolah/madrasah dalam sistem pengelolaan keuangan. JURNAL AN-NUR: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 8(01), 1-23.
Ilham, I. (2020). Implementasi permendiknas no. 28 tahun 2010 tentang penugasan guru sebagai kepala sekolah pada sekolah menengah pertama di Kabupaten Bima Nusa Tenggara Barat. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 4(3), 412-431. http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v4i3.1243
Irwansyah, R. (2021). Perkembangan peserta didik. Widina Bhakti Persada.
Jabar, C. S. A., Khuzaimi, I., & Andriani, D. E. (2020). Menarikkah jabatan kepala sekolah dasar di indonesia dalam pandangan guru?. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 2(1), 99-121. https://doi.org/10.21831/jump.v2i1.31051
Mere, K. (2021). Dampak penugasan guru sebagai kepala sekolah/ madrasah terhadap kinerja kepala sekolah. Jurnal Basicedu, 5(5), 4306-4313. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1444
Mulyasa, Enco. (2003). Menjadi kepala sekolah profesional. Remaja Rosdakarya.
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 40 Tahun 2021 Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 28 Tahun 2010 Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah/ Madrasah.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 6 Tahun 2018 Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah.
Rahmadi, R. (2019). Evaluasi implementasi kebijakan rekrutmen calon kepala sekolah di lingkungan Dinas Pendidikan Kutai Kartanegara. Gerbang Etam, 13(1), 4-12.
Rindarti, E. (2021). Implementasi coaching untuk meningkatkan kemampuan kepala madrasah melaksanakan evaluasi pembelajaran jarak jauh. Indonesian Journal of Educational Development, 2(3), 401-415. https://doi.org/10.5281/zenodo.5680948
Rohman, A. N., & Sugeng, S. (2022). Meningkatkan kompetensi guru melalui pelatihan penulisan karya tulis ilmiah dan publikasi jurnal ilmiah berbasis open journal system (OJS) di MTs Negeri 32 Jakarta. JATI EMAS (Jurnal Aplikasi Teknik dan Pengabdian Masyarakat), 6(1), 13-18. https://doi.org/10.36339/je.v6i1.544
Ruminten, R., Pangestu, W. T., & Supriyanto, D. H. (2022). Kepemimpinan kepala sekolah dalam mengelola SDN Kedunggalar 4 dan SDN Bangunrejo Kidul 4 Kecamatan Kedunggalar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 95-106. https://doi.org/10.23969/jp.v7i1.5443
Said, A. (2018). Kepemimpinan kepala sekolah dalam melestarikan budaya mutu sekolah. EVALUASI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 257-273. http://dx.doi.org/10.32478/evaluasi.v2i1.77
Syafarina, L., Mulyasa, E., & Koswara, N. (2021). Strategi manajerial penguatan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 2036-2043. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1250
Tanjung, R., Hanafiah, H., Arifudin, O., & Mulyadi, D. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(4), 291-296. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i4.272
Tingkat, I. N. (2020). Optimalisasi pengembangan diri untuk mendongkrak prestasi (vokasional) sekolah. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760422
Virgo, E., & Slameto, S. (2018). Evaluasi program manajerial kepala sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 217-229. https://doi.org/10.24246/j.jk.2018.v5.i2.p217-229
Wati, D. P., Wahyuni, N., Fatayan, A., & Bachrudin, A. A. (2022). Analisis Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 7970-7977. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3684
Zaenuri, L. (2022). Pengaruh pola rekrutmen dan disiplin kerja kepala sekolah terhadap kinerja kepala sekolah SMP di Kabupaten Lombok Tengah (Doctoral dissertation, UIN Mataram). http://etheses.uinmataram.ac.id/id/eprint/2304
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Ikka Kartika, Muhammad Firman, Margono Margono, Abdul Rohman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.