LEADERSHIP OF SCHOOL PRINCIPLE IN DEVELOPING EDUCATION MANAGEMENT STANDARDS AT MTS YASPIDA SUKABUMI
DOI:
https://doi.org/10.59672/ijed.v4i2.2973Keywords:
Principal Leadership, Development, Education Management StandardsAbstract
This research discusses the role of school principals' leadership in the development of education management standards at MTs Yaspida Sukabumi. The aim of this research is to improve the education quality through the implementation of effective management standards. The research method used is qualitative, involving the school principal, teachers, and students as respondents. Data were collected through interviews, observations, and documentation. The results of the research indicate that the leadership of the school principal plays a significant role in developing education management standards. School principal who has a clear vision, good communication, inclusive leadership, and the ability to mobilize the entire school community can create an conducive environment to improving the education quality. This research concludes that effective school leadership in the development of management standards have a positive impact on the education quality at MTs Yaspida Sukabumi.
Downloads
References
Abdullah, M. (2018). Manajemen mutu pendidikan di sekolah kepemimpinan kepala sekolah, profesionalisme guru, dan partisipasi masyarakat dalam peningkatan mutu pendidikan di sekolah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(3), 190-198. https://doi.org/10.17509/jpp.v17i3.9612
Al Faruq, M. H., & Supriyanto, S. (2020). Kepemimpinan transformasional kepala sekolah dalam meningkatkan mutu guru. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 5(1), 68-76. https://doi.org/10.26740/jdmp.v5n1.p68-76
Benty, D. D. N., & Gunawan, I. (2015). Manajemen hubungan sekolah dan masyarakat. UM Press.
Busro, M. (2018). Teori-teori manajemen sumber daya manusia. Prenada Media Group.
Esterberg, K. G. (2018). Qualitative methode in social research. McGrawn Hill Companies.
Irmawati, I. (2022). Hubungan fungsi kepemimpinan kepala sekolah dengan mutu pendidikan di MTs Nahdlatul Wathan Tenggarong Seberang. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(3), 1010-1026. http://dx.doi.org/10.35931/aq.v16i3.983
Kadarsih, I., Marsidin, S., Sabandi, A., & Febriani, E. A. (2020). Peran dan tugas kepemimpinan kepala sekolah di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 194-201. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i2.138
Kharismawati, D. E. (2019). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan sekolah. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 4(1), 19-28. http://dx.doi.org/10.17977/um027v4i12019p019
Manora, H. (2019). Peranan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Edification Journal : Pendidikan Agama Islam, 1(1), 119-125. https://doi.org/10.37092/ej.v1i1.88
Mariana, D. (2021). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah terhadap efektivitas sekolah penggerak dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10228–10233. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2606
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI No. 19 Tahun 2007 tentang Standar Pengelolaan Pendidikan Oleh Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Putri, Z. D. (2020). Implementasi standar pengelolaan pendidikan SMK Negeri 1 Bengkalis. JURNAL MINDA, 1(2), 61-73.
Prasetijo, P., & Samidjo, S. (2019). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu sekolah. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan (JKPP), 1(1), 1–5. https://doi.org/10.30738/jkpp.v1i1.3302
Salam, A., & Majid, M. F. A. F. (2020). Peran kepemimpinan dan kebijakan kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di MAN 1 Yogyakarta. MANAGERE: Indonesian Journal of Educational Management, 2(1), 45-61. https://doi.org/10.52627/managere.v2i1.58
Sagala, S. (2018). Pendekatan dan model kepemimpinan (1st ed.). Pranada Media.
Siahaan, S., Napitupulu, D. S., & Harahap, A. S. (2020). Komunikasi interpersonal kepala sekolah dalam pengambilan keputusan dan peningkatan mutu di SMA Al-Ulum Kota Medan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 9(01), 227-238. http://dx.doi.org/10.30868/ei.v9i01.673
Sintya, M., Ramawani, N., Aminah, S., Syahrial, S., & Noviyanti, S. (2022). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 445-448. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.4331
Supartilah, S., & Pardimin, P. (2021). Peran kepala sekolah di era revolusi industri 4.0 dalam meningkatkan mutu pendidikan. Media Manajemen Pendidikan, 4(1), 138-149. https://doi.org/10.30738/mmp.v4i1.9892
Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan tujuan Pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39. https://doi.org/10.25078/aw.v4i1.927
Syadzili, M. F. R. (2019). Polarisasi tahapan kepemimpinan transformatif pendidikan Islam. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 55-81. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v3i1.498
Undang-undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wibawani, D. T., Wiyono, B. B., & Benty, D. D. N. (2019). Kepemimpinan visioner kepala sekolah sebagai pemimpin perubahan dalam peningkatan mutu pendidikan. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 2(4), 181-187. http://dx.doi.org/10.17977/um027v2i42019p181
Widdah, M, E. Suryana, A., & Musyaddad, K. (2012). Kepemimpinan berbasis nilai dan pengembangan mutu madrasah. Alfabeta.
Widyarsono, E., & Mariah, S. (2019). Kontribusi kepemimpinan transaksional kepala sekolah, kesejahteraan guru dan fanatisme profesi terhadap kinerja guru swasta. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan (JKPP), 1(1), 39–43. https://doi.org/10.30738/jkpp.v1i1.3321
Zaenuddin, Z., Badrudin, B., & Haryanti, E. (2020). Kepemimpinan transformasional kepala sekolah dan komunikasi organisasi pengaruhnya terhadap komitmen organisasi guru. MANAGERE: Indonesian Journal of Educational Management, 2(3), 346-353.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Hanafiah, Muhammad Firman, Uce Gunawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.