Penerapan model pembelajaran think pair square berbantuan LKS untuk meningkatkan hasil belajar agama hindu
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4286777Keywords:
Think Pair Square, active learning, learning outcomes, HinduismAbstract
This study aims to determine whether the Think Pair Sqeare learning model assisted by LKS can increase learning activeness and learning outcomes of Hindu students in class XII MIPA 3 SMA Negeri 7 Denpasar on the material of Dasa Yama Bratha and Dasa Nyama Bratha. This type of research is classroom action research. The subjects of this action research were students of class XII MIPA 3 SMA Negeri 7 Denpasar in the 2018/2019 academic year. This study consisted of 2 cycles, and each cycle of this design consisted of four stages, namely: (1) planning, (2) implementation, (3) observation and evaluation, and (4) reflection. The research data were analyzed descriptively qualitatively. The results showed that students who were less active at the initial reflection became active at the end of cycle II. The class average value of students increased by 1.54, the absorption of students increased by 15.4% and completeness of classical learning increased by 65.7% from the results of learning the initial reflection. So, the application of the Think Pair Sqeare learning model assisted by LKS can increase learning activeness and learning outcomes of Hindu students in class XII MIPA 3 SMA Negeri 7 Denpasar in the 2018/2019 academic year.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah model pembelajaran Think Pair Square berbantuan LKS dapat meningkatkan keaktifan belajar dan hasil belajar Agama Hindu siswa kelas XII MIPA 3 SMA Negeri 7 Denpasar pada materi Dasa Yama Bratha dan Dasa Nyama Bratha. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian tindakan ini adalah siswa kelas XII MIPA 3 SMA Negeri 7 Denpasar tahun pelajaran 2018/2019. Penelitian ini terdiri dari 2 siklus, dan setiap siklus dari rancangan ini terdiri dari empat tahapan yaitu: (1) perencanaan, (2) pelaksanaan, (3) observasi dan evaluasi, dan (4) refleksi. Data hasil penelitian dianalisis secara deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukan dari siswa yang kurang aktif pada refleksi awal menjadi aktif pada akhir siklus II. Nilai rata-rata kelas siswa meningkat sebesar 1,54 daya serap siswa meningkat sebesar 15,4% dan ketuntasan belajar secara klasikal meningkat sebesar 65,7% dari hasil belajar refleksi awal. Jadi, penerapan model pembelajaran Think Pair Sqeare berbantuan LKS dapat meningkatkan keaktifan belajar dan hasil belajar Agama Hindu siswa kelas XII MIPA 3 SMA Negeri 7 Denpasar tahun pelajaran 2018/2019.
Downloads
References
Arikunto, S. (2012). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. Rineka Cipta.
Arumada, I. K. (2020). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe GGE pada mata pelajaran PPKn. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 252-261, DOI: 10.5281/zenodo.4004162.
Catrining, L., dan Widana, I. W. (2018). Pengaruh pendekatan pembelajaran realistic mathematics education terhadap minat dan hasil belajar matematika. Emasains, 7(2), 120-129.
Juliana, D. G., Widana, I. W., & Sumandya, I. W. (2017). Hubungan motivasi berprestasi, kebiasaan belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains, 6(1), 40-60.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 23 Tahun 2016 tentang Standar Penilaian.
Nurkancana, I. W. & Sunartana. (2012). Evaluasi hasil belajar. Usaha Nasional.
Setyowati, D. & Widana, I. W. (2016). Pengaruh minat, kepercayaan diri, dan kreativitas belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains, 5(1), 66-72.
Sumbung, E. (2020). Meningkatkan hasil belajar PPKn siswa kelas XII IPS 1 SMAN 1 Kuta Selatan tahun pelajaran 2019-2020 menggunakan model think pair share berbantuan kartu masalah. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 104-111, DOI:10.5281/zenodo.3760720.
Suyanto, & Kasihan, K. E. (2011). Model pembelajaran [Materi Acuan pada Pendidikan dan Latihan Profesi Guru di PSG Rayon 15, Universitas Negeri Malang].
Suwarsa, I. W. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe student team achievement division untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 274-282, DOI: 10.5281/zenodo.4004199.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wena, M. (2012). Strategi pembelajaran inovatif kontemporer: Suatu tinjauan konseptual operasional. Bumi Aksara.
Widana, I. W., Sumandya, I.W., & Suhardita, K. (2020). Pendidikan antikorupsi berbasis Tri Kaya Parisudha. Mahameru Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Ni Wayan Seriasih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.