Penerapan layanan bimbingan klasikal berbasis tri hita karana dalam meningkatkan karakter siswa tahun pelajaran 2019/2020
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4286693Keywords:
Tri Hita Karana, character, classical guidanceAbstract
This study aims to instill positive attitudes, traits and characters from the application of the universal Tri Hita Karana culture in the form of a tri hita karana-based classical guidance service that is tested on students this research is a type of action research that covers several aspects, namely the planning, implementation, observation / evaluation and reflection stages and using 2 cycles. The hypothesis proposed in this study: that by using the implementation of classical guidance services based on Tri Hita Karana can improve the character of students in the academic year 2019/2020.Research subjects in the classical guidance service based on Tri Hita karana were all students of class in the academic year 2019/2020. Based on the results of this study it can be concluded that the application of Tri Hita Karana-based classical guidance services can improve student character where there is a significant change that occurs an average increase of 27% in the first cycle while in the second cycle an average increase of 57.6%, then this it can be concluded that the application of Tri Hita Karana-based classical guidance services is considered to be effective in increasing the problem of students' character in the modern era.
Penelitian ini bertujuan untuk menanamkan sikap, sifat dan karakter positif dari penerapan budaya Tri Hita Karana sejagat dalam bentuk layanan bimbingan klasikal berbasis Tri Hita Karana yang diujikan pada siswa. Penelitian ini merupakan jenis penelitian tindakan yang meliputi beberapa penelitian. Aspek-aspek yaitu tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi/evaluasi dan refleksi serta menggunakan 2 siklus. Hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini bahwa dengan penerapan layanan bimbingan klasikal berbasis Tri Hita Karana dapat meningkatkan karakter siswa pada tahun ajaran 2019/2020. Subjek penelitian dalam layanan bimbingan klasikal Tri Hita karana adalah seluruh mahasiswa angkatan tahun ajaran 2019/2020. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penerapan layanan bimbingan klasikal berbasis Tri Hita Karana dapat meningkatkan karakter siswa di mana terdapat perubahan yang signifikan yaitu terjadi peningkatan rata-rata sebesar 27% pada siklus I sedangkan pada siklus II mengalami peningkatan rata-rata sebesar 57,6%, maka dapat disimpulkan bahwa penerapan layanan bimbingan klasikal berbasis Tri Hita Karana dinilai efektif dalam meningkatkan masalah karakter siswa di era modern.
Downloads
References
Ahmad, J. N. (2016). Bimbingan dan konseling dalam berbagai latar belakang. Refisika Aditama
Amin, M. M. (2011). Pendidikan karakter anak bangsa. Boduose Media.
Cahyadiarta, R. (2014). Makalah implementasi Tri Hita Karana.
Koesoema, D. (2010). Pendidikan karakter strategi mendidik anak di zaman global. Grasindo.
Masnur, M. (2011). Pendidikan Karakter. Bumi Aksara.
Krishna, A. (2010). Tri Hita Karana ancient balinese wisdom for neo humans. Anand Krishna Global Co-Operation
Purana, I. M. (2016).Tri Hita Karana dalam kehidupan umat Hindu. Kayumas Agung
Sarwadana, S. M. (2016). Aplikasi Tri Hita karana untuk meningkatkan kualitas diri. Kayumas Agung
Setyowati, D. & Widana, I. W. (2016). Pengaruh minat, kepercayaan diri, dan kreativitas belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains, 5(1), 66-72.
Sugiyono. (2012). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R &D). Alfabeta.
Sukitman, T. (2015). Bimbingan konseling berbasis pendidikan karakter. Diva Pres.
Sukiman. (2011). Penelitian tindakan kelas untuk guru pembimbing. Paramitra.
Undang-Undang RI No. 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 I Putu Karpika, Riana Mawar Mentari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.