Penerapan model pembelajaran berbasis proyek pada pembuatan strip komik untuk meningkatkan kemampuan menulis bahasa inggris
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4286867Keywords:
pembelajaran berbasis proyek, proyek strip komik, kemampuan menulisAbstract
This class action research aims to improve students' writing skills through the application of PJBL model in comic strips project.The study was conducted in class X social 2 of SMA Negeri 2 Kuta in the second semester of the academic year 2019/2020 involving 36 students. This class action research consisted of 2 cycles with Expressions material. Student writing assessment data was collected from the writing assessment rubric while students' responses to the application of the PJBL model in the comic strips project were collected by questionnaire. The collected data was analyzed descriptively. This research is said to be successful if the student's average writing score is at least in good category, and the average value of student responses is in the positive category.The results showed (1) the average writing score of students in the first cycle was 77.36 with good category, whereas in the second cycle was 80.56 with good category, (2) the average value of responses Class X IPS 2 students of SMA Negeri 2 Kuta on the application of PJBL model in comic strips project amounted to 43.78 with positive category. These results indicate that the application of the PJBL model in comic strips project can improve students' English writing skills in class X social 2 SMA Negeri 2 Kuta in the academic year 2019/2020.
Penelitian tindakan kelas ini bertujuan meningkatkan kemampuan menulis siswa melalui penerapan model PJBL pada pembuatan strip komik. Penelitian dilaksanakan di kelas X IPS 2 SMA Negeri 2 Kuta pada semester genap tahun ajaran 2019/2020 dengan melibatkan 36 orang siswa. Penelitian tindakan kelas ini terdiri dari 2 siklus dengan materi Expressions. Data penilaian menulis siswa dikumpulkan dari rubrik penilaian menulis sedangkan tanggapan siswa terhadap penerapan model PJBL pada strip komik dikumpulkan dengan angket. Data yang telah terkumpul dianalisis secara deskriptif. Penelitian ini dikatakan berhasil jika diperoleh skor rata-rata menulis siswa minimal berada pada kategori baik, dan nilai rata-rata tanggapan siswa terhadap penerapan model PJBL pada proyek strip komik minimal berada pada kategori positif. Hasil penelitian menunjukkan (1) skor rata-rata menulis siswa pada siklus I sebesar 77,36 dengan kategori baik, sedangkan pada siklus II diperoleh skor rata-rata menulis siswa sebesar 80,56 dengan kategori baik, (2) nilai rata-rata tanggapan siswa kelas X IPS 2 SMA Negeri 2 Kuta terhadap penerapan model PJBLproyekstrip komik sebesar 43,78 dengan kategori positif. Hasil tersebut menunjukkan bahwa penerapan model PJBL pada proyek strip komik dapat meningkatkan kemampuan menulis siswa dalam pelajaran bahasa Inggris kelas X IPS 2 SMA Negeri 2 Kuta tahun ajaran 2019/2020.
Downloads
References
Artini, N. P. J., & Muderawan, W. (2013). Pengaruh model pembelajaran berbasis proyek terhadap kecerdasan emosional siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(2).
Aliyah, A. N. (2017). Using comic strips to improve the tenth grade students' writing skill in recount texts at SMAN 1 Tumpang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Bas, G. (2011). Investigating the effects of project based learning on students academic achievement and attitudes towards english. TOJNED: The Online Journal of New Horisozon In Education, 1(4), 1-15.
Farid, M., & Pramukantoro, J. A. (2013). Pengaruh penerapan pembelajaran berbasis proyek terhadap hasil belajar siswa pada standar kompetensi menerapkan dasar-dasar teknik digital di SMKN 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 2(2), 737-747.
Handayani, S. (2016). Pentingnya kemampuan berbahasa Inggris sebagai dalam menyongsong ASEAN Community 2015. Jurnal Profesi Pendidik, 3(1), 102-106.
Huda, M. (2015). Penelitian tindakan kelas. Pustaka Pelajar.
Megawati, F., & Anugerahwati, M. (2012). Comic strips: a study on the teaching of writing narrative texts to Indonesian EFL students. Teflin Journal, 23(2), 183-205.
Mulyati, L. (2018). Penggunaan media komik strip dalam meningkatkan keterampilan menulis teks anekdot di SMK Negeri 1 Sumedang. Riksa Bahasa: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 2(2).
Siwa, I. B., & Muderawan, I. W. (2013). Pengaruh pembelajaran berbasis proyek dalam pembelajaran kimia terhadap keterampilan proses sains ditinjau dari gaya kognitif siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(2).
Syahputra, I. (2014). Strategi pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asingdalam meningkatkan kemampuan berbahasa siswa. Jurnal Penelitian sosial keagamaan, 17(1).
Sanjaya, D. H. W. (2016). Penelitian tindakan kelas. Prenada Media.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Kadek Ratnawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.