Meningkatkan motivasi dan prestasi belajar seni rupa siswa kelas XII AP-4 SMKN 1 Tampaksiring tahun pelajaran 2018/2019 melalui metode penugasan membuat kliping gambar/foto
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4006107Keywords:
learning motivation, learning achievement, assignment to make clippingsAbstract
This study aims to determine the effectiveness of the assignment to make a picture/photo clipping of fine art as an effort to increase motivation and learning achievement of students of class XII AP-4 SMK Negeri 1 Tampaksiring in the academic year 2018/2019. The subjects of this study were 35th grade XII AP-4 students of State Vocational School 1 Tampaksiring in the academic year 2018/2019. The object of research is the motivation and learning achievement of students of class XII AP-4 SMK Negeri 1 Tampaksiring in the academic year 2018/2019. Learning motivation data were collected using a questionnaire, while student achievement data was collected using tests. The research data were analyzed descriptively qualitatively. Benchmarks of research success: (1) minimal student motivation in the high category, (2) the average value of the minimum daily tests of KKM, and (3) classical learning completeness of at least 85%. The results showed that in the first cycle: (1) students' motivation was quite high, (2) the average value of student achievement was 76.40; and (3) classical completeness reached 81.25%. Whereas in the second cycle: (1) students' motivation was classified as high category, (2) the average value of student achievement was 78.37; and (3) classical completeness reached 93.75%. In conclusion, the assignment of making picture clippings/photographs of fine art works can increase motivation and learning achievement of students of class XII AP-4 SMK Negeri 1 Tampaksiring in the academic year 2018/2019.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penugasan membuat kliping gambar/foto karya seni rupa sebagai upaya untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa kelas XII AP-4 SMK Negeri 1 Tampaksiring Tahun Pelajaran 2018/2019. Subjek Penelitian ini adalah siswa kelas XII AP-4 SMK Negeri 1 Tampaksiring Tahun Pelajaran 2018/2019 berjumlah 35 orang. Objek penelitian adalah motivasi dan prestasi belajar siswa kelas XII AP-4 SMK Negeri 1 Tampaksiring Tahun Pelajaran 2018/2019. Data motivasi belajar dikumpulkan dengan kuesioner, sedangkan data prestasi belajar siswa dikumpulkan menggunakan tes tertulis. Data hasil penelitian di analisis secara deskriptif kualitatif. Kriteria keberhasilan penelitian: (1) motivasi belajar siswa minimal dalam kategori tinggi, (2) nilai rata-rata hasil ulangan harian minimal sebesar nilai KKM, dan (3) ketuntasan belajar secara klasikal minimal 85%. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada siklus I: (1) motivasi belajar siswa tergolong kategori cukup tinggi, (2) nilai rata-rata prestasi belajar siswa sebesar 76,40; dan (3) ketuntasan klasikal mencapai 81,25%. Sedangkan pada siklus II: (1) motivasi belajar siswa tergolong kategori tinggi, (2) nilai rata-rata prestasi belajar siswa sebesar 78,37; dan (3) ketuntasan klasikal mencapai 93,75%. Kesimpulan, penugasan membuat kliping gambar/foto karya seni rupa dapat meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa kelas XII AP-4 SMK Negeri 1 Tampaksiring Tahun Pelajaran 2018/2019.
Downloads
References
Animarlina. (2011). Perbedaan pengaruh pengetahuan konsep-konsep ekosistem pada peserta didik antara yang diajar strategi pembelajaran deduktif dengan induktif. http://animarlina.wordpress.com/karya-ilmiah. Diunggah Juli 2011.
Arikunto, S., Supardi, & Suhardjono. (2008). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Catrining, Luh dan Widana, I Wayan. (2018). Pengaruh pendekatan pembelajaran realistic mathematics education terhadap minat dan hasil belajar matematika. Emasains, 7(2). pp. 120-129. ISSN 2302-2124.
Dantes. (2008). Supervisi akademik dalam kaitannya dengan penjaminan mutu pendidikan. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha (Undiksha).
Dja’ali. (2008). Psikologi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Faiq, Muhamad. (2009). Pembelajaran induktif-struktur sosial dan peran guru. http://penelitiantindakankelas.blogspot.com/2009/03/model pembelajaran-induktif-struktur.html. Diunggah 04 Maret 2009.
Widana, I. W. (2014). Pengembangan bank soal. Emasains, 3(2). pp. 43-49. ISSN 2302-2124.
Juliana, DG., Widana, I., W., dan Sumandya, I. W. (2017). Hubungan motivasi berprestasi, kebiasaan belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains, 6(1). pp. 40-60. ISSN 2302-2124.
JS. Badudu. (1996). Kamus besar bahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud.
Mahurianasla. (2011). Model pembelajaran induktif. mahasiswa pascasarjana (S2). Teknologi pendidikan Unib. http:// mahurianasla.blogspot.com/2011/02/model-pembelajaran-induktif.html. Diunggah 8 Mei 2011.
Moore, L. L., Grabsch, D. K., & Rotter, C. (2010). Using achievement motivation theory to explain student participation in a residential leadership learning community. Journal of Leadership Education, 9, 22-34.
Mulyasa. (2007). Kurikulum tingkat satuan pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Peraturan menteri pendidikan dan kebudayaan Republik Indonesia Nomor 59 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah, Kemdikbud (2013).
Santrock, J.W. (2011). Educational psychology (ed). Texas: McGraw Hill.
Sardiman. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Rajawali Pers
Slameto. (2003). Pengertian belajar. http://www.infoskripsi.com/proposal/proposal-skripsi-pengaruh-cara-belajar-html.
Setyowati, Devi dan Widana, I Wayan. (2016). Pengaruh minat, kepercayaan diri, dan kreativitas belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains, 5 (1). pp. 66-72. ISSN 2302-2124.
Suryosubroto, B. (1997). Proses belajar mengajar di sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, (2003).
Wena. (2009). Strategi pembelajaran inovatif kontemporer. Jakarta: Bumi Aksara.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 I Made Artawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.