GOOD PRACTICES OF TEACHERS IN LEARNING SCIENCES IN PRIMARY SCHOOLS

Authors

  • I Wayan Lasmawan Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Wayan Kertih Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ni Luh Putu Yesy Anggreni Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ni Wayan Widi Astuti Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ni Luh Putu Cahayani Universitas Pendidikan Ganesha
  • Luh De Liska Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.59672/ijed.v4i3.3204

Keywords:

Good Practices, Social Studies Learning

Abstract

Social studies education as a field of study given at the educational level in the school environment, not only provides knowledge, but also provides values, attitudes and skills in the lives of students in society, nation and state in various characteristics. To make social studies learning enjoyable for students, there needs to be teacher innovation and creativity in delivering learning in class. Because even now, social studies still seems to be neglected and is considered rote. Through the application of virtual classroom learning media with the help of e-modules and learning videos in social studies learning for class VI students at SD Negeri 7 Sesetan, it can have a positive impact on students. In accordance with data collection carried out by distributing questionnaires to 31 students in class VI of SD Negeri 7 Sesetan, the results obtained were that 95% of students gave positive responses and enjoyed participating in the learning carried out by the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adela, Dhea, Permana, Dede. (2020). Integrasi pendidikan lingkungan melalui pendekatan ecopedagogy dalam pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Belaindika (Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan), 2(2), 17-26.

Adini, N. A. S., & SH, S. P. (2021). Metode bermain peran; meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS. CV. Dotplus Publisher.

Afandi, R. (2015). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dan hasil belajar IPS di sekolah dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77-89.

Amin, M. (2021). Peran pembelajaran IPS dalam pembentukan karakter siswa. OSF Preprints.

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2011). Penelitian tindakan kelas. PT Bumi Aksara.

Elmanda, V., Purba, A. E., Sanjaya, Y. P. A., & Julianingsih, D. (2022). Efektivitas program magang siswa smk di kota serang dengan menggunakan metode cipp di era adaptasi new normal pandemi covid-19. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 3(1), 5-15.

Fadhilaturrahmi, A. (2018). Evaluasi pembelajaran IPS berbasis taksonomi bloom dua dimensi di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 1(2), 12-21.

Filla, Wahdini Anna, et al. (2022). Pemanfaatan video pembelajaran menggunakan canva pada pembelajaran IPS kelas IV sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 15(1), 14-31.

Fitriyani, Y., Supriatna, N., Mia Zultrianti. (2021). Pengembangan kreativitas guru dalam pembelajaran kreatif pada mata pelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(1), 97-109.

Gede, P. (2020). Upaya peningkatan kemampuan guru dalam menyusun silabus dan rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) melalui diskusi kelompok terfokus di SMAN 1 Waingapu. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 13-27. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760430

Hariwirawan, I. K. (2020). Kontribusi pendidikan dan pelatihan terhadap kualitas pengelolaan pembelajaran. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 45-51. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760434

Moh. Uzer Usman. (2005). Menjadi Guru Profesional. PT. Remaja Rosdakarya,

Nariana, I. D. M. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe examples non examples berbantuan media gambar untuk meningkatkan hasil belajar geografi. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 335-344. https://doi.org/10.5281/zenodo.4006320

Nurhasanah, A. (2016). Penggunaan metode simulasi dalam pembelajaran keterampilan literasi informasi IPS bagi mahasiswa PGSD. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 2(1), 87-95.

Sapriya. (2009). Pendidikan IPS konsep dan pembelajaran. PT. Remaja Rosdakarya.

Siska, Yulia, Yufiarti, Japar, Muhammad. (2021). Nilai pendidikan karakter dalam pembelajaran IPS di sekolah dasar. Journal of Elementary School Education (JOuESE), 1(1), 1-11.

Sumandya, I. W., Widana, I. W., & Nugraha, I., N., B., S. (2022). The skills of high school mathematic teachers in utilizing the merdeka belajar plafform. Indonesian Research Journal in Education |IRJE|, 6(2), 455 - 464. https://doi.org/10.22437/irje.v6i2.22504

Sulistyosari, Y., Karwur H.M., Sultan H. (2022). Penerapan pembelajaran IPS berdiferensiasi pada kurikulum merdeka belajar. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 7(2), 66-75.

Suriyanti, T. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran IPS untuk meningkatkan keterampilan guru IPS terpadu. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 117-21.

Susanto, A. (2014). Pengembangan pembelajaran IPS di SD. Kencana.

Syaharuddin, M. (2020). Strategi pembelajaran IPS: Konsep dan Aplikasi. PT. Remaja Rosdakarya

Syaumi, Adi, Arifin, Wahyuningsih. (2022). Implementasi pendidikan karakter melalui pembelajaran IPS di SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 4277-81.

Trianingsih, R. (2016). Pengantar praktik mendidik anak usia sekolah dasar. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(2), 197-211.

Utari, U., et al. (2017). Pembelajaran tematik berbasis kearifan lokal di sekolah dasar dalam menghadapi masyarakat ekonomi ASEAN (MEA). Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), 39-44.

Widana, I. W., Sumandya, I. W., Citrawan, I. W., Widana, I. N. S., Ibarra, F. P., Quicho, R. F., Delos Santos, M. R. H. M., Velasquez-Fajanela, J. V., & Mukminin, A. (2023). The effect of teacher’s responsibility and understanding of the local wisdom concept on teacher’s autonomy in developing evaluation of learning based on local wisdom in special needs school. Journal of Higher Education Theory and Practice, 23(10), 152-167. https://doi.org/10.33423/jhetp.v23i10.6189

Widarta, G. M. A. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 131-141. https://doi.org/10.5281/zenodo.4003775

Widodo, A., et al. (2020). Pendidikan IPS menjawab tantangan abad 21: Sebuah kritik atas praktik pembelajaran IPS di sekolah dasar. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 2(2), 185-198.

Published

2023-11-30

How to Cite

Lasmawan, I. W. ., Kertih, I. W. ., Anggreni, N. L. P. Y. ., Astuti, N. W. W. ., Cahayani, N. L. P. ., & Liska, L. D. . (2023). GOOD PRACTICES OF TEACHERS IN LEARNING SCIENCES IN PRIMARY SCHOOLS. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 4(3), 396-403. https://doi.org/10.59672/ijed.v4i3.3204