Profil kemampuan literasi bahasa, literasi budaya dan kewargaan pada mahasiswa Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7365078Keywords:
Language Literacy, Cultural Literacy, CitizenshipAbstract
Tujuan penelitian ini adalah menggambarkan profil kemampuan literasi bahasa, literasi budaya dan kewargaan pada mahasiswa Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif yang dilakukan di Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa Untirta yang mengikuti Program Pertukaran Mahasiswa Tahap 1 Tahun 2020/2021. Instrument penelitian yang digunakan berupa soal tes dan angket kemampuan literasi Bahasa dan literasi budaya dan kewargaan. Hasil dari penelitian ini adalah kemampuan literasi bahasa mahasiswa Untirta peserta PMM berdasarkan hasil tes diperoleh skor rata-rata sebesar 83,9% dengan kategori baik dan berdasarkan hasil angket diperoleh skor rata-rata sebesar 90,2% dengan kategori sangat baik. Sedangkan kemampuan literasi budaya dan kewargaan mahasiswa Untirta peserta PMM berdasarkan hasil tes diperoleh skor rata-rata sebesar 73,6% dengan kategori cukup dan berdasarkan hasil angket diperoleh skor rata-rata sebesar 84,7% dengan kategori baik.
This study uses a descriptive method conducted at the University of Sultan Ageng Tirtayasa. The subjects of this study were Untirta students who took part in the Phase 1 Student Exchange Program 2020/2021. The research instrument used was in the form of test questions and questionnaires on language literacy skills and cultural literacy and citizenship. The results of this study are the language literacy skills of Untirta students, and PMM participants, based on test results, an average score of 83.9% is obtained in the good category, and based on the results of the questionnaire, an average score of 90.2% is obtained in the very good category. While the cultural literacy and citizenship skills of Untirta PMM students, based on the test results, an average score of 73.6% was obtained in the sufficient category, and based on the results of the questionnaire, an average score of 84.7% was obtained in the good category.
Downloads
References
Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2018). Pembelajaran Literasi: strategi meningkatkan kemampuan literasi matematika, sains, membaca, dan menulis. Bumi Aksara.
Ahmadi, F. & Ibda, H. (2022). Media Literasi Sekolah (Teori dan Praktik). CV. Pilar Nusantara.
Anwar, R. N. (2022). Peran Mata Kuliah Modul Nusantara Dalam Peningkatan Sikap Toleransi Mahasiswa Program Pertukaran Mahasiswa Merdeka. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 10(2), 646-655. https://journalstkippgrisitubondo.ac.id/index.php/PKWU/index.
Asraf. (2021). Penerapan teknik interview untuk meningkatkan kemampuan speaking siswa pada materi conditional sentence. Indonesian Journal of Educational Development, 1(4), 586-593. https://doi.org/10.5281/zenodo.4559856
Darmada, I. M., Widana, I. W., Suarta, I. M., Suryaabadi, IBG. (2020). Penguatan pendidikan karakter di sekolah dasar kabupaten Tabanan Bali Indonesia. Widyadari, 21(2), 394 – 411. https://doi.org/10.5281/zenodo.4059735
Devi, D. A. P. P. S., Widana, I. W., & Sumandya, I. W. (2022). Pengaruh penerapan ice breaking terhadap minat dan hasil belajar matematika siswa kelas XI di SMK Wira Harapan. Indonesian Journal of Educational Development, 3(2), 240-247. https://doi.org/10.5281/zenodo.7032283
Hasan, N., Assagaf, S. F., Sapriadi, Martang, & Tamrin, N. (2022). Program rumah cerdas sebagai upaya peningkatan literasi dan pemberdayaan masyarakat Desa Mallongi-longi. SMART: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 95-103. https://doi.org/10.35580/smart.v2i2.38482.
Lubis, S. S. W. (2020). Membangun budaya literasi membaca dengan pemanfaatan media jurnal baca harian. Pionir: Jurnal Pendidikan, 9(1), 127-135. http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v9i1.7167
Novariana, M. (2021). Interaksi edukatif guru kunjung sebagai strategi alternatif meningkatkan motivasi belajar dalam pembelajaran masa pandemi COVID-19. Indonesian Journal of Educational Development, 1(4), 702-715. https://doi.org/10.5281/zenodo.4562072
Nudiati, D., & Sudiapermana, E. (2020). Literasi Sebagai Kecakapan Hidup Abad 21 Pada Mahasiswa. Indonesia Journal of Learning Education and Counseling, 3(1), 34-40. https://doi.org/10.31960/ijolec.v2i1.151.
Pratiwi. A. & Eflinnida, N. K. A. (2019). Implementasi literasi budaya dan kewargaan sebagai solusi disinformasi pada generasi millennial di Indonesia. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 7(1), 65-80. http://dx.doi.org/10.24198/jkip.v7i1.20066
Soebijantoro, S. & Septianingrum, B. (2022). Literasi sikap kemandirian dalam berwirausaha melalui metode pembelajaran daring bagi mahasiswa peserta PMM prodi Pendidikan Sejarah UNIPMA. Agastya: Jurnal Sejarah dan Pembelajarannya, 12(1), 60-68. http://doi.org/10.25273/ajsp.v12i1.11955.
Sudiarta, I. G. P., & Widana, I. W. (2019). Increasing mathematical proficiency and students character: lesson from the implementation of blended learning in junior high school in Bali. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series1317 (2019) 012118. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1317/1/012118
Supardi, U. S. (2015). Arah pendidikan di Indonesia dalam tataran kebijakan dan implementasi. Jurnal Formatif, 2(2), 111-121. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v2i2.92.
Widana, I. W. (2020). The effect of digital literacy on the ability of teachers to develop HOTS-based assessment. Journal of Physics: Conference Series 1503 (2020) 012045. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1503/1/012045
Yulianingsih, W., Lestari, G. D. & Rahma, R. A. (2018). Parenting education dalam literasi budaya dan kewargaan. Prosiding Seminar Nasional & Temu Kolegial Jurusan PLS Se-Indonesia, 55-58. https://ojs.unm.ac.id/prosidingpls/article/view/10102/5849.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Iing Dwi Lestari, Dwi Ratnasari, Usman Usman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.