Optimalisasi penerapan model pembelajaran preskriptif untuk meningkatkan aktivitas belajar geografi siswa SMAN 2 Denpasar
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4781853Keywords:
Preskriptif, aktivitas belajar, prestasi belajarAbstract
This study aims to determine the increase in learning activities and geography learning achievement of students in class X IPS 1 semester 2 of the 2019/2020 academic year at SMA Negeri 2 Denpasar after applying the Prescriptive learning model. This type of research is PTK which consists of two cycles with the subject of 43 students in class X IPS 1 SMA Negeri 2 Denpasar in the 2019/2020 school year. Student data were obtained through observation sheets and achievement tests for learning outcomes which were analyzed using descriptive analysis. The application of the prescriptive learning model can increase students' geography learning activities. It can be seen from the achievement of the average score of student learning activities in the first cycle of 8.32, increasing to 11.72 in the second cycle. In addition, the application of the prescriptive learning model also improves students' learning achievement in geography as seen from the increase in the average score of student learning achievement in the first cycle of 62.56 to 72.09 in the second cycle, the increase in student absorption from 62.56% in the cycle. I became 72.09% in the second cycle and the classical learning completeness increased from 13.95% in the first cycle to 62.79% in the second cycle.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatkan aktivitas belajar dan prestasi belajar geografi siswa kelas X IPS 1 semester 2 tahun pelajaran 2019/2020 di SMA Negeri 2 Denpasar setelah diterapkan model pembelajaran Preskriptif. Jenis penelitian ini adalah PTK yang terdiri dari dua siklus dengan subjek siswa kelas X IPS 1 SMA Negeri 2 Denpasar pada tahun pelajaran 2019/2020 sebanyak 43 orang siswa. Data siswa diperoleh melalui lembar observasi dan tes prestasi hasil belajar yang dianalisis menggunakan analisis deskriptif. Penerapan model pembelajaran preskriptif dapat meningkatkan aktivitas belajar geografi siswa dapat dilihat dari pencapaian skor rata-rata aktivitas belajar siswa pada siklus I sebesar 8,32 meningkat menjadi 11,72 pada siklus II. Selain itu dengan penerapan model pembelajaran preskriptif juga meningkatkan prestasi belajar geografi siswa dilihat dari peningkatan nilai rata-rata prestasi belajar geografi siswa pada siklus I sebesar 62,56 menjadi 72,09 pada siklus II, peningkatan daya serap siswa dari 62,56% pada siklus I menjadi 72,09% pada siklus II dan peningkatan ketuntasan belajar secara klasikal 13,95 % pada siklus I menjadi 62,79% pada siklus II.
Downloads
References
Ariandi, Y. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah berdasarkan aktivitas belajar pada model pembelajaran PBL. PRISMA Prosiding Seminar Nasional Matematika, 579-585. Diakses dari https://journal.unnes.ac.id/sju/ index.php/prisma/article/view/21561
Arumada, I. K. (2020). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe GGE pada mata pelajaran PPKn. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 252-261. https://doi.org/10.5281/zenodo.4004162.
Indrawati, F. (2013). Pengaruh kemampuan numerik dan cara belajar terhadap prestasi belajar matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA Jurnal Formatif, 3(3), 215-223. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v3i3
Kartini, D. R. (2016). Penerapan model pembelajaran preskriptif sebagai upaya meningkatkan hasil belajar dan minat belajar sosiologi siswa kelas XI IPS 1 SMA Negeri 2 Denpasar tahun pelajaran 2015/2016, [Laporan penelitian tindakan kelas, tidak dipublikasikan tersimpan perpustakaan SMA Negeri 2 Denpasar].
Lahir, S. M., Hasan, M., & Tho’in, M. (2017). Peningkatan prestasi belajar melalui model pembelajaran yang tepat pada sekolah dasar sampai perguruan tinggi. Jurnal Ilmiah Edunomika, 1(1), 34-45, http://dx.doi.org/10.29040/jie.v1i01.194.
Marzuenda, M. (2020). Teori belajar deskriptif dan teori pembelajaran preskriptif. Kreativitas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 9(1), 106-121.
Masduki, Yusron, Burlian, Karoma, Yuslaini. (2019). Psikologi pendidikan dan pembelajaran. UAD Press.
Maudiarti, Santi, Anggiearanidipta Suma M, Prawiradilaga, Dewi Sama, (2015). Buku kerja prinsip desain pembelajaran (Instructional desain principles) Cetakan ke 5. Prenada Media Grup.
Payong, Marselus Ruben. (2005). Sumbangan Robert M. Gagne bagi model pembelajaran preskriptif. Diakses dari http://repository.unikastpaulus.ac.id/72/1/Sumbangan_Robert_M.Gagne_Bagi_Pembelajaran_Preskriptif.pdf
Rahman, T. (2018). Aplikasi model-model pembelajaran dalam penelitian tindakan kelas. Pilar Nusantara.
Sumandya, I. W. & Widana, I. W. (2019). Pengembangan Skenario Pembelajaran Matematika Berbasis Vokasional Untuk Siswa Kelas XI SMK. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(2), 244-253, DOI: https://doi.org/10.26877/aks.v10i2.4704.
Sumbung, E. (2020). Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar PPKn menggunakan metode guru tamu studi ekskursi. Indonesian Journal of Educational Development, 1(3), 455-463. https://doi.org/10.5281/zenodo.4285616.
Susilowati, D. (2018). Penelitian tindakan kelas (PTK) solusi alternatif problematika pembelajaran. Jurnal Edunomika, 02(01), 36-46. http://dx.doi.org/10.29040/jie.v2i01.175.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.
Widana, I. W., Sumandya, I. W., Sukendra, K., Sudiarsa, I. W. (2020). Analysis of conceptual understanding, digital literacy, motivation, divergent of thinking, and creativity on the teachers skills in preparing hots-based assessments. Jour of Adv Research in Dynamical & Control Systems, 12(8), 459-466, DOI: 10.5373/JARDCS/V12I8/20202612.
Zein, M. (2016). Peran guru dalam pengembangan pembelajaran. Jurnal Inspiratif Pendidikan, V(2), 274-285. https://doi.org/10.24252/ip.v5i2.3480
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Erdina Mery Krismawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.