Meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis puisi bebas dengan model pembelajaran picture and picture dan concept sentence

Authors

  • K. Dasril SMPN 8 Batanghari

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4781855

Keywords:

picture and picture, concept centence, kemampuan menulis puisi

Abstract

The purpose of this research is to find out the effectiveness and efficiency ofthe pictures and pictures and concept sentences learning models in improving the ability to write free verse poemin the class VIII-A students at SMP Negeri 8 Batanghari. The design in this research is an action research model. The form of action is performed in three cycles. Each cycle consists of planning, implementing actions, and evaluating/revising. This research took place from September to December 2019, during class hours, in the Language Laboratory of SMP Negeri 8 Batanghari, Wednesday at the 3rd and 4th hours (08.45 to 10.10 a.m). From the results of this research, it can be concluded that the combination of picture and picture and concept senten celearning models could improve the ability to write free verse poem in the class VIII-A students at SMP Negeri 8 Batanghari.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas dan efesiensi model pembelajaran picture and picture dan concept sentence untuk meningkatkan kemampuan menulis puisi bebas pada siswa kelas VIII A SMP Negeri 8 Batanghari.
Rancanagan penelitian ini berbentuk penelitian tindakan. Bentuk tindakannya dilaksanakan dalam tiga siklus. Setiap siklus terdiri atas tahap perencanaan, pelaksanaan tindakan, dan evaluasi/revisi. Penelitian ini berlangsung dari bulan September sampai dengan Desember 2019. Waktu pelaksanaan setiap jam pelajaran dan ruang Laboratorium Bahasa Indonesia SMP Negeri 8 Batanghari, Rabu jam ke 3 dan 4 (pukul 08.45 s.d. 10.10 WIB). Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa perpaduan model pembelajaran picture and picture dan concept sentence dapat meningkatkan kemampuan menulis puisi bebas siswa kelas VIII A SMP Negeri 8 Batanghari.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.

Depdiknas. (2006). Model-model pembelajaran efektif. BSNP.

Hamruni. (2012). Strategi pembelajaran. Insan Madani.

Nariana, I. D. M. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe examples non examples berbantuan media gambar untuk meningkatkan hasil belajar geografi. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 335-344. https://doi.org/10.5281/zenodo.4006320.

Nurgiyantoro. (2012). Penilaian pembelajaran bahasa berbasis kompetensi. BPFE.

Pradopo, R.D. (2002). Pengkajian puisi: Analisis strata norma dan analisis struktural dan semiotika. Gadjah Mada University Press.

Ratnawati, K. (2020). Penerapan model pembelajaran berbasis proyek pada pembuatan strip komik untuk meningkatkan kemampuan menulis bahasa inggris. Indonesian Journal of Educational Development, 1(3), 481-495. https://doi.org/10.5281/zenodo.4286867.

Rusman. (2011). Model-model pembelajaran. Rajawali Press.

Sudiarta, I. G. P., & Widana, I. W. (2019). Increasing mathematical proficiency and students character: lesson from the implementation of blended learning in junior high school in Bali. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series1317 (2019) 012118, doi:10.1088/1742-6596/1317/1/012118

Sukarna et al., (1990). Bahasa dan sastra indonesia SMP kelas VIII. Yudhistira.

Suprihatiningrum. (2013). Strategi pembelajaran. Arruzz Media.

Trianto. (2015). Model pembelajaran terpadu. PT Bumi Aksara.

Tritanto. (2010). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Kencana.

Waluyo, H.J. (2010). Teori motivasi dan pengukurannya. Bumi Aksara.

Widana, I. W. (2020). The effect of digital literacy on the ability of teachers to develop HOTS-based assessment. Journal of Physics: Conference Series 1503 (2020) 012045, doi:10.1088/1742-6596/1503/1/012045.

Widana, I. W., Sumandya, I. W., Sukendra, K., Sudiarsa, I. W. (2020). Analysis of conceptual understanding, digital literacy, motivation, divergent of thinking, and creativity on the teachers skills in preparing hots-based assessments. Jour of Adv Research in Dynamical & Control Systems, 12(8), 459-466, DOI: 10.5373/JARDCS/V12I8/20202612.

Published

2021-05-27

How to Cite

Dasril, K. (2021). Meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis puisi bebas dengan model pembelajaran picture and picture dan concept sentence. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 2(1), 69-77. https://doi.org/10.5281/zenodo.4781855

Issue

Section

Articles