Penerapan satuan pendidikan aman bencana (SPAB) di SMA Negeri 8 Mataram
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4781865Keywords:
satuan pendidikan aman bencana, manajemen bencanaAbstract
This study aims to provide an overview of the implementation of disaster management in SMA Negeri 8 Mataram as an educational unit affected by the earthquake measuring 7.0 SR in 2018 and the national disaster Corona Virus Disease 19. This research applies a qualitative descriptive method with a case study method to provide an overview holistic and multiply in-depth understanding, especially about disaster management in other educational units, where students are categorized as vulnerable to disasters. Data collection techniques using interviews, observation and documentation by utilizing primary and secondary data sources. The data analysis technique used in this research is the interactive model analysis technique of Miles n Huberman. The results of this study indicate that disaster management at SMA Negeri 8 Mataram does not refer to disaster management references based on Law No. 24 of 2007 but adjusted based on the needs of the education unit carried out in several stages, including the formation of an alert team, independent assessment of the 3 pillars of a disaster-safe education unit and socialization as a publication of school readiness to face disasters.
Penelitian ini bertujuan untuk memberikan gambaran mengenai penerapan manajemen bencana di SMA Negeri 8 Mataram sebagai satuan pendidikan yang terdampak pada bencana gempa berkekuatan 7.0 SR di tahun 2018 dan bencana nasional Corona Virus Disease 19. Penelitian ini menerapkan metode deskriptif kualitatif dengan metode studi kasus untuk memberikan gambaran holistik dan memperbanyak pemahaman mendalam khususnya tentang manajemen bencana pada satuan pendidikan lainnya, di mana peserta didik masuk dalam kategori rentan terhadap bencana. Teknik pengumpulan data menggunakan metode wawancara, observasi dan dokumentasi dengan memanfaatkan sumber data primer dan sekunder. Teknik analisa data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik analisa model interaktif Miles & Huberman. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa manajemen bencana di SMA Negeri 8 Mataram tidak mengacu pada rujukan manajemen bencana berdasarkan Undang-Undang Nomor 24 Tahun 2007 namun disesuaikan berdasarkan kebutuhan satuan pendidikan yang dilakukan dengan beberapa tahapan antara lain pembentukan tim siaga, penilaian mandiri terhadap 3 Pilar satuan pendidikan aman bencana serta sosialisasi sebagai publikasi terhadap kesiapan sekolah menghadapi bencana.
Downloads
References
Anisah, N. (2019). Model sekolah aman bencana dalam upaya mewujudkan pendidikan karakter di MIN 1 Bantul. Jurnal LITERASI, X(1), 9-20.
Badrudin. (2015). Dasar-dasar Manajemen. Alfabeta.
George, T. R. (2016). Prinsip-prinsip manajemen. Bumi Aksara.
Lesly, P. (1992). Public relations handbook. Pantice Hall.
Mareta, N. (2014). Pengetahuan dan Manajemen Bencana. Indonesia Institute of Sciences. https://www.researchgate.net/publication/328230942
Moleong, L. (2018). Metodologi penelitian kualitatif edisi revisi. PT. Remaja Rosdakarya.
Nurjanah, dkk. (2012). Manajemen bencana. Alfabeta.
Rizki A. T., & Pujianto, S. (2010). Evaluasi manajemen program sekolah siaga bencana (SSB). Alfabeta.
Robbins, S., & Coulter, M. (2010). Manajemen edisi kesepuluh jilid 1. Erlangga.
Sudiarta, I. G. P., & Widana, I. W. (2019). Increasing mathematical proficiency and students character: lesson from the implementation of blended learning in junior high school in Bali. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series1317 (2019) 012118, doi:10.1088/1742-6596/1317/1/012118.
Sugiono. (2015). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Surat Edaran Kemdikbud Nomor 15 Tahun 2020 tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19.
Tingkat, I. N. (2020). Optimalisasi pengembangan diri untuk mendongkrak prestasi (vokasional) sekolah. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760422.
Winarti, T. (2020). Penerapan model pembinaan kelompok dan individu untuk meningkatkan nilai akreditasi komponen standar isi bagi sekolah binaan SMP wilayah kecamatan Pemalang. Indonesian Journal of Educational Development, 1(3), 516-524. https://doi.org/10.5281/zenodo.4287482.
Undang-undang Nomor 24 Tahun 2007 Tentang Penanggulangan Bencana
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Fika Ariani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.