Supervisi akademik berbasis TIK di SDN 013 Bukit Bestari Tanjungpinang

Authors

  • Sulastri Sulastri SDN 013 Bukit Bestari

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4781861

Keywords:

supervisi akademik, kinerja guru, tik

Abstract

This school action research was conducted at SD Negeri 013 Bukit Bestari Tanjungpinang. The purpose of this school action research is to find out whether ICT-based academic supervision can improve teacher performance in online learning in the classroom. The data collection method is document study. The data analysis method is descriptive qualitative. The results obtained from this study are that the existence of ICT-based academic supervision can improve the performance of teachers at SD Negeri 013 Bukit Bestari in classroom learning. It is evident from the results obtained in the initial data on ICT-based RPP planning, the number of teachers is 10 people, on average 76 who have reached the success indicator, the average pre-cycle data is 76, the average cycle one is 80, and cycle two becomes 89. Teacher performance in implementing ICT-based learning from pre-cycle data averaged 76, in cycle one an average of 81, while in cycle two an average of 88. When viewed from the percentage of pre-cycle success 50%, cycle one 60%, and cycle two to be 100%. From the results of observations and reflections on school action research cycles one and two at SDN 013 Bukit Bestari, the conclusion obtained from this study is that ICT-based academic supervision can improve teacher performance in classroom learning.

Penelitian tindakan sekolah ini dilaksanakan di SD Negeri 013 Bukit Bestari Tanjungpinang. Tujuan penelitian tindakan sekolah ini adalah untuk mengetahui apakah dengan supervisi akademik berbasis TIK, dapat meningkatkan kinerja guru dalam pembelajaran daring di kelas. Metode pengumpulan datanya adalah studi dokumen. Metode analisis datanya adalah deskriptif kualitatif. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah dengan adanya supervisi akademik berbasis TIK dapat meningkatkan kinerja guru SD Negeri 013 Bukit Bestari dalam pembelajaran di kelas. Terbukti dari hasil yang diperoleh pada data awal perencanaan RPP berbasis TIK jumlah guru 10 orang, rata-rata yang sudah mencapai indikator keberhasilan 76, data pra siklus rata-rata 76, rata-rata siklus satu 80, dan siklus dua menjadi 89. Sedangkan peningkatan kinerja guru dalam melaksanakan pembelajaran berbasis TIK dari data pra siklus rata-rata 76, pada siklus satu rata-rata 81, sedangkan pada siklus dua rata-rata 88. Bila dilihat dari persentase keberhasilan pra siklus 50%, siklus satu 60%, dan siklus dua menjadi 100%. Dari hasil pengamatan dan refleksi penelitian tindakan sekolah siklus satu dan dua di SDN 013 Bukit Bestari maka kesimpulan yang diperoleh dari penelitian ini adalah supervisi Akademik berbasis TIK dapat meningkatkan kinerja guru dalam pembelajaran di kelas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.

Daresh, J.C. (1989) Supervision as a proactive process. Longman.

Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Metode dan teknik supervisi direktorat tenaga kependidikan. Direktorat Jendral Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan.

Glickman, C.D. (1981). Developmental supervision: Altenative practices for helping teachers. Holt, Rinehart and Winston.

Mulyasa. (2013). Pengembangan dan implementasi Kurikulum 2013. PT. Remaja Rosdakarya.

Pidarta, M. (2009). Supervisi pendidikan kontekstual. Rineka Cipta.

Rivai. (2004). Penilaian prestasi kerja teori dan praktek. PT. Ganudra Pustaka Utama.

Rusman. (2013). Metode-metode pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme guru. Raja Grafindo Nusantara.

Sandi, Ondi, dan Aris Suherman. (2010). Profesi keguruan. PT. Refika Aditama.

Satyani, I. A. P. (2020). Mewujudkan metamorfosis SD Negeri 8 Mas melalui manajemen keterlibatan masyarakat lokal dan global. Indonesian Journal of Educational Development, 1(3), 417-428. https://doi.org/10.5281/zenodo.4285148

Sergiovanni, T. J., & Starratt, R. J. (1998). Supervision: A re-definition (6th ed.). McGraw-Hill.

Syaodih & Ibrahim. (2013). Perencanaan pengajaran. Rineka Cipta.

Syamsuddin, A. M. (2005). Psikologi pendidikan. PT.Remaja Rosda Karya.

Widana, I. W. (2020). The effect of digital literacy on the ability of teachers to develop HOTS-based assessment. Journal of Physics: Conference Series 1503 (2020) 012045, doi:10.1088/1742-6596/1503/1/012045.

Winarti, T. (2020). Penerapan model pembinaan kelompok dan individu untuk meningkatkan nilai akreditasi komponen standar isi bagi sekolah binaan SMP wilayah kecamatan Pemalang. Indonesian Journal of Educational Development, 1(3), 516-524. https://doi.org/10.5281/zenodo.4287482

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Published

2021-05-27

How to Cite

Sulastri, S. (2021). Supervisi akademik berbasis TIK di SDN 013 Bukit Bestari Tanjungpinang. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 2(1), 88-97. https://doi.org/10.5281/zenodo.4781861

Issue

Section

Articles