Upaya meningkatkan prestasi sekolah dasar negeri 1 Semarapura Klod melalui pendikar si buling berbasis kearifan lokal
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4781875Keywords:
prestasi, pendidikan karakter, budaya lingkungan, kearifan lokalAbstract
The purpose of this scientific paper is as a description of the management of the principal of SD Negeri 1 Semarapura Klod to improve achievement through Strengthening character Education as an implementation of the local wisdom-based school environment culture. The research approach is qualitative with descriptive research type. The research was conducted at SD Negeri 1 Semarapura Klod. Research subjects are teachers, students and the school environment. Data collection was carried out through interviews, observation and documentation study. The results showed, 1) role in planning programs: the principal identifies and analyzes a variety of local wisdom that is in accordance with character education, and is adjusted to the vision, mission and goals of the school, develops programs in the syllabus and lesson plans for all subjects, designing assessment instruments to measure the achievement of character education programs; 2) the role of implementing the program through monitoring, the principal gives directions to the teacher to: implement the program using various active and character learning approaches; get used to exemplary when learning takes place, assess student character; 3) the role of evaluating the program: the principal supervises the work of teachers with supervision, building communication about the level of progress of student character through assessment instruments to parents of students; 4) The results obtained after implementing the program are to become champions at the regional, provincial and even national levels 5) constraints faced, (a) lack of character education training for educators and education managers and (b) inadequate budget allocation for these activities.
Tujuan karya tulis ilmiah ini adalah sebagai deskripsi manajemen kepala SD Negeri 1 Semarapura Klod untuk meningkatkan prestasi melalui Penguatan Pendidikan Karaker sebagai implementasi dari budaya lingkungan sekolah berbasis kearifan lokal. Pendekatan penelitian adalah kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Penelitian dilaksanakan di SD Negeri 1 Semarapura Klod. Subjek penelitian adalah guru, siswa dan lingkungan sekolah. Pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi dan studi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan 1) peran dalam merencanakan program: kepala sekolah mengidentifikasi dan menganalisis berbagai kearifan lokal yang sesuai dengan pendidikan karakter, dan disesuaikan dengan visi, misi, dan tujuan sekolah, mengembangkan program dalam silabus dan rencana pembelajaran ke seluruh mata pelajaran, merancang instrumen penilaian untuk mengukur ketercapaian program pendidikan karakter; 2) peran melaksanakan program melalui pemantauan, kepala sekolah memberikan arahan kepada guru untuk: melaksanakan program dengan menggunakan berbagai pendekatan pembelajaran aktif dan berkarakter, membiasakan diri melakukan keteladanan saat pembelajaran berlangsung, melakukan penilaian terhadap karakter siswa, 3) peran mengevaluasi program: kepala sekolah mengawasi kerja guru dengan supervisi, membangun komunikasi tentang tingkat kemajuan karakter siswa melalui instrument penilaian kepada orang tua siswa; 4) Hasil yang diperoleh, setelah penerapan program adalah menjadi juara di tingkat daerah, provinsi bahkan nasional, dan 5) kendala yang dihadapi: kurangnya pelatihan pendidikan karakter bagi para pendidik maupun pengelola pendidikan dan alokasi anggaran untuk kegiatan tersebut kurang memadai.
Downloads
References
Ali, H. M. (1992). Guru dalam proses belajar mengajar. Sinar Baru.
Apriyanto, Y. dkk. (2008). Kearifan lokal dalam mewujudkan pengelolaan sumberdaya air yang berkelanjutan [Makalah pada PKM IPB, Bogor].
Bafadal, I. (1992). Supervisi pengajaran teori dan aplikasinya dalam membina profesional guru. Bumi Aksara.
Dharma, S. (2010). Kompetensi kepala sekolah guru dalam persaingan global [Makalah, disampaikan dalam Diklat Kepala Sekolah di P4TK Depok].
Jamal, M. (2012). Pendidikan berbasis keunggulan lokal. DIVA Press.
Joko, S. (2012). Menggagas pariwisata berbasis budaya dan kearifan lokal. Jurnal Kearifan Lokal, 4(2), 505-515.
Juliana, D. G., Widana, I. W., & Sumandya, I. W. (2017). Hubungan motivasi berprestasi, kebiasaan belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains, 6(1). pp. 40-60. ISSN 2302-2124.
Koesoema, A. D. (2007). Pendidikan karakter strategi mendidik anak di zaman global. Grasindo.
Paterson, K. (2007). 55 dilema dalam pengajaran, sepuluh solusi terpilih. PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Depdiknas.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 62 Tahun 2014, tentang Kegiatan Ekstrakurikuler untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Depdiknas
Sucipto. (2012). Rahasia sukses kepala sekolah. LaksBang PRESSindo.
Sudiarta, I. G. P., & Widana, I. W. (2019). Increasing mathematical proficiency and students character: lesson from the implementation of blended learning in junior high school in Bali. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series1317 (2019) 012118, doi:10.1088/1742-6596/1317/1/012118
Sumandya, I. W. & Widana, I. W. (2019). Pengembangan Skenario Pembelajaran Matematika Berbasis Vokasional Untuk Siswa Kelas XI SMK. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(2), 244-253, DOI: https://doi.org/10.26877/aks.v10i2.4704.
Widana, I. W., Sumandya, I. W., Sukendra, K., Sudiarsa, I. W. (2020). Analysis of conceptual understanding, digital literacy, motivation, divergent of thinking, and creativity on the teachers skills in preparing hots-based assessments. Jour of Adv Research in Dynamical & Control Systems, 12(8), 459-466, DOI: 10.5373/JARDCS/V12I8/20202612.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Ni Made Astiti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.