Peningkatan prestasi belajar seni budaya melalui penerapan model pembelajaran problem based learning
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4781883Keywords:
problem based learning, prestasi belajar, seni budayaAbstract
The study was conducted in SMK Negeri 2 Singaraja in10 grade students of Hotel Accommodation that students' ability to cultural art material are fairly low. The purpose of the study for this class is to know what the Problem Based Learning, is able to increase achievement students' learning. The data collected method is from achievement students' test. The analysis data method is descriptive both of qualitative and quantitative data. The result of the study is there has been changed of achievement for 10 grade students of Hotel Accommodation after the implementation of Problem Based Learning method. It is evident from the result that achieve at first students' average is 68.07, next up in first Cycle increased to 75,26. From the first cycle of the second cycle average goes up to 84,32. The conclusions drawn from the study are the Problem Based Learning model able to increase student achievement in culture, art material in 10 grades of Accommodation Hotel in SMK Negeri 2 Singaraja in the second semester in year of lesson 2018/2019.
Penelitian ini dilaksanakan di SMK Negeri 2 Singaraja dengan subjek peneliaian adalah siswa Kelas X Akomodasi Perhotelan-1 yang kemampuan siswanya untuk mata pelajaran seni budaya cukup rendah. Objek penelitian adalah prestasi belajar seni budaya. Tujuan penelitian tindakan kelas ini adalah untuk mengetahui apakah model pembelajaran Problem Based Learning dapat meningkatkan prestasi belajar seni budaya. Instrumen pengumpulan datanya adalah tes prestasi belajar. Metode analisis datanya adalah deskriptif baik untuk data kualitatif maupun untuk data kuantitatif. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah terjadi perubahan prestasi belajar siswa kelas X Akomodasi Perhotelan-1 setelah penerapan model pembelajaran Problem Based Learning. Ini terbukti dari hasil yang diperoleh pada awalnya prestasi belajar siswa rata-rata 68,07 selanjutnya pada siklus I meningkat menjadi 75,26. Dari Siklus I ke Siklus II rata-rata naik menjadi 84,32. Kesimpulan yang diperoleh dari penelitian ini adalah model pembelajaran Problem Based Learning dapat meningkatkan prestasi belajar seni budaya siswa Kelas X Akomodasi Perhotealan-1 SMK Negeri 2 Singaraja Semester Genap Tahun Pelajaran 2018/2019.
Downloads
References
Arikunto, S. (2008). Penelitian tindakan kelas. Bumi Aksara.
Dianti Purwaningsih, N. M., & Widana, I. W. (2017). Pengaruh model problem based learning terhadap hasil belajar matematika dengan mengontrol bakat numerik siswa. Emasains, 6(2), 153-159. ISSN 2302-2124.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pada jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah.
Sardiman, A. M. (1988). Interaksi dan motivasi belajar-mengajar pedoman bagi guru dan calon guru. Rajawali Pers.
Sudiarta, I. G. P., & Widana, I. W. (2019). Increasing mathematical proficiency and students character: lesson from the implementation of blended learning in junior high school in Bali. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series1317 (2019) 012118, doi:10.1088/1742-6596/1317/1/012118.
Sumadi, S. (1995). Psikologi pendidikan. Raja Grafindo Persada.
Widodo, S., Katminingsih, Y. ., & Nirwono, B. (2021). Meta analisis: pengaruh model pembelajaran berdasarkan masalah terhadap kemampuan berpikir kreatif. Indonesian Journal of Educational Development, 1(4), 567-577. https://doi.org/10.5281/zenodo.4559716.
Uno, B. Hamzah, et. al. (2001). Pengembangan instrumen untuk penelitian. Delima Press.
Wardani, I. G. A. K., & Siti Julaeha. (2012). Pemantapan kemampuan mengajar. Universitas Terbuka.
Widana, I. W., Suarta, I. M., & Citrawan, I. W. (2019). Work motivation and creativity on teacher ability to develop HOTS-based assessments. International Journal of Social Sciences and Humanities, 3(3), 188-200. https://doi.org/10.29332/ijssh.v3n3.378
Wina Sanjaya. (2006). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Kencana Prenada Media.
Winkel, W.S. (2005). Psikologi pengajaran. Media Abadi.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Made Ciriani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.