Upaya peningkatan prestasi belajar matematika melalui strategi pembelajaran open ended
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4781887Keywords:
strategi pembelajaran open ended, prestasi belajar matematika, ketuntasan belajarAbstract
This classroom action research was carried out aimed at determining the extent to which the application of open-ended learning strategies could improve mathematics learning achievement and completeness of class X MIPA 8 students of SMA Negeri 2 Tabanan semester 1 of the 2019/2020 academic year. To achieve this goal, an open-ended learning strategy was implemented for class X MIPA 8 SMA Negeri 2 Tabanan semester 1 of the 2019/2020 academic year consisting of 36 people. The object of research is the achievement of learning mathematics and student learning completeness. Student mathematics learning achievement data were collected using learning achievement tests. While the data on student learning completeness were obtained from the percentage of students who had reached the KKM or more (KKM score = 70). Furthermore, the data collected in this study were analyzed descriptively. Furthermore, the data collected in this study were analyzed descriptively. The results of this study indicate that after implementing the open-ended learning strategy, there was an increase in students' mathematics learning achievement, namely in cycle I with an average value of 71.32 and in cycle II it increased to 78.95. While the completeness of student learning in the first cycle amounted to 80.55% increased in the second cycle reached 88.89%. Before the action was carried out, the student's average score was 69.05 and the students' completeness in learning was 77.78%.
Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan bertujuan untuk mengetahui sejauh mana penerapan strategi pembelajaran open ended dapat meningkatkan prestasi belajar matematika dan ketuntasan siswa kelas X MIPA 8 SMA Negeri 2 Tabanan semester 1 tahun pelajaran 2019/2020. Untuk mencapai tujuan tersebut, diimplementasikan strategi pembelajaran open ended terhadap siswa kelas X MIPA 8 SMA Negeri 2 Tabanan semester 1 tahun pelajaran 2019/2020 yang terdiri atas 36 orang. Objek penelitian adalah prestasi belajar matematika dan ketuntasan belajar siswa. Data prestasi belajar matematika siswa dikumpulkan menggunakan tes prestasi belajar. Sedangkan data tentang ketuntasan belajar siswa diperoleh dari persentase siswa yang telah mencapai KKM atau lebih (nilai KKM = 70). Selanjutnya data yang terkumpul dalam penelitian ini dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa setelah diimplementasikan strategi pembelajaran open ended, terjadi peningkatan prestasi belajar matematika siswa yaitu pada siklus I dengan nilai rata-rata sebesar 71,32 dan pada siklus II meningkat menjadi 78,95. Sedangkan ketuntasan belajar siswa pada siklus I sebesar sebesar 80,55% meningkat pada siklus II mencapai 88,89%. Sebelum dilakukan tindakan nilai rata-rata siswa sebesar 69,05 dan ketuntasan belajar siswa sebesar 77,78%.
Downloads
References
Arikunto, S. (2008). Penelitian tindakan kelas. PT Bumi Aksara.
Budiarsa, I. G. (2020). Meningkatkan prestasi belajar matematika siswa kelas XII TKJ A SMKN 3 Tabanan melalui penerapan pembelajaran berbasis masalah dengan teknik diskusi kelompok. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 82-92. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760711.
Darta, I. K. (2020). Upaya meningkatkan hasil belajar fisika melalui model pembelajaran berbasis masalah (problem based learning) pada siswa kelas XI IPA SMA Negeri 1 Marga. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 229-239. https://doi.org/10.5281/zenodo.4003999.
Fitriani, A. (2015). Pengaruh pendekatan open-ended terhadap kemampuan berpikir kreatif peserta didik berbantu video interaktif materi lingkaran kelas VIII MTS N Mranggen Demak tahun pelajaran 2014/2015 [Skripsi, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang].
Hakim, D.L, & Daniati, N. (2014). Efektivitas pendekatan open-ended terhadap kemampuan berpikir kreatif matematika siswa SMP [Makalah Seminar Nasional Riset Inovatif II, Universitas Negeri Singaperbangsa, Karawang].
Hamzah, A. (2014). Perencanaan dan pembelajaran matematika. PT Raja Grafindo Persada.
Ismara, L., Halini., & Suratman, D. (2017). Kemampuan berpikir kreatif matematis siswa dalam menyelesaikan soal open ended di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(9), 1–8.
Lambertus. (2013). Penerapan pendekatan open-ended uuntuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematik siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 74-83.
Lubis, N, A. (2016). Peningkatan kemampuan berpikir kreatis siswa melalui pendekatan open-ended pada pokok bahasan lingkaran di kelas VIII-G SMP Negeri 1 Panyabungan Utara [Skripsi, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan].
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 59 Tahun 2014 Tentang Kurikulum SMA.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 Tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pendidikan Dasar dan Menengah.
Sudiarta, I. G. P., & Widana, I. W. (2019). Increasing mathematical proficiency and students character: lesson from the implementation of blended learning in junior high school in Bali. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series1317 (2019) 012118, doi:10.1088/1742-6596/1317/1/012118.
Sudjana, N. (2011). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Remaja Rosdakarya.
Sumandya, I. W. & Widana, I. W. (2019). Pengembangan Skenario Pembelajaran Matematika Berbasis Vokasional Untuk Siswa Kelas XI SMK. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(2), 244-253, DOI: https://doi.org/10.26877/aks.v10i2.4704.
Widana, I. W. (2012). Upaya peningkatan prestasi belajar matematika melalui penerapan strategi pembelajaran open-ended. Emasains, 1(1), 43-49. ISSN 2302-2124.
Widana, I. W. (2017). Higher order thinking skills assessment (HOTS). Journal of Indonesia Student Assessment and Evaluation (JISAE), 3(1), 32-44, http://doi.org/10.21009/JISAE.031.04.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 I Ketut Suka Buana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.