Meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa menggunakan metode blended learning melalui aplikasi google classroom
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4781849Keywords:
motivasi, hasil belajar, blended learningAbstract
This study aims to improve motivation and learning outcomes of PJOK class XII MIPA 1 students of SMAN 1 South Kuta by applying the Blended Learning learning method through the Google Classroom application. This type of research is a classroom action research carried out in January to February 2021. The subjects of this study were 36 students of class XII MIPA 1 SMAN 1 Kuta Selatan, while the object of this research was motivation and learning outcomes of PJOK. The method of data collection was carried out by the method of documentation, observation, and test. The research data analysis method used descriptive qualitative analysis. Data regarding student learning motivation were obtained using questionnaires and data on student learning outcomes was obtained using written tests. The success criteria defined in this study were minimum 80% academic completeness and a minimum good student motivation. The results showed that learning through the Blended Learning method through the Google Classroom application can increase motivation and learning outcomes of PJOK students in class XII MIPA 1 SMAN 1 South Kuta with completeness of learning outcomes of 79.55% in cycle I, amounting to 97.73% in cycle II. Student motivation is pretty good in cycle I, in cycle II student motivation is in the very good category.
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar PJOK siswa kelas XII MIPA 1 SMAN 1 Kuta Selatan dengan menerapkan metode pembelajaran Blended Learning berbantuan aplikasi Google Classroom. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dilaksanakan pada bulan Januari sampai dengan Februari 2021. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XII MIPA 1 SMAN 1 Kuta Selatan yang berjumlah 36 orang, sedangkan objek penelitian ini motivasi dan hasil belajar PJOK. Metode pengumpulan data dilakukan dengan metode dokumentasi, observasi, dan tes. Metode analisis data penelitian menggunakan analisis deskriptif kualitatif. Data motivasi belajar siswa diperoleh menggunakan angket dan data hasil belajar siswa diperoleh menggunakan tes tertulis. Kriteria keberhasilan yang ditetapkan dalam penelitian ini yaitu ketuntasan secara k;asikal minimal 80% dan motivasi siswa minimal baik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran dengan melalui metode Blended Learning berbantuan aplikasi Google Classroom dapat meningkatkan motivasi dan hasil belajar PJOK siswa kelas XII MIPA 1 SMAN 1 Kuta Selatan dengan ketuntasan hasil belajar sebesar 79,55 % pada siklus I, sebesar 97,73% pada siklus II dan peningkatan motivasi belajar siswa sebesar cukup baik pada siklus I, pada siklus II motivasi siswa dalam kategori baik sekali.
Downloads
References
Arsa, I. P. S. (2015). Belajar dan pembelajaran:strategi belajar yang menyenangkan. Media Akademi.
Bagas Panca Pradana, D., & Harimurti, R. (2017). Pengaruh penerapan tools google classroom pada model pembelajaran project based learning terhadap hasil belajar siswa. It-Edu, 2(01), 59–67.
Borba, M. C., Askar, P., Engelbrecht, J., Gadanidis, G., Llinares, S., & Aguilar, M. S. (2016). Blended learning, e-learning and mobile learning in mathematics education. ZDM - Mathematics Education, 48(5), 589–610. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0798-4
Hanafi, H., Adu, L., & Muzakir, H. (2018). Profesionalisme guru dalam pengelolaan kegiatan pembelajaran di sekolah. Deepublish Publisher.
Hardiyana, A. L. (2015). Implementasi google classroom sebagai alternatif dalam meningkatkan mutu pembelajaran di sekolah. Karya Tulis Ilmiah, 13–23.
Hima, L. R. (2017). Pengaruh pembelajaran bauran (blended learning) terhadap motivasi siswa pada materi relasi dan fungsi. JIPMat, 2(1). https://doi.org/10.26877/jipmat.v2i1.1479
Husamah Jauhar, M. (2014). Pembelajaran bauran (blended learning): terampil memadukan keunggulan pembelajaran face-to-face, E-learning offline-online dan mobile learning. Prestasi Pustaka.
Juliana, D. G., Widana, I. W., & Sumandya, I. W. (2017). Hubungan motivasi berprestasi, kebiasaan belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains, 6(1). pp. 40-60. ISSN 2302-2124.
Kompri. (2017). Belajar: Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Media Akademi.
Morrar, R., Arman, H., & Mousa, S. (2017). The fourth industrial revolution (industry 4.0) a social innovation perspective. Technology Innovation Management Review, 7(11), 12–21. https://doi.org/10.25073/0866-773x/97
Munzadi, M. (2018). Pengaruh blended learning berbasis rotation model terhadap motivasi dan hasil belajar geografi siswa MA Matholiul Anwar Lamongan. Jurnal Pendidikan Geografi Undiksha, 6(3), 125–132. https://doi.org/10.23887/jjpg.v6i3.20699
Ningsih, Y. L., Misdalina, M., & Marhamah, M. (2017). Peningkatan hasil belajar dan kemandirian belajar metode statistika melalui pembelajaran blended learning. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 155-166. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i2.1633
Suprayitno, A. (2020). Menyusun PTK era 4.0. Deepublish Publisher.
Susanti, L. (2020). Strategi pembelajaran berbasis motivasi. Elex Media Komputindo.
Widana, I. W., Suarta, I. M., & Citrawan, I. W. (2019). Work motivation and creativity on teacher ability to develop HOTS-based assessments. International Journal of Social Sciences and Humanities, 3(3), 188-200. https://doi.org/10.29332/ijssh.v3n3.378.
Wijoyo, H. (2021). Dampak pandemi terhadap kehidupan manusia. Insan Cendekia Mandiri.
Wulantina, E., & Maskar, S. (2019). Persepsi peserta didik terhadap metode blended learning dengan google classroom. Jurnal Inovasi Matematika, 1(2), 110–121. https://doi.org/10.35438/inomatika.v1i2.156
Yanzi, H. (2017). Dasar-dasar perancangan dan evaluasi pembelajaran PPKn. Media Akademi.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 I Wayan Sudana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.