Upaya meningkatkan prestasi belajar PPKN melalui model pembelajaran kooperatif tipe students team achievement division (STAD)
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4562076Keywords:
model pembelajaran kooperatif tipe STAD, prestasi belajarAbstract
This classroom action research aims to improve student achievement by applying the Students Achievement Division (STAD) type of cooperative learning model. The subjects of this study were 36 students of class XI MIPA6 SMA Negeri 1 Sukawati in the odd semester of the 2019/2020 academic year. While the object of research is the learning achievement of PPKn. The data collection methods used were observation and learning achievement tests, which were then analyzed using descriptive methods for both qualitative and quantitative data. The criteria for the success of action research are determined based on the average value of learning achievement classically at least equivalent to the KKM score of 75. The results showed the learning process by applying the STAD type cooperative learning model can improve student achievement. This is evident from the completeness of student learning in Cycle I amounted to 86.11% and an average of 73.61 increased in Cycle II completeness of 94.44% and an average of 78.47%. The conclusion from this research is that the type of STAD cooperative learning model can improve student achievement.
Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi belajar siswa dengan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Students Achievement Division (STAD). Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI MIPA6 SMA Negeri 1 Sukawati semester ganjil tahun pelajaran 2019/2020 yang berjumlah 36 orang. Sedangkan objek penelitian adalah prestasi belajar PPKn. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan tes prestasi belajar yang selanjutnya dianalisis dengan metode deskriptif baik untuk data kualitatif maupun untuk data kuantitatif. Kriteria keberhasilan penelitian tindakan ditetapkan berdasarkan nilai rata-rata prestasi belajar secara klasikal minimal setara dengan nilai KKM sebesar 75. Hasil penelitian menunjukan proses pembelajaran dengan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD dapat meningkatkan prestasi belajar siswa. Ini terbukti dari ketuntasan belajar siswa pada Siklus I sebesar 86,11% dan rata rata 73,61 meningkat pada Siklus II ketuntasan sebesar 94,44% dan rata rata 78,47%. Kesimpulan yang diperoleh dari penelitian ini adalah model pembelajaran kooperatif tipe STAD dapat meningkatkan prestasi belajar siswa.
Downloads
References
Arikunto, S., Suhardjono, Supardi. (2006). Penelitian tindakan kelas. PT Bumi Aksara.
Arumada, I. K. (2020). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe GGE pada mata pelajaran PPKn. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 252-261. https://doi.org/10.5281/zenodo.4004162.
Azwar, S. (2003). Penyusunan skala psikologi. Pustaka Pelajar.
Djamarah, S. (2002). Prestasi belajar dan kompetensi guru. Usaha Nasional.
Hamalik. (2002). Psikologi belajar dan mengajar. Sinar Baru.
Juliana, D. G., Widana, I. W., & Sumandya, I. W. (2017). Hubungan motivasi berprestasi, kebiasaan belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains, 6(1). pp. 40-60. ISSN 2302-2124.
Maksum, A. (2006). Pengaruh metode pembelajaran students team achievement division (STAD) terhadap hasil belajar sejarah dan sikap nasionalisme siswakelas XI SMA Negeri 1 Sukamulia, Lombok Timur, NTB. [Tesis, Universitas Pendidikan Ganesha. Program Pascasarjana.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses
Rostika, D. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar kimia. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 240-251. https://doi.org/10.5281/zenodo.4004041.
Sumandya, I. W. & Widana, I. W. (2019). Pengembangan skenario pembelajaran matematika berbasis vokasional untuk siswa kelas XI SMK. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(2), 244-253, DOI: https://doi.org/10.26877/aks.v10i2.4704.
Swari, N. M. R. V. (2020). Penerapan model pembelajaran group investigation untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematika. Indonesian Journal of Educational Development, 1(3), 366-376. https://doi.org/10.5281/zenodo.4283053.
Widana, I. W., Suarta, I. M., & Citrawan, I. W. (2019). Work motivation and creativity on teacher ability to develop HOTS-based assessments. International Journal of Social Sciences and Humanities, 3(3), 188-200. https://doi.org/10.29332/ijssh.v3n3.378
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 I Made Wirta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.