Meningkatkan hasil belajar matematika melalui penerapan model contextual teaching and learning pada era new normal

Authors

  • Hasan Hasan SMA Negeri 1 Pringgasela

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4560726

Keywords:

learning outcomes, mathematics, contextual teaching and learning, new normal, Classroom action research.

Abstract

The purpose of this study was to find out how to improve student learning outcomes in statistical data centering material in the new normal era with a learning model using the Contextual Teaching and Learning (CTL) model. This research is a classroom action research (PTK) which is conducted in 2 cycles, each of which goes through 4 stages, namely, planning, implementing, observing, and reflecting. The research subjects were students of class XII IPA at SMA Negeri 1 Pringgasela in the 2020/2021 school year. The object of research is the result of learning mathematics. This action research is said to be successful if the average value of mathematics learning outcomes is at least the KKM value = 70. Mathematics learning outcomes data were collected using test instruments. Data were analyzed descriptively qualitatively. The results showed that the mean value of pre-cycle learning outcomes was 63.78. After the action research was carried out, the class mean value in the first cycle increased to 68.63, while in the second cycle the class mean value had succeeded in achieving the success criteria of 72.36. Therefore, it can be concluded that the use of the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model assisted by leaf media in the new normal era can improve student mathematics learning outcomes in class XII IPA 1 SMA Negeri 1 Pringgasela in the 2020/2021 school year.

Tujuan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana peningkatan hasil belajar siswa pada materi pemusatan data statistik di era new normal dengan model pembelajaran menggunakan model Contextual Teaching and Learning (CTL). Penelitian merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilakukan dalam 2 siklus yang masing-masing melalui 4 tahapan yaitu, perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas XII IPA SMA Negeri 1 Pringgasela tahun ajaran 2020/2021. Objek penelitian dalah hasil belajar matematika. Penelitian tindakan ini dikatakan berhasil bila nilai rerata hasil belajar matematika minimal sebesar nilai KKM=70. Data hasil belajar matematika dikumpulkan menggunakan instrumen tes. Data dianalisis secara deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rerata hasil belajar prasiklus sebesar 63,78. Setelah dilakukan penelitian tindakan, nilai rerata kelas pada siklus I meningkat menjadi 68,63 sedangkan pada siklus II nilai rerata kelas telah berhasil mencapai kriteria keberhasilan sebesar 72,36. Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) dibantu media daun di era new normal dapat meningkatkan hasil belajar matematika siswa pada kelas XII IPA 1 SMA Negeri 1 Pringgasela tahun pelajaran 2020/2021.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adnyana, M. E. (2020). Penerapan model pembelajaran TGT (teams games tournament) untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar biologi. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 322-334. https://doi.org/10.5281/zenodo.4006233.

Aqib, Z. (2015). Model-Model, media, dan strategi pembelajaran kontekstual (inovatif). Yrama Widya.

Auliya, R. N. (2016). Kecemasan matematika dan pemahaman matematis. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 12–22, https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.748.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 terhadap implementasi pembelajaran daring di sekolah dasar edukatif. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 67-78.

Fatimah, F. (2018). Peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan alat peraga pada materi balok di kelas V SD Kemala Bhayangkari Banda Aceh. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 2(1), 89-96.

Gede, P. (2020). Upaya peningkatan kemampuan guru dalam menyusun silabus dan rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) melalui diskusi kelompok terfokus di SMAN 1 Waingapu. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 13-27. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760430.

Habibi, A. (2020). Normal baru pasca COVID-19. Buletin Hukum dan Keadilan, 4(1), 197-204, DOI: 10.15408/adalah.v4i1.15809.

Kunandar. (2008). Langkah mudah penelitian tindakan kelas sebagai pengembangan profesi guru. Raja Grafindo Persada.

Muin, A. & Ulfah, R. M. (2012). Meningkatkan hasil belajar matematika siswa dengan pembelajaran menggunakan aplikasi Moodle. Jurnal Phytagoras, 7(1), 73-82. DOI: 10.21831/pg.v7i1.2838.

Pratiwi, E. W. (2020). The impact of Covid-19 on online learning activities of a Christian University in Indonesia. Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(1), 188-199.

Samriani. (2016). Penerapan pendekatan contextual teaching and learing (CTL) dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA di kelas IV SDN No 3 Siwalempu. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(2), 56-74.

Siagian, M. D. (2017). Pembelajaran matematika dalam persfektif konstruktivisme. Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi Pendidikan, VII(2), 61-73.

Soedyarto, N. & Maryanto. (2008). Matematika 2 untuk SMA atau MA kelas XI program IPA. Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional.

Suartini, et al. (2014). Pengaruh model pembelajaran kontekstual berbatuan alat peraga kartu huruf terhadap keterampilan membaca permulaan siswa kelas 1 SD. Jurnal Mimbar PGSD Univesutas Pendidikan Ganesha, 1(1), 97-106.

Widana, I. W., Suarta, I. M., & Citrawan, I. W. (2019). Work motivation and creativity on teacher ability to develop HOTS-based assessments. International Journal of Social Sciences and Humanities, 3(3), 188-200. https://doi.org/10.29332/ijssh.v3n3.378

Widana, I. W., Sumandya, I. W., Sukendra, K., Sudiarsa, I. W. (2020). Analysis of conceptual understanding, digital literacy, motivation, divergent of thinking, and creativity on the teachers skills in preparing hots-based assessments. Jour of Adv Research in Dynamical & Control Systems, 12(8), 459-466, DOI: 10.5373/JARDCS/V12I8/20202612.

Zakaria, E. (2007). Trend pengajaran dan pembelajaran matematik. Utusan Publications.

Published

2021-02-28

How to Cite

Hasan, H. (2021). Meningkatkan hasil belajar matematika melalui penerapan model contextual teaching and learning pada era new normal. Indonesian Journal of Educational Development, 1(4), 630-640. https://doi.org/10.5281/zenodo.4560726