Upaya meningkatkan kemampuan kognitif siswa kelas xi SMAN 4 kota serang melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4560738Keywords:
jigsaw, kemampuan kognitifAbstract
This study aims to determine the increase in students' cognitive abilities through jigsaw learning. This research is a classroom action research using two cycles. The subjects in this study were students of SMA Negeri 4 Kota Serang class XI MIPA in the odd semester of the 2018/2019 academic year. The object of research is students' cognitive abilities. Data on students' cognitive abilities were collected using a cognitive ability test instrument on the concept of plant tissue structure. Data were analyzed descriptively qualitatively. The results showed an increase in students' cognitive abilities before and after the action research. This action research is declared successful if it has achieved a cognitive average score at the minimum that is equivalent to the KKM value = 70. The results showed that the average value of students' cognitive abilities before the research action was 36.32, then increased to 48.23 after the first cycle, and increased again to 72.86 at the final session (cycle II). The conclusion of this study is that the application of the jigsaw learning model in learning is able to improve students' cognitive abilities on the concept of plant tissue structure.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan kognitif siswa melalui pembelajaran jigsaw. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan menggunakan yang dilakukan dalam dua siklus. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa SMA Negeri 4 Kota Serang kelas XI MIPA semester ganjil tahun pelajaran 2018/2019. Objek penelitian adalah kemampuan kognitif siswa. Data kemampuan kognitif siswa dikumpulkan menggunakan instrumen tes kemampuan kognitif pada konsep struktur jaringan tumbuhan. Data dianalisis secara deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan kemampuan kognitif siswa sebelum dan sesudah penelitian tindakan. Penelitian tindakan ini dinyatakan berhasil bila telah mencapai nilai rata-rata kognitif secara klasikal minimal setara dengan nilai KKM=70. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata kemampuan kognitif siswa sebelum tindakan penelitian sebesar 36,32, kemudian meningkat menjadi 48,23 setelah siklus I, dan meningkat lagi menjadi 72,86 pada sesi akhir (siklus II). Kesimpulan dari penelitian ini adalah penerapan model pembelajaran jigsaw dalam pembelajaran mampu meningkatkan kemampuan kognitif siswa pada konsep struktur jaringan tumbuhan.
Downloads
References
Anderson, L.W dan D.R. Krathwohl. (2010). Kerangka landasan untuk pembelajaran, pengajaran, dan asesmen (Revisi taksonomi pendidikan Bloom). Terjemahan dari A taxonomy for learning, teaching, and assessing: arevision of blooms’ taxonomy of educational objectives oleh Prihantoro. Pustaka Pelajar.
Arikunto. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. Rineka Cipta.
Budiarsa, I. G. (2020). Meningkatkan prestasi belajar matematika siswa kelas XII TKJ A SMKN 3 Tabanan melalui penerapan pembelajaran berbasis masalah dengan teknik diskusi kelompok. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 82-92. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760711.
Hamalik, O. (2015). Kurikulum dan pembelajaran. Bumi Aksara.
Juliana, D. G., Widana, I. W., & Sumandya, I. W. (2017). Hubungan motivasi berprestasi, kebiasaan belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains, 6(1). pp. 40-60. ISSN 2302-2124.
Lestari, ID. (2017). Pengaruh literasi sains terhadap kemampuan kognitif siswa pada konsep ekosistem. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Untirta, 103-106.
Lestari, ID. (2020). Evaluasi penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw pada mata kuliah biologi umum. Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 15(2), 14-20.
Lubis, NA dan Hasrul, H. (2016). Pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Jurnal As-Salam, 1(1), 96-102.
Naibaho. (2014). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar fisika pada konsep zat di kelas VII SMP Negeri 3 Hinai tahun ajaran 2010/2011. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 114-125.
Nurfitriyani. (2017). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari kecerdasan emosional. Jurnal Formatif, 7(2), 278-291.
Permendikbud Nomor 69 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum SMA/MA.
Poerwati, C.E, Ni Made A.S, dan I Made Elia C. (2021). Model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw ii dalam meningkatkan kemampuan matematika anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 281-292.
Rostika, D. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar kimia. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 240-251. https://doi.org/10.5281/zenodo.4004041.
Sari, N. dan Nanang R. (2018). Peningkatan motivasi dan kemampuan kognitif IPA melalui penerapan model coocperative learning tipe jigsaw. Pancasakti Science Education Journal, 3(1), 34-42.
Sudiarta, I. G. P., & Widana, I. W. (2019). Increasing mathematical proficiency and students character: lesson from the implementation of blended learning in junior high school in Bali. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series1317 (2019) 012118, doi:10.1088/1742-6596/1317/1/012118.
Syarifuddin, A. (2011). Model pembelajaran cooperative learning tipe jigsaw dalam pembelajaran. Jurnal Ta’dib, XVI(02), 188-200.
Widarta, G. M. A. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 131-141. https://doi.org/10.5281/zenodo.4003775.
Widana, I. W. (2020). The effect of digital literacy on the ability of teachers to develop HOTS-based assessment. Journal of Physics: Conference Series 1503 (2020) 012045, doi:10.1088/1742-6596/1503/1/012045.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Iing Dwi Lestari, Bambang Ekanara, Dian Eka Purwaningsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.