Meningkatkan kemampuan guru dalam pembelajaran inovatif berbasis daring melalui KKG mini dengan tutor teman
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4559702Keywords:
pembelajaran inovatif, daring , KKG mini , tutor temanAbstract
This research aims to improve the ability of teachers in online based innovative learning. The subjects of this research were all teachers at SD Negeri 8 Mas, as many 8 people and 140 students, while the object of research was online based innovative learning. This research includes school action research conducted in the first semester of the 2020/2021 school year. Data was collected through observation and questionnaire techniques. The data analysis used is descriptive qualitative. The criteria for success in this research are that teachers are able to use various methods, use various media, utilize the environment as a learning resource, and students are actively involved in learning and fun learning. This research is declared successful if each indicator has been achieved by 80%. The results of the data analysis showed that after implementing the Mini KKG with peer tutors in the first cycle, namely 75% of teachers were able to use various online-based media; 75% of teachers were able to use the environment as a learning resource; 71,4% of students were actively involved in learning, and 78,6% learning fun. In cycle II, namely 100% of teachers were able to use various methods; 87,5% of teachers were able to use various online-based media; 87,5% of teachers were able to use the environment as a learning resource; 80,7% of students were actively involved in learning; 82, 1% learning fun.
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan guru dalam pembelajaran inovatif berbasis daring. Subjek penelitian ini adalah semua guru di SD Negeri 8 Mas yaitu sebanyak 8 orang dan 140 siswa, sedangkan objek penelitiannya pembelajaran inovatif berbasis daring. Penelitian ini termasuk penelitian tindakan sekolah yang dilaksanakan pada semester I tahun
pelajaran 2020/2021. Data dikumpulkan melalui teknik observasi dan kuesioner. Analisis data yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Adapun kriteria keberhasilan dalam penelitian ini adalah guru mampu menggunaka metode yang bervariasi, menggunakan berbagai media, memanfaatkan lingkungan sebagai sumber belajar, dan siswa terlibat aktif dalam pembelajaran serta pembelajaran menyenangkan. Penelitian ini dinyatakan berhasil apabila masing masing indikator telah tercapai sebesar 80%. Hasil analisis data menunjukkan bahwa setelah dilaksanakan KKG Mini dengan tutor teman pada siklus I yaitu 75% guru mampu
menggunakan berbagai media berbasis daring, 75% guru mampu menggunakan lingkungan sebagai sumber belajar; 71,4% siswa terlibat aktif dalam pembelajaran, dan 78,6% pembelajaran menyenangkan. Pada siklus II yaitu 100% guru sudah mampu menggunakan metode bervariasi; 87,5% guru mampu menggunakan berbagai media berbasis daring; 87,5% guru mampu menggunakan lingkungan sebagai sumber belajar 80,7% siswa terlibat aktif dalam pembelajaran; 82,1% pembelajaran menyenangkan.
Downloads
References
Arikunto Suharsimi. (1992). Prosedur penelitian. Rineka Cipta.
Fatchur, R., dan Prima,V. A. (2020). Peningkatan kemampuan guru dalam pengembangan media pembelajaran berbasis literasi melalui KKG mini. Jurnal Minda, 1(2), 49-60.
Firman dan Rahayu, S. (2020). Pembelajaran online di tengah pandemi Covid-19. Indonesian Journal of education Sciences(IJES), 2(2), 81-89.
Gede, P. (2020). Upaya peningkatan kemampuan guru dalam menyusun silabus dan rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) melalui diskusi kelompok terfokus di SMAN 1 Waingapu. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 13-27. https://doi.org/10.528/zenodo.3760430.
Hamzah, B.Uno dan Nurdin Muhamad. (2015). Belajar dengan pendekatan PAIKEM. Bumi Aksara.
Ridwan. (2013). Inovasi pembelajaran. Bumi Aksara.
Santyasa, I W. (2012. Pembelajaran inovatif. Undiksha Press.
Sudiarta, I. G. P., & Widana, I. W. (2019). Increasing mathematical proficiency and students character: lesson from the implementation of blended learning in junior high school in Bali. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series1317 (2019) 012118, doi:10.1088/1742-
/1317/1/012118.
Suryaningsih .(2018). Meningkatkan kemampuan guru TK dalam menyusun strategi dan model pembelajaran melalui KKG mini. Kresna Bina insan.
Surat Edaran Kementerian pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Virus Disease (Covid-19).
Surat Edaran Dinas Pendidikan Kabupaten Gianyar Nomor 420/3664/Disdik Tahun 2020 tentang Penyelenggaraan Tahun Adademik Baru di masa Pandemi Corona Virus Desease(Covid-19) Tahun 2020/2021.
Tari, I. D. A. E. P. D., Karpika, I. P. ., Sapta, I. K. ., Suhardhita, K. ., & Aman, V. (2020). Pendekatan konseling rational emotive behavioral therapy (REBT) dengan teknik dispute kognitif untuk meningkatkan rasa percaya diri siswa kelas VII.F SMP Negeri 12 Denpasar. Indonesian Journal of Educational Development, 1(3), 429-436. https://doi.org/10.5281/zenodo.4285218
Tingkat, I. N. (2020). Optimalisasi pengembangan diri untuk mendongkrak prestasi (vokasional) sekolah. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760422.
Widana, I. W. (2020). The effect of digital literacy on the ability of teachers to
develop HOTS-based assessment. Journal of Physics: Conference Series 1503 (2020) 012045, doi:10.1088/1742-6596/1503/1/012045.
Yanti, M.T, Kuntoro, E., &Kurniawan, A. R. (2020). Pemanfaatan fortal rumah belajar Kemdikbud sebagai model pembelajaran daring di sekolah dasar. Adi Widya: Jurnal pendidikan Dasar, 5(1), 61-68.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Ida Ayu Putu Satyani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.