Pengaruh pendekatan STEM untuk meningkatkan pemahaman konsep elektroplating, keterampilan berpikir kritis dan bekerja sama
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.4559843Keywords:
pemahaman konsep, berpikir kritis, bekerja sama, STEMAbstract
This study aims to determine the effect of STEM approach on the understanding of electroplating concepts, critical thinking skills and skills of working together of class XII IPA 1 students of SMAN 5 Denpasar in the 2018/2019 academic year with a one group pretest posttest control group design research design. Data on understanding the concept of electroplating were collected through a pretest and posttest using a written essay test, critical thinking skills and collaboration were collected through observation. The sample in this study amounted to 29 students. The research data were processed using the t test with t test = 7.94 and t table = 1.05, meaning that t test> t table, and normalized N-gain obtained an average of = 0.72. Based on the results of this study, it shows that: there is an effect of learning with the STEM approach on understanding the concept of electroplating, critical thinking skills, and skills of students in class XII IPA 1 in the 2018/2019 academic year.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pendekatan STEM terhadap pemahaman konsep elektroplating, keterampilan berpikir kritis dan keterampilan bekerja sama peserta didik kelas XII IPA 1 SMAN 5 Denpasar Tahun Pelajaran 2018/2019 dengan rancangan penelitian one group pretest posttest control group design. Data pemahaman konsep elektroplating dikumpulkan melalui pretest dan postes dengan menggunakan test tertulis bentuk essay, keterampilan berpikir kritis dan bekerjasama dikumpulkan lewat observasi. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 29 orang peserta didik. Data hasil penelitian diolah dengan menggunakan uji t dengan thitung = 7,94 dan ttabel = 1,05, berarti thitung > ttabel, dan N-gain ternormalisasi diperoleh rata-rata = 0,72. Berdasarkan hasil penelitian ini menunjukan bahwa terdapat pengaruh pembelajaran dengan pendekatan STEM terhadap pemahaman konsep elektroplating, keterampilan berpikir kritis, dan keterampilan bekerjasama peserta didik kelas XII IPA 1 tahun pelajaran 2018/2019.
Downloads
References
Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2016). Penerapan project based learning terintegrasi stem untuk meningkatkan literasi sains siswa ditinjau dari gender. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(2): 202-212.
Alex, F. (2008). Berpikir Kritis: Sebuah Pengantar. Erlangga.
Aryanta, I. K. D. (2020). Implementasi Aplikasi UKBM berorientasi STEM untuk meningkatkan hasil belajar fisika siswa. Indonesian Journal of Educational Development, 1(3), 357-365. https://doi.org/10.5281/zenodo.4283032
Diharjo, R. F., Budijanto, B., & Utomo, D. H. (2017). Pentingnya kemampuan berpikir kritis siswa dalam paradigma pembelajaran kontruktivistik. Jurnal. Disajikan dalam Seminar Nasional Pembelajaran dan Pendidikan Dasar pada Tahun 2017.
Khoiriyah, N., Abdurahman., & Wahyudi, I. (2018). Implementasi pendekatan pembelajaran stem untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa sma pada materi gelombang bunyi. JRKPF UAD, 5(2): 53-62.
Maharani, L., Hartono, Y., & Hiltrimartin, C. (2013). Kemampuan pemahaman konsep siswa pada pembelajaran matematika menggunakan model generative learning di kelas vii smp negeri 6 palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2): 1-17.
Rahmadhani, E., & Wahyuni, S. (2018). Kemampuan pemahaman konsep dan minat mahasiswa dengan pendekatan stem (science, technology, engineering, mathematics). Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1: 129-140.
Sari, R. I., Arifin, Z., Rosyidiah, A., & Rahmawati. (2016). Pentingnya pendidikan stem dalam pendidikan modern. Makalah. Tersedia pada https://www.scribd.com/doc/299712760/PENTINGNYA-STEM-DALAM-PENDIDIKAN-MODERN-pdf
Rosita, I., & Leonard. (2013). Meningkatkan kerja sama siswa melalui melalui pembelajaran kooperatif tipe think pair share. Jurnal Formatif, 3(1): 1-10.
Sudiarta, I. G. P., & Widana, I. W. (2019). Increasing mathematical proficiency and students character: lesson from the implementation of blended learning in junior high school in Bali. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series 1317 (2019) 012118, doi:10.1088/1742-6596/1317/1/012118.
Suryawan, I. M. Y., Santyasa, I. W., Gunadi, I. G. A. (2018). Keefektifan model blended learningdan motivasi berprestasi siswa dalam pencapaian prestasi belajar fisika. Mimbar Pendidikan, 4(1): 35-54
Syukri, & Muhammad. (2013). Pendidikan stem dalam entreneurial science thinking (escit). Satu Perkongsian Pengalaman dar UKM untuk Aceh. Aceh: Aceh Development International Conference.
Widana, I. W., Suarta, I. M., & Citrawan, I. W. (2019). Work motivation and creativity on teacher ability to develop HOTS-based assessments. International Journal of Social Sciences and Humanities, 3(3), 188-200. https://doi.org/10.29332/ijssh.v3n3.378
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Gede Sandi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an Open Access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article's Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material.