STRATEGI PENGAJARAN BAHASA ASING DALAM KONTEKS MULTIKULTURAL: PENDEKATAN INOVATIF DAN TANTANGANNYA
DOI:
https://doi.org/10.59672/stilistika.v12i2.3608Abstract
Multicultural Education in Language has become an increasingly relevant research subject in addressing the challenges of cultural diversity in educational contexts. This study aims to explore strategies for teaching foreign languages in multicultural environments with innovative approaches while highlighting potential obstacles and alternative solutions. A descriptive qualitative approach was employed to gather data through literature review, classroom observations, and interviews with educators. The research findings indicate that multicultural education in language has the potential to broaden students' cross-cultural understanding, enhance intercultural communication skills, and foster attitudes of tolerance and appreciation for diversity. Thus, this study provides valuable insights for educational practitioners in developing inclusive and responsive teaching strategies for foreign languages in multicultural settings. In multicultural environments, multicultural education in language holds great potential for expanding students' cross-cultural understanding,
Downloads
References
Amin, M. (2018). Pendidikan Multikultrual. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 09(1), 24–34. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/pilar/article/view/5020/3342.
Eko Sugiarto. (2017). Menyusun Proposal Penelitian Kualitatif: Skripsi dan Tesis: Suaka Media. https://books.google.co.id/books?id=jWjvDQAAQBAJ&lpg=PP1&hl=id&pg=PP1#v=onepage&q&f=false.
Huda, K. (2023). Penggunaan Contextual Teaching Dan Learning Pada Mata Kuliah Reading Bagi Peserta Didik Pendidikan Bahasa Inggris. Journal of Applied Linguistics and Islamic, 7(1), 19.
Ibrahim, R. (2013). Pendidikan Multikultural : Pengertian , Prinsip , dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. Addin, 7(1), 1–26.
Imelda Wahyuni. (2015). Pendidikan Multikultural: Upaya Memaknai Keragaman Bahasa Di Indonesia. Jurnal Pemikiran Islam, 1(1), 79–96.
Rahman, A. A. (2021). Pembekalan Dan Implementasi Pembelajaran Abad 21 Bagi Guru Bahasa Inggris Smp Kabupaten Sumedang. Jurnal Widya Laksana, 10(2), 202–210.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Widodo, S. E. (2015). Manajemen Pengembangan Sumber Daya Manusia. Pustaka Pelajar. http://perpustakaan.bppsdmk.kemkes.go.id//index.php?p=show_detail&id=4675
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Stilistika : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Seni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.