REPRESENTASI KESEDIHAN DALAM LIRIK LAGU KARYA N-BUNA: KAJIAN DIKSI DAN GAYA BAHASA
DOI:
https://doi.org/10.59672/stilistika.v11i2.2830Keywords:
sadness, diction, langaunge styleAbstract
This research is entitled "Representation of Sadness in the Lyrics of Songs By N-Buna". The purpose of this research is to examine the form of diction and language style in the lyrics of the song Ai Nijou, Dakara Boku wa Ongaku o Yameta, and Kokoro ni Ana ga Aita. The methods used in this research were the literature study method and the informal method. This research used the theory of stylistic proposed by Sudjiman, theory of diction and theory of language style proposed by Keraf. The results of this research indicates there were form of diction represent of sadness, namely denotative diction and connotative diction. Aside from that, there were language style, namely simile, methaphor, allegory and personification language styles. The dominant diction used to represent of sadness is connotative diction. Therefore, the dominant language style used to represent of sadness is metaphor and personification language styles.
Downloads
References
Cerrato, H. 2012. The Meaning Of Colors.
Chaer. A. 2012. Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.
Chandra, T. 2017. Mengenal Kanji. Jakarta: Evergreen Japanese Course.
Iwasaki, M. 2012. “Mitai’’ No Shiteki Hensen. Okayama University. Vol 34.
Keraf, Gorys. 2004. Diksi Dan Gaya Bahasa. Jakarta: Pt Gramedia Pustaka Utama
Nafinuddin, S. (2020). Majas (MajasPerbandingan,MajasPertentangan,MajasPerulangan, Majas Pertautan).
Nagano, K dan Buton, P. 2016. Kamus Besar Bahasa Jepang.Yogyakarta: Pustaka Baru.
Nurgiyantoro, B. 2014. Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: Bpfe-Yogyakarta.
Nurul, A.H. 2020. “PemahamanPenggunaan Setsubiji ~Mitai, ~Rashii, Dan ~Ppoi Pada Mahasiswa Semester 6 Reguler Bahasa Dan Kebudayaan Jepang Universitas Dharma Persada.” (Skripsi). Jakarta: Universitas Dharma Persada.
Ratna, Nyoman Kutha. 2013. Stilistika Kajian Puitika Bahasa, Sastra, Dan Budaya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Risdawati.2015. Analisis Stilistika Syair Lagu Dalam Album “Bintang Di Surga” Kelompok Band Peterpan. (Skripsi). Bengkulu: Fkip Umb.
Schopenhauer. 2019. Kearifan Hidup.Yogyakarta:Basabasi.
Setyowati, I. 2013. “Analisis Makna Kankyouku Yang Menggunakan Kata Kao Dalam Bahasa Jepang.” (skripsi). Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Wilian, D. dan Andari, N. 2020. Diksi Dan Gaya Bahasa Lirik Lagu Jepang Karya Touyama Mirei. Jurnal Mezurashii, 2 (1), Hlm. 35-48.
Zaim, M. 2014. Metode Penelitian Bahasa: Pendekatan Struktural. Padang: Sukabina Press Padang.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Stilistika : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Seni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.