IMAJI KEPAHLAWANAN DALAM SASTRA ANAK MUTIARA TANAH ARON KARYA I KETUT SANDIYASA
Keywords:
Children's literature, heroic images, competitions, achievementsAbstract
This paper aims at uncovering the images of heroism in the children literature of Mutiara Tanah Aron by I Ketut Sandiyasa. The data in this study were obtained through descriptions of behaviors and dialogues that show heroic values. It was also supported by environmental factors, such as the family environment, school environment, and rural natural environment. The characters’ behavior show love for the family, pets, and the natural environment that gives him life. This research is a qualitative research with the theory of semiotics, and assisted by reading and text analysis techniques. From the analysis result, it shows that the ability of thinking of an elementary school student to achieve his dream as a child who excels in the competition at the district level. This achievement can raise the name of the school and the name of the village where the historic monument was erected, namely the Tanah Aron Monument. The character can demonstrate his success through hard work, unyielding, and responsibility that is part of the values of heroism, until finally the child gets the nickname Pearl of the Aron Land.
Downloads
References
Gischa, Serafika. (2020). “Bagaimana Meneladani Sikap Kepahlawanan?” https://www.kompas.com/skola/read/2020/01
Juniartha, I Nyoman Bayu. (2017). “Artikel Perjuangan Anak-Anak Sekolah Dasar di Tanah Aron dalam Karya Fotografi Dokumenter.” Denpasar: ISI. http://repo.isi-dps.ac.id/2440
Moleong, L.J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya
Nurgiyantoro, Burhan. (2005). Sastra Anak: Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Nyarwi, Ahmad. (t.t) “Kepahlawanan dan Krisis Imaji Kebangsaan” dalam https://pekikdaerah.wordpress.com
Paramita, Dian. (2018). “10 Contoh Sikap Kepahlawanan dalam Kehidupan Sehari-hari yang Sering Terjadi” https://guruppkn.com
Pramartha, I Nyoman Bayu. 2019. “Sejarah Pura Hyang Api di Desa Kelusa, Kecamatan Payangan, Gianyar, Bali” dalam Jurnal Widyadari Vol.20 No.2, Oktober 2019, e-ISSN 2613- 9308 p-ISSN 1907-3232. Denpasar: IKIP PGRI Bali.
Rachman, Fauzi. (2013). “Sastra Anak: Pembelajaran Apresiasi Sastra Sekolah Dasar.” dalam Kedai Bahastra https://fauzierachman20.wordpress.c om/2013/10/09/sastra-anak/
Ratna, I Nyoman Kutha. 2004. Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra: Dari Strukturalisme hingga Postrukturalisme. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Sandiyasa, I Ketut. (2018). Mutiara Tanah Aron. Denpasar: Balai Bahasa Bali.
Sudikan, Setyo Yuwana dkk. (1996). Memahami Cerpen Karya Djajus Pete: Tinjauan Struktur dan Nilai Idealistik Sastra Jawa Modern. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa.
Sudjiman, Panuti dan Aart van Zoest (Penyunting). (1992). Serba-Serbi Semiotika. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Sugono, Dendy. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Keempat. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Warna, I Wayan. 1978. Kamus Bali- Indonesia. Denpasar: Dinas Pengajaran Propinsi Daerah Tingkat I Bali.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 LPPM Universitas Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.