UPAYA PENINGKATAN PEMBENTUKAN KARAKTER MELALUI PENERAPAN KURIKULUM MUATAN LOKAL TERHADAP PENGETAHUAN KEWIRAUSAHAN SISWA SMA NEGERI 7 DENPASAR
Keywords:
local content curriculum, character education, entrepreneurshipAbstract
The purpose of this study is to determine whether the application of local content curriculum can improve the formation of character education and student responses to student entrepreneurial knowledge. This research is a school action research that was designed through action research in practical learning activities in schools. The design of this study was used as a measure of the success of the method applied. This school action research was conducted at SMA Negeri 7 Denpasar. Subjects in the study of class XI students of SMA Negeri 7 Denpasar in the odd semester of the 2019/2020 school year, and the object of research was the application of a local content curriculum in the formation of character education towards student entrepreneurship. This action research consists of four main activities, namely: (a) planning, (b) action, (c) observation, and (d) evaluation and reflection. The results showed that the application of local content curriculum can improve the ability of craft entrepreneurship knowledge from waste materials in the form of flat shapes and spaces in student groups. This can be seen from the average value of comparison between pre-cycle, cycle I, and cycle II there is an increase. There was a response of students in the application of local content curriculum in the effort of forming character education towards entrepreneurial knowledge of class XI students of SMA Negeri 7 Denpasar in the academic year 2019/2020.
Downloads
References
Achmad, Nur, 2015. Kewirausahaan: Suatu Alternatif lain Menuju Kesuksesan. Surakarta: BPK FEB UMS.
Anggoro, M. Toha dkk. 2008. Metode Penelitian. Jakarta: Universitas Terbuka.
Arikunto, Suharsimi dkk. 2016. Penelitian Tindakan Kelas. Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.
Buku Prakarya dan Kewirausahaan Kelas XI Semester 2 SMA/SMK, 2017. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, Edisi 2017
Dolok Sanggul, 2015. Muatan Lokal Untuk Membangun Karakter. Analisa Pemerintah Humbang Ha¬sundutan muatan lokal dalam kurikulum pendidikan.
Durrotun Nafisah, 2016. Peran Pendidikan Muatan Lokal Terhadap Pembangunan Karakter Bangsa. CITIZENSHIP: Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan 451. E- Journal Universitas PGRI Madiun (Persatuan Guru Republik Indonesia)
Iben Marta, 2013. Metodologi Penelitian: Problematika Penelitian Tindakan Sekolah (PTS). https://m.facebook.com/notes/iben -marta/metodologi-penelitian- tindakan -sekolah- pts/577564788968803/
Kasmir, 2010. Kewirausahaan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Kusuma, Dharma, 2011. Pendidikan Karakter: Kajian Teori dan Praktek di Sekolah, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Kunandar. 2012. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas: Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Muhaimin Azzat, Akhmad, 2011. Urgensi Pendidikan Karakter di Indonesia, Jogjakarta: Ar-Ruz Media.
Muhammad Fathurrohman, 2013. Memehami Penelitian Tindakan Kelas. Guru Sang Dewo (SMPN 2 Pagerwojo) & Akademisi UIN Maliki Malang.
Mulyasa, E. (2009). Implement Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Kemandirianguru dan Kepala Sekolah, Cetakan Ketiga, Jakarta: PT Bumi Aksara.
Mulyasa, E. (2009). Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Kemandirianguru dan Kepala Sekolah, Cetakan Ketiga, Jakarta: PT Bumi Aksara.
Nur Farid, Muhammad. (2012). Peranan Muatan Lokal Materi Batik Tulis Lasem SebagaiBentuk Pelestarian Budaya Lokal. Jurnal Komunitas (Research And Learning In Sociology And Anthropologhy), 4(1)
Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Nju/Ind ex.Php/Komunitas/Article/View/2 400Rachman
Nurkancana, Wayan dan PPN Sunartana. 1992. Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Usaha Nasional.
Ririk Anggaraini, 2013. Pngaruh Mata Pelajaran Muatan Lokal Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Siswa.
Taniredja, H. Tukiran dkk. 2015. Model- Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 LPPM Universitas Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.