MEREDUKSI KECEMASAN DENGAN TEKNIK DESENSITISASI SISTEMATIS
Keywords:
Anxiety, Systematic DesensitizationAbstract
Anxiety is one form of irrational thought manifestation in individuals and the manifestation of uncomfortable conditions experienced by individuals in facing a challenge. High anxiety in facing the exam is a dangerous problem for students, because it will greatly affect the achievement and formation of student personality. Thus this problem really needs to be addressed appropriately and correctly by using techniques that are appropriate to the characteristics of students' problems. Of the many existing counseling models, it is necessary to choose the right counseling model to reduce the level of student anxiety. Then the Systematic Desensitization Technique which is predicted can reduce the anxiety experienced by students in facing exams. The technique is one of the techniques in behavioral counseling using relaxation movements. It can be predicted thus because the systematic desensitization technique seeks to condition the individual to be fully relaxed, from uncomfortable to more calm and relaxed in the face of the test so as to avoid the tension in the body and mind which is one of the causes of anxiety.
Downloads
References
Amir Awang. (1997). Pengantar Bimbingan dan Konseling di Malaysia. Pulau Pinang: University Sains Malaysia.
Corey, Gerald. (1999). Teori dan Praktek Konseling dan Psikoterapi. Bandung: Refika Aditama.
Dantes, Nyoman. 2007. Metodelogi Penelitian untuk Ilmu-ilmu Sosial dan Humaniora. Singaraja : Universitas Pendidikan Ganesha.
Gunarsa, Singgih D.(2000). Konseling dan Psikoterapi. Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Jersild (1963). Pengaruh Kecemasan terhadap Prilaku Manusia. http: www. Pengaruh kecemasan.edu/html.
Pujosuwarno Sayekti, M.Pd, Dr. (1993). Berbagai Pendekatan dalam Konseling. Menara Mas Offset: Yogyakarta.
Sudrajat, Akhmad. (2008). Upaya Mencegah Kecemasan Siswa di Sekolah. Google : http://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/07/01/upaya-mencegah-kecemasan-siswa-di-sekolah/.
Sugiharto, DYP. (2007) Pendekatan-Pendekatan Konseling. Makalah. Google : e – Psikologi. co.id
Surya Mohammad. (1988). Dasar-dasar Konseling Pendidikan (Konsep dan Teori). Kota Kembang: Yogyakarta ,
Sutanaya, Anom. (2005). Kecemasan siswa terhadap sekolah ditinjau dari motivasi berprestasi dan konsep diri akademik pada siswa SMA Negeri Denpasar Tahun 2005. Tesis. Singaraja : Unit Penerbitan IKIP Negeri Singaraja.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Widyadari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.