PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE STAD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PASSING SEPAK BOLA PADA SISWA KELAS X SMK WERDHI SILA KUMARA
DOI:
https://doi.org/10.59672/widyadari.v26i2.5564Keywords:
Cooperative Learning, STAD, Football Passing, Learning Outcomes, Physical EducationAbstract
This study aims to determine the effectiveness of implementing the cooperative learning model Student Teams Achievement Division (STAD) in improving the learning outcomes of basic passing techniques in football among Grade X students of SMK Werdhi Sila Kumara. This research is a Classroom Action Research (CAR) conducted in two cycles, referring to the Kemmis and McTaggart model, which includes four stages: planning, action, observation, and reflection. The subjects of the study were students of Grade X in the 2024/2025 academic year. Data were collected through observation and skill assessments using a structured evaluation instrument. The pre-action results showed that the average final score of students was 55.41, with only 3 out of 37 students achieving the minimum mastery criterion. After applying the STAD learning model, a significant improvement was observed in Cycle I, where the average score increased to 77.03, and the number of students achieving mastery rose to 33. These results indicate that the STAD model fosters a more active, collaborative, and engaging learning environment, leading to improved mastery of basic football passing skills. Therefore, it can be concluded that the implementation of the cooperative learning model STAD is effective in enhancing the learning outcomes of football passing techniques among Grade X students at SMK Werdhi Sila Kumara.
Downloads
References
Anggraini, Indah Ayu, dkk. (2020). “Analisis Minat dan Bakat Peserta Didik terhadap Pembelajaran”. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajran Dasar. Vol. 7 No. 1.
Arianti. (2020). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta didik. Jurnal Kependidikan, 12(02), 117 – 134.
Bahtra, R. (2022). Permainan Sepakbola (1st ed.). SUKABINA Press.
Damayanti, R. R., Sumantri, M. S., Dhieni, N., & Karnadi, K. (2021). Guru sebagai Agen of Change dalam Pendidikan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 960–976. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1602
Efendi, Riswan. (2020). Pengaruh Metode Latihan Berpasangan Terhadap Peningkatan Keterampilan Passing Pada Permainan Sepak Bola UNM FC.Skripsi. Pendidikan Jasmani, Kesehatan Dan Rekreasi Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Makasar
Fajar, M., Janwar, M., dan Ismail, A. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Kelas XI Materi Passing Sepak Bola Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division.Artikel. Bima Loka: Jurnal Pendidikan Jasmani Volume 3 Nomor 2 2023 Halaman 44-54
Festiawan, R., Nurcahyo, P. J., & Pamungkas, H. J. (2019). Pengaruh Latihan Small Sided Games Terhadap Kemampuan Akurasi Long Pass Pada Peserta Ekstrakurikuler Sepakbola. Media ilmu keolahragaan Indonesia, 9(1), 18- 22.
Hasanah, Z. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Peserta didik. Jakarta: Rineka Cipta
I Komang Sukendra, I Wayan Muliana, I. M. Surat. (2023). Implementasi Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Widyadari, 24(1), 127–137. https://doi.org/10.5281/zenodo.7813544
Indah, P. J., Saputro, B. A., & Sundari, R. S. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian pada Masa Pandemi (Covid-19) di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 129-138.
Irfan, M., dkk. (2020). Kemampuan Teknik Dasar Sepakbola.Jurnal Patriot, 2(3), 720 – 731
Juwana, I. D. P., Sukendra, I. K., & Surat, I. M. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemandirian Dan Hasil Belajar Pada Matakuliah Geometri Datar Dan Ruang. Widyadari, 25(1), 95–107. https://doi.org/10.59672/widyadari.v25i1.3657
Kuswanto., A. (2019). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Passing Kaki Bagian Dalam Pada Sepakbola Melalui Permainan Gawang Segitiga Peserta didik Kelas X Sma Muhammadiyah Bantul Tahun Ajaran 2018/2019. In Rabit : Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi Univrab (Vol. 1, Issue 1). Universitas Negeri Yogyakarta.
Malya, Y., Wahyuni, Y. S., & Rahayu, S. (2022). Pengaruh Cara Belajar Terhadap Prestasi Belajar Peserta didik Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Silaut. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 4122–4130.
Marlina, L., & Solehun. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Peserta didik Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(1), 66–74. journal.id/jurnalbahasaindonesia/article/download/952/582
Nur Syamsu, F., Rahmawati, I., & Suyitno, S. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran STAD terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang. International Journal of Elementary Education, 3(3), 344. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i3.19450
Nur Syamsu, F., Rahmawati, I., & Suyitno, S. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran STAD terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang. International Journal of Elementary Education, 3(3), 344. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i3.19450
Ramayanto, N., Rusli, K., Ismail, A dan Aminuddin. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Passing Sepak Bola Peserta didik Kelas VIII A Mts Muhammadiyah Takwa Bontonompo Kabupaten Gowa. Artikel. Indonesian Journal of Physical Activity https://ijophya.org/index.php/ijophya Volume 3, Nomor 1, 2023: 1-10
Ridlo, A. F., & Saifulloh, I. (2018). Pengaruh Metode Latihan Small Sided Game Terhadap Kemampuan Passing-Stopping Permainan Sepakbola Peserta didik SSB Beringin Pratama. Motion: Jurnal Riset Physical Education, 9(2), 116- 121.
Ritonga, Iskandar & Ridwan. (2020). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta
Safrizal. (2022). Peranan Pendidikan Jasmani Dalam Membentuk Kedisiplinan Peserta didik Madrasah Aliyah Negeri 2 Banda Aceh.
Septri S.Si. M.Pd. (2021). Buku Ajar Motorik Dasar. Malang
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Cetakan Ke- 18.Penerbit Alfabeta:Bandung
Sukendra, I. K. dan Y. Mayudana. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievment Devision) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Emasains : Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, IX(1), 13–23.
Syukur, A., & Soniawan, V. (2015). The Effects Of Training Methods And Achievement Motivation Toward Of Football Passing Skills. Jipes-Journal Of Indonesian Physical Education And Sport, 1(2), 73-84.
Tama; I G S., Artanayasa, I W., Satyawan, I M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) Terhadap Hasil Belajar Passing Sepakbola. Artikel. JURNAL PENJAKORA Volume 6 No 1, Edisi April 2019
Trianto, (2007). Model-model Pembelajaran iInovatif berorientasi kontruktivistik. Prestasi Pustaka: Jakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Widyadari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.