PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DALAM PENDIDIKAN OLAHRAGA PERMAINAN SEPAKBOLA DENGAN TEKNIK MENGGIRING BOLA PADA SISWA KELAS X SMK WERDHI SILA KUMARA
DOI:
https://doi.org/10.59672/widyadari.v26i1.4675Keywords:
sports, learning, dribbling, soccer, STADAbstract
This study aims to improve learning outcomes of dribbling skills in soccer games through the application of the Student Team Achievement Divisions (STAD) cooperative learning model in class X students of SMK Werdhi Sila Kumara. The problem faced is the low ability of students in dribbling the ball that has not reached the Minimum Completion Criteria (KKM), caused by the use of conventional learning models. This study uses the Classroom Action Research (CAR) method which is carried out in two cycles, each consisting of the planning, implementation, observation, and reflection stages. The subjects of the study were 32 class X students, consisting of 18 males and 14 females in the odd semester of the 2024/2025 academic year. Data were collected through observation, skills tests, and documentation, then analyzed qualitatively and quantitatively. The results showed that the STAD model was effective in improving students' dribbling skills. In cycle I, 18 students (56.25%) achieved KKM, while in cycle II it increased to 28 students (87.5%). This increase has met the established success indicators, namely a minimum of 80% of students achieving KKM. Thus, it can be concluded that the application of the STAD type cooperative learning model can improve learning outcomes of dribbling skills in soccer games.
Downloads
References
Achmad Paturusi. (2012). Pendidikan Jasmani dan Olahraga: Teori dan Praktik. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada
Arends. 1997. Model-Model Pembelajaran Inovatif berorientasi Konstuktivitis. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Danny Mielke. 2007. Dasar-Dasar Sepakbola. Bandung: Pakar Raya.
I Komang Sukendra, I Wayan Muliana, I. M. Surat. (2023). Implementasi Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Widyadari, 24(1), 127–137. https://doi.org/10.5281/zenodo.7813544
Isjoni. 2009. Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Siswa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hamzah B. Uno. (2010). Model Pembelajaran: Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
Joseph A. Luxbecher. 2004. Sepakbola: Langkah-langkah Menuju Sukses. Jakarta : PT. Grafinda Persada.
Muhibbin Syah. 2006. Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grapindo Persada.
Nurhasan, dan Hasanudin Cholil. 2007. Tes dan Pengukuran Keolahragaan. Jurusan Pendidikan Kepelatihan FPOK UPI. Bandung.
Ridwan Abdullah Sani dan Sudiran 2017. Penelitian Tindakan Kelas (Pengembangan Profesi Guru). Tangerang: Tira Smart.
Robert Kogert. 2007. Latihan Dasar Andal Sepakbola Remaja, Latihan dan Keterampilan Andal Untuk Pertandingan Dasar yang Lebih Baik. Jakarta : Macana Jaya Cemerlang.
Soekatamsi. 1994. Permainan Besar 1 Sepakbola. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Sucipto, Bambang Sutiyono, Indra M. Tihir & Nuryadi. 2000. Sepakbola. Departemen Pendidikan Nasional.
Sugiyono 2017. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & d). Bandung: Alfabeta.
Suharsimi Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sukendra, I. K. dan Y. Mayudana. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievment Devision) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Emasains : Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, IX(1), 13–23
Surat, I. M., Muliana, I. W., & Sukendra, I. K. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI MIPA 1 SMA Taman Rama. Widyadari, 23(2), 247–257. https://doi.org/10.5281/zenodo.7189469
Syaiful Bahri Djamarah & Aswan Zain. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Zain, A Dkk. 2013. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 LPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.