TEMATIK DALAM ANTOLOGI PUISI “SEUNTAI HARAP” KARYA PESERTA DIDIK SMA NEGERI 8 DENPASAR
DOI:
https://doi.org/10.59672/widyadari.v26i1.4669Keywords:
Poetry, Major Theme, Minor ThemeAbstract
This study aims to (1) analyze the major theme elements in the poetry anthology "Seuntai Harapan" by students of SMA Negeri 8 Denpasar and (2) analyze minor themes in the poetry anthology "Seuntai Harapan" by students at SMA Negeri 8 Denpasar. This research is based on theory, literary appreciation, poetry, intrinsic and extrinsic elements. The research subject is poetry book and the thematic research object. The research method used is descriptive qualitative. Data collection is done by library or documentation method. In general, the poetry anthology "Seuntai Harapan" by students of SMA Negeri 8 Denpasar carries the theme of love with various twists and turns. The spices of falling in love, separation, pain, loss, courage, sincerity become a coherent whole in this anthology of poetry. The results of the research from ten analyzed poems, found major themes namely longing, loss, independence, and love. Of the ten poems whose analysis of minor themes were found, steadfastness, steadfastness, persistent, hardworking, diligent, tenacious, hero, courageous, and diligent.
Downloads
References
Barkah. (2016). Analisis Struktural-Semiotika Pada Makna Puisi Karya Peserta didik Sd Negeri 1 Mekarharja Banjar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 1–16. https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/4763. Diakses pada tanggal 21 Januari 2022
Damanik, E. S. D. 2018. An Analysis of Experiential Meaning in Poetry “William Wordsworth". Loquen: English Studies Journal, 10(2), 81. https://doi.org/10.32678/loquen.v10i2.695. Diakses pada tanggal 21 Januari 2022
Fithriani, R. 2021. Poetry Writing in EFL Classrooms: Learning from Indonesian Students’ Strategies. KnE Social Sciences, 59–75. https://doi.org/10.18502/kss.v5i4.8667. Diakses pada tanggal 22 Januari 2022
Huliatunisa, Y. 2020. Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Penggunaan Teknik Akrostik Pada Pembelajaran Tematik. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 121. https://doi.org/10.30997/dt.v7i2.2847. Diakses pada tanggal 19 Januari 2022
Irmawati, N. D. 2014. Understanding how to Analyze Poetry and its Implication to Language Teaching Noer Doddy Irmawati, Dr. International Journal on Studies in English Language and Literature (IJSELL, 2(11), 35–45. www.arcjournals.org. Diakses pada tanggal 20 Januari 2022
Fridayanthi, P. D. (2019). Penggunaan Gaya Bahasa Novel Anak Rantau Karya A.Faudi Dalam Menganalisis Hasil Belajar Sastra di Sekolah. Widyadari, 20(2), 68–77. https://doi.org/10.5281/zenodo.3516496
Rahayu, E., Rohmadi, M., & Andayani, A. 2018. Increase Interests and Writing Poetry Skills (Meningkatkan Minat dan Kemampuan Menulis Puisi). Indonesian Language Education and Literature, 3(2), 123. https://doi.org/10.24235/ileal.v3i2.1575. Diakses pada tanggal 20 Januari 2022
Rokhmansyah, A. 2014. Studi dan Pengkajian Sastra; Perkenalan Awal Terhadap Ilmu Sastra. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Rosmayanti, E., Supriyanto, T., & Sunarso, A. 2019. Developing Poetry Writing Teaching Materials Based on Environment and Local Culture for The Fourth Graders. Journal of Primary Education, 8(4), 25–32. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/download/23052/12367. Diakses pada tanggal 22 Januari 2022
Susanti, A., Mustadi, A., Asnimar, A., & Susiloningsih, E. 2019. The Improvement in Poetry Writing Skills by Using Prezi in the Primary School. Mimbar Sekolah Dasar, 6(1), 92. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v6i1.14557. Diakses pada tanggal 20 Januari 2022
Susilowati, D., & Qur’ani, H. B. 2021. Analisis Puisi Tanah Air Karya Muhammad Yamin dengan Pendekatan Struktural. In Jurnal LITERASI (Vol. 5, Issue 1).
Wirawan, G. 2017. Analisis Struktural Antologi Puisi Hujan Lolos di Sela Jari Karya Yudhiswara. In JP-BSI (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia) (Vol. 1, Issue 2). https://doi.org/10.26737/jp-bsi.v1i2.89. Diakses pada tanggal 21 Januari 2022
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 LPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.