PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING BERBANTUAN LKPD UNTUK MENINGKATKAN PENCAPAIAN KOMPETENSI MATEMATIKA DAN KETUNTASAN BELAJAR SISWA KELAS XII 7 P6 SMA NEGERI 8 DENPASAR
DOI:
https://doi.org/10.59672/widyadari.v26i1.4660Keywords:
Problem Solving Learning Model, LKPD, Mathematical Competence, Learning CompletenessAbstract
This study is a classroom action research that aims to determine the extent to which the application of the Problem Solving Learning Model assisted by LKPD improves the achievement of mathematical competence and learning completeness of class XII 7 P6 students of SMA Negeri 8 Denpasar in the 2024/2025 academic year. To achieve this goal, the Problem Solving Learning Model assisted by LKPD was implemented for class XII7 P6 students of SMA Negeri 8 Denpasar in the 2024/2025 academic year consisting of 52 people. The object of the study is mathematical competence and student learning completeness. Data on students' mathematical learning competence were collected using learning achievement tests. Meanwhile, data on student learning completeness were obtained by comparing students' daily test scores with the KKM score (KKM score = 70). If the score obtained by the student has reached the KKM or more, then the student is declared complete, and if it has not reached the KKM, it is declared incomplete. The percentage of students who have achieved the KKM or more indicates classical completeness. Furthermore, the data collected in this study were analyzed descriptively. The results of this study indicate that after the implementation of the Problem Solving Learning Model Assisted by LKPD, there was an increase in the achievement of students' mathematical competence, namely in cycle I the average value of students' mathematical competence reached 73.17 with classical student completion of 80.56%. Furthermore, the results achieved in the implementation of cycle II were the average value of students' mathematical competence reached 76.11 with the percentage of classical student completion reaching 91.67%.
Downloads
References
Apriyantini, N. P. D., & Sukendra, I. K. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi berbantuan E-LKPD untuk meningkatkan keaktifan belajar matematika siswa. Jurnal Pendidikan (Widyadari), 24(1), 55–63. https://doi.org/10.5281/zenodo.7813406
Arikunto Suharsimi. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Depdiknas. 2003. Undang-Undang No. 20 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Ditjen Mandikdasmen
_________. 2006. Permendiknas No. 22 Tentang Standar Isi. Jakarta: Ditjen Mandikdasmen
_________. 2007. Permendiknas No. 41 Tentang Standar Proses. Jakarta: Ditjen Mandikdasmen
Sukendra, I Komang. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Dengan Aplikasi Zoom Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Kuliah Pengantar Dasar Matematika. Widyadari, 22(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.4661195
Sukendra, I Komang, Juwana, I. D. P., & Surat, I. M. (2023). Pengembangan E-LKPD Dengan Aplikasi Geomath Room Dalam Media Pempelajaran Berbasis STEM Pada Materi Ruang Dimensi Tiga. 57, 1–9.
Suparno.1997. Filsafat Konstruktivisme Dalam Pendidikan. Yogyakarta: Kanisius.
Surat, I. M., & Sukendra, I. K. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemandirian Dan Hasil Belajar Mahasiswa Pada FKIP Pendidikan Matematika Universitas PGRI Mahadewa Indonesia. Prosiding Mahasendika, 2, 68–80.
Suriada I Nyoman. 2008. Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri (MPI) Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah dan Kompetensi Belajar Fisika. Laporan Penelitian Tindakan Kelas (Tidak dipublikasikan).
Syaiful Sagala. 2003. Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Syukur Gazali. 2002. Menerapkan Paradigma Konstruktivisme Melalui Strategi Belajar Kooperatif Dalam Pembelajaran Bahasa (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Vol. 9). Malang : Universitas Negeri Malang.
Wina Sanjaya. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Winataputra.U.S. 1993. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.
Wirta dan Rapi. 2008. Pengaruh Model Pembelajaran dan Penalaran Formal Terhadap Penguasaan Konsep Fisika dan Sikap Ilmiah Siswa SMP Negeri 4 Singaraja (Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan). Singaraja: Undiksha.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 LPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.