PENGARUH FAKTOR-FAKTOR KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL TERHADAP KINERJA GURU
Keywords:
Transformational Leadership, PerformanceAbstract
This study has the main objective of knowing the influence of transformational leadership factors consisting of charisma, intellectual stimulation, and individualized consideration either simultaneously or partially to the performance of SMK Guru Nusa Dua Toya Anyar Bali. In this study also aims to determine whether the individualized consideration has the most dominant influence on the performance of teachers SMK Nusa Dua Toya Anyar Bali.
Variables in this study consisted of three independent variables: Charisma (X1), Stimulation (X2), and Attention (X3), and Teacher Performance (Y). From the results of the analysis there is a significant influence between charisma, intellectual stimulation, and individually individualized consideration on the performance of teachers at SMK Nusa Dua Toya Anyar Bali. This is supported by the test result F arithmetic = 167,804 at a significant level of 0.000 which is smaller than α = 0.05. This means the efforts made by the leader of the teacher at SMK Nusa Dua Toya Anyar Bali in order to improve its performance by applying the symbols in transformational leadership work well. There is an influence between charisma, intellectual stimulation, and individualized consideration partially to the performance of teachers of SMK Nusa Dua Toya Anyar Bali, proved true. This proof is based on the t value and significance level of the three independent variables, which is below 5%, so it can be said charisma, intellectual stimulation, and individualized consideration partially influence the performance of teachers in SMK Nusa Two Toya Anyar Bali. From the results note that the individualized Attention Variables have the highest value of titung with a value of 14.263. This proves that the individualized Variables of Attention have the most dominant influence on teacher performance in SMK Nusa Dua Toya Anyar Bali.
Downloads
References
Algifari. 2000. Analisis Regresi (Teori, Kasus, dan Solusi). Yogyakarta: BPFE
Arifin, Zainal. 2001. Evaluasi Instruksional (Prinsip-Teknik-Prosedur). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Arikunto, Suharsimi. 2008. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. Manajemen Pengajaran secara Manusiawi. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Azwar, Saifuddin. 2000. Tes Prestasi (Fungsi dan Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar). Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset
Dimyati dan Mudjiono.2002. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT.Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Rahasia Sukses Belajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Ghozali, Imam. 2005. Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hadi, Sutrisno. 2001. Analisis Regresi. Yogyakarta: Andi
Hasan, Iqbal. 2004. Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Mulyasa. 2003. Kurikilulum Berbasis Kompetensi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sardiman. 2005. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sobur, Alex. 2003. Psikologi Umum dalam Lintasan Sejarah. Bandung: Pustaka Setia.
Suderadjat, Hari. 2004. Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi (KBK). Bandung: CV. Cipta Cekas Grafika.
Sudjana. 2003. Teknik Regresi dan Korelasi.Bandung: Tarsito.
Suryabrata, Sumadi.2008. Pengembangan Alat Ukur Psikologi. Yogyakarta: Andi Offset
Sulistyowati, Sofchah. 2001. Cara Belajar yang Efektif dan Efisien. Pekalongan : Cinta Ilmu
Sutikno, Sobry. 2004. Menuju Pendidikan Bermutu. Lombok: NTP Press
Tu’u. Tulus. 2004. Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia
Usman, Moh. Uzer. 2000. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Winkel, W.S. 2009. Psikologi Pengajaran. Jakarta: PT Gramedia.
Published
How to Cite
Issue
Section
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.