UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) PADA SISWA KELAS X.E1 SMA NEGERI 6 DENPASAR TAHUN PELAJARAN 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.59672/widyadari.v25i1.3654Keywords:
PBL learning model, mathematics learning outcomes, TrigonometryAbstract
Teachers employ various methods for classroom instruction, but achieving optimal results remains challenging. Recognizing the need for innovation, this study focuses on implementing the Problem Based Learning (PBL) model to enhance mathematical learning outcomes, particularly in Trigonometry for class X.E1 at SMA Negeri 6 Denpasar during the 2023/2024 academic year. The two-cycle class action research reveals improved outcomes, demonstrating that the application of the PBL model leads to enhanced results and identifies sequential steps for implementation. The research, utilizing a class action methodology, involves students from class X.E1 during the academic year 2023/2024. The study emphasizes Trigonometry outcomes, employing the PBL model in two cycles, including initial reflection, action planning, implementation, observation/data collection, and reflection. Data, collected through observation and written tests using instruments such as observation sheets and descriptive questions, undergoes descriptive analysis. The findings underscore the efficacy of the PBL model in improving mathematics learning outcomes, offering insights into its application for Trigonometry in the specific context of class X.E1 at SMA Negeri 6 Denpasar during the first semester
Downloads
References
Ahmadiyanto, A. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Ko-Ruf-Si (Kotak Huruf Edukasi) Berbasis Word Square Pada Materi Kedaulatan Rakyat Dan Sistem Pemerintahan Di Indonesia Kelas Viiic Smp Negeri 1 Lampihong Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980-993., 6(2), 980–993.
Amalia, G. R., & Hardini, A. T. A. (2020). Efektivitas Model Problem Based Learning Berbasis Daring terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(3), 424–431. https://doi.org/10.5281/zenodo.3977422
Datreni, N. L. (2022). Model Pembelajaran Problem Based Learning Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(3), 369–375. https://doi.org/10.23887/jear.v6i3.49468
Fridayanthi .Dessy Putu (2021). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kepewaraan Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia Dengan Pembelajaran Daring. 22(2), 449–458. https://doi.org/10.5281/zenodo.5550359
Hasmiati., Jumadi. O., Rachmawaty. 2018. Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Biologi dan Pembelajarannya, 257 – 262.
I Komang Sukendra, I. M. Surat. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Open Ended Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Aljabar Linier Mahasiswa Pendidikan Matematika Dengan Pembelajaran Daring. 22(2), 439–448. https://doi.org/10.5281/zenodo.5550348
I Made Surat, I. K. Sukendra. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemandirian dan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pengantar Dasar Matematika. 2, 68–80. https://e-journal.unmas.ac.id/index.php/Prosemnaspmatematika/article/view/4014/3094
Kusumaningrum, E. N., Mangesa, R. T., Agustiah. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Dengan Model Problem Based Learning di SMKN 9 Pinrang. Jurnal Media Pendidikan Teknik Informatika dan Komputer, 5(3), 45-51.
Ningsih, E., Anggaraini, R. D., Kartini. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII-E SMP Negeri 23 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2250-2260.
Purnamaningrum, A., Dwiastuti, S., Maya Probosari, R., & Noviawati. (2012). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Melalui Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran Biologi Siswa Kelas X-10 SMA Negeri 3 Surakarta Tahun Pelajaran 2011/2012. Pendidikan Biologi, 4(3), 39–51.
Regita, I., Hakim, A., Muslimin. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Pare-Pare. Pinisi Journal Of Education, 3(2), 182 – 196.
Rusmawati., Nurfaizah, AP., Rijal. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VI. Pinisi Journal PGSD, 1(2), 436 – 442.
Sukendra, I. Komang. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Dengan Aplikasi Zoom Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Kuliah Pengantar Dasar Matematika. 22(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.4661195
Susanti, W., Pujiastuti, E., & Budhiharti, S. J. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika, 1(2), 25–34. https://doi.org/10.56587/jipm.v1i2.41
Syabani, L., Arini, N. W. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning dan Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Indonesian Gender and Society Journal, 1(1), 8-18.
Wirda, Y., Ulumudin, I., Widiputera, F., Listiawati, N., Fujianita, S. (2020). Faktor-Faktor Determinan Hasil Belajar Siswa. Pusat Penelitian Kebijakan Badan Penelitian: Jakarta.
Zahra, N. A., Antosa, Z., & Guslinda, G. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Arzusin, 3(3), 190–200. https://doi.org/10.58578/arzusin.v3i3.1064
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 LPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.