PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING BERBASIS THINK PAIR SHARE MENINGKATKAN KEAKTIFAN PESERTA DIDIK DI SMAN 1 KUTA UTARA
DOI:
https://doi.org/10.59672/widyadari.v24i2.3194Keywords:
discovery learning, think pair share, student activityAbstract
The discovery learning model based on think pair share is a learning model that provides space for students to be active in the learning process. This study aims to determine the application of think pair share-based discovery learning models in increasing student activity. This type of research is classroom action research with the Kemmis & McTaggart research design. The location of this research was SMAN 1 Kuta Utara for class XII Mipa 4 students with a total of 38 students as research subjects. The data analysis technique was carried out in a quantitative descriptive manner. The results of the data analysis show that the application of the think pair share-based discovery learning model can increase the activity of students with completeness in cycle I of 68.4% and increase in cycle II with completeness of 84.2%. Based on the results of data analysis, it can be concluded that the application of the think pair share-based discovery learning model can increase the activity of students.
Downloads
References
Etistika Yuni Wijaya, D. A. S. A. Nyoto. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Global. 1: 278. 1(278).
Handayani, M. Danial, & Hardin. (2022). Pengaruh Metode Think Pair Share (Tps) Dalam Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Kimia Peserta Didik Kelas Xi Mipa Sma Negeri 4 Enrekang (Studi Pada Materi Pokok Asam Basa). Chemedu (Jurnal Ilmiah Pendidikan Kimia), 3(1), 97–111.
I Kadek Yogi Mayudana, I. K. S. (2020). Analisis Kebijakan Penyederhanaan RPP (Surat Edaran Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 14 Tahun 2019). IJED (Indonesian Journal of Educational Development), 1(1), 62–70. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760682
I Komang Sukendra. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Pemecahan Masalah Berbantuan LKS Dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.4033640
Istikomah, N., Relmasira, C., Tyas, A., & Hardini, A. (N.D.). Penerapan Model Discovery Learning Pada Pembelajaran Ips Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Sekolah Dasar.
Kawuri, M. Y. R. T., Ishafit, I., & Fayanto, S. (2019). Efforts To Improve The Learning Activity And Learning Outcomes Of Physics Students With Using A Problem-Based Learning Model. Ijis Edu : Indonesian Journal Of Integrated Science Education, 1(2). Https://Doi.Org/10.29300/Ijisedu.V1i2.1957
Luthfi, M. R. A., Huda, C., & Susanto, J. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Tema 8 Di Sd Negeri 1 Selo Kabupaten Grobogan Jawa Tengah. Jurnal Paedagogy, 8(3), 422. Https://Doi.Org/10.33394/Jp.V8i3.3902
Novitri, Y. (2020). Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika Melalui Model Discovery Learning Dengan Think-Pair-Share Pada Siswa Kelas Viii.I Smp N 3 Koto Baru. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 34–40. Https://Doi.Org/10.33559/Eer.V2i3.604
Pangaribuan, L. R. (2021). Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika Melalui Model Discovery Learning Dengan Think-Pair-Share Pada Siswa. Ensiklopedia Education Review, 3(3).
Perdana, F. J. (2019). Pentingnya Kepercayaan Diri Dan Motivasi Sosial Dalam Keaktifan Mengikuti Proses Kegiatan Belajar. Jurnal Edueksos , 8(2), 70–87.
Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1717–1724. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.991
Rahayu, I. P., Tyas, A., & Hardini, A. (2019). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Tematik. Journal of Education Action Research, 3, 193–200. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEAR/index
Salo, Y. A. (2017). Pengaruh Metode Discovery Learning Terhadap Keaktifan Belajar Siswa (Studi Quasi Eksperimen Kelas VII SMPN 6 Banda Aceh). Jurnal Penelitian Pendidikan, 16(3), 297–304. https://doi.org/10.17509/jpp.v16i3.4825
Sukendra, I. K. (2018). Hubungan Antara Tingkat Kecemasan dan Kemampuan Berpikir Logis Terhadap Hasil Belajar Matematika. Emasains:Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, VII(1), 91–98
Tembang, Y., Purwanty, R., & Hermansyah, A. K. (2020). Implementasi model think pair share berbantuan media Kahoot It meningkatkan keaktifan berdisikusi mahasiswa. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(1), 22. https://doi.org/10.25273/pe.v10i1.5368
Utaminingsih, R., Asih Pratiwi, D., Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, P., & Sarjanawiyata Tamansiswa, U. (n.d.). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Prestasi Belajar IPA Ditinjau Dari Keaktifan Siswa.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 LPPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.