PENERAPAN TEACHING AT THE RIGHT LEVEL (TARL) UNTUK MENINGKATKAN PARTISIPASI BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS XI SMA

Authors

  • I Made Ary Yustikanatha Wirjana Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • I Wayan Sumandya Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59672/widyadari.v24i2.3190

Keywords:

TaRL, participation, student

Abstract

Teaching at the right level (TaRL) is a learner-centered learning approach in which students are grouped into groups with a certain cognitive level. This research aims to determine the application of teaching at the right level (TaRL) can increase students' participation in learning mathematics at SMA Negeri 2 Tabanan. This type of research is Classroom Action Research (CAR), using the cycle design from Kemmis & Mc Taggard. The location of this research is SMA Negeri 2 in class XI MIPA 3 with 35 students as research subjects. Based on the results of the study, the results obtained were the application of teaching at the right level (TaRL) increased students’ participation where in the pre-cycle of student participation there was a percentage of 22.14% in the low category, in cycle I the percentage of students’ participation increased to 54.11% got the medium category and in cycle II it increased to 81.07% in the very high category. So that the application of teaching at the right level (TaRL) increases students’ participation in class XI MIPA 3 at SMA Negeri 2 Tabanan

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, H. (2015). Peningkatan partisipasi dan hasil belajar peserta didik pada materi operasi aljabar melalui model pembelajaran kooperatif tipe make a match di kelas VIII C SMP Negeri 1 Malunda. Jurnal Pepatuzdu, 9(1), 62–71. https://doi.org/10.35329/fkip.v9i1.30

Ahyar, A., Nurhidayah, N., & Saputra, A. (2022). Implementasi model pembelajaran TaRL dalam meningkatan kemampuan literasi dasar membaca peserta didik di sekolah dasar kelas awal. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan) , 5(11), 5241–5246. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i11.1242

Amelia, C. (2019). Problematika pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan , 3, 775–779. http://digilib.unimed.ac.id/39418/

Cahyono, S. D. (2022). Melalui model teaching at right level (TaRL) metode pemberian tugas untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar peserta didik mata pelajaran prakarya dan kewirausahaan kd. 3.2 /4.2 topik perencanaan usaha pengolahan makanan awetan dari bahan pangan nabati dikelas X.MIA.3 MAN 2 Payakumbuh semester genap tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12407–12418. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4431

Dewi, M. Y., Ulfah, M., & Matsum, J. H. (2019). Analisis faktor yang mempengaruhi partisipasi peserta didik dalam pembelajaran akuntansi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(11), 1–9. https://doi.org/10.26418/jppk.v8i11.37531

Fatah, Moh., Suud, F. M., & Chaer, Moh. T. (2021). Jenis-jenis kesulitan belajar dan faktor penyebabnya sebuah kajian komperehensif pada siswa SMK Muhammadiyah Tegal. Psycho Idea, 19(1), 89–102. https://doi.org/10.30595/psychoidea.v19i1.6026

Fitri, S. F. N. (2021). Problematika kualitas pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1148

Ginanjar, E. G., Darmawan, B., & Sriyono, S. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi rendahnya partisipasi belajar peserta didik SMK. Journal of Mechanical Engineering Education, 6(2), 206–219. https://doi.org/10.17509/jmee.v6i2.21797

I Kadek Yogi Mayudana, I. K. S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi), 1(1), 13–23. https://doi.org/10.30596/liabilities.v1i1.2027

I Komang Sukendra dan I Wayan Sumandya. (2018). Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Asesmen Kinerja dan Bakat Numerik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. 19(1), 30–38

Kusumah, W., & Dwitagama, D. (2009). Mengenal penelitian tindakan kelas. Indeks.

Meishanti, Ospa Pea Yuanita Fitri, Nur Afifah Rif’atul, Istiqomah, Azizah Ummi, Solikhah, Aisyah Farkhiyatus, Widarmawan, & Ahmad Ilham. (2022). Pengembangan rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) inspiratif pendekatan TaRL berbasis PJBL melalui pembelajaran literasi sains materi virus. EDUSCOPE, 8(1), 20122–13. https://doi.org/10.32764/eduscope.v8i1.2783

Ningsyih, S., Yulianci, S., Haryati, M. S., Syarifudin, S., Zulharman, Z., & Ahyar, A. (2022). Analisis kemampuan literasi membaca peserta didik melalui pembelajaran TaRL pada program gemar literasi sekolah dasar. Seminar Nasional INOVASI, 1–5. https://semnas.tsb.ac.id/index.php/prosiding/article/view/142

Nurul, A. (2015). Problematika pendidikan di Indonesia (telaah dari aspek pembelajaran). Elementary, 1(1), 41–47.

Peto, J. (2022). Melalui model teaching at right level (TaRL) metode pemberian tugas untuk meningkatkan penguatan karakter dan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran bahasa inggris kd. 3.4/4.4 materi narrative text di kelas X.IPK.3 MAN 2 Kota Payakumbuh semester genap tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12419–12433. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4432

Primandari, A. H., & Kesumawati, A. (2020). Meningkatkan partisipasi peserta didik menggunakan problem based learning dan strategi blended learning. Refleksi Pembelajaran Inovatif, 2(2), 301–316. https://doi.org/10.20885/rpi.vol2.iss2.art2

Putri, R. R., & Susanti, N. (2021). Implementasi lesson study sebagai upaya meningkatkan partisipasi aktif siswa dalam pembelajaran virtual. Jurnal Pembelajaran Fisika, 10(2), 77–82. https://doi.org/10.19184/jpf.v10i2.23780

Rahayu, R. P., & Fauzi, A. (2018). Pengaruh metode pembelajaran trial by jury terhadap partisipasi belajar matematika pada siswa MTS Negeri 2 Medan t.p 2015/2016. MAIKA(MajalahIlmiahKaputama), 2(2), 35–45. https://jurnal.kaputama.ac.id/index.php/JIKA/article/view/124

Serin, H. (2018). A comparison of teacher-centered and student-centered approaches in educational settings. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 5(1), 164–167. https://doi.org/10.23918/ijsses.v5i1p164

Sukendra, I. K. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Dengan Aplikasi Zoom Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Kuliah Pengantar Dasar Matematika. 22(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.4661195

Wibowo, N. (2016). Upaya peningkatan keaktifan siswa melalui pembelajaran berdasarkan gaya belajar di SMK Negeri 1 Saptosari. Jurnal Electronics, Informatics, and Vocational Education (ELINVO), 1(2), 128–139. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621

Wihartanti, A. R. (2022). Partisipasi peserta didik dalam pembelajaran bahasa inggris di sekolah dasar pada blended learning. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 367–377. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2130

Published

2023-10-10

How to Cite

I Made Ary Yustikanatha Wirjana, & I Wayan Sumandya. (2023). PENERAPAN TEACHING AT THE RIGHT LEVEL (TARL) UNTUK MENINGKATKAN PARTISIPASI BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK KELAS XI SMA. Widyadari, 24(2), 263 - 275. https://doi.org/10.59672/widyadari.v24i2.3190