PENERAPAN TEACHING AT THE RIGHT LEVEL (TaRL) BERBANTUAN E-LKPD UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VIII.I SMP NEGERI 1 KUTA UTARA
DOI:
https://doi.org/10.59672/widyadari.v24i2.3186Keywords:
Teaching at the Right Level (TaRL), E-LKPD, learning motivationAbstract
Teaching at the Right Level (TaRL) learning is a teaching approach that focuses on student learning readiness, not just at the class level. The TaRL approach provides latitude or flexibility in teaching according to students' abilities. Students are not tied to grade levels, but are adjusted based on the abilities of the same students. The purpose of this study was to find out whether the application of Teaching at the Right Level (TaRL) assisted by E-LKPD can increase students' motivation to learn mathematics. This type of research is Classroom Action Research. The subjects of this research were class VIII.I students of SMP Negeri 1 Kuta Utara for the academic year 2022/2023 and the object of this study was students' motivation to learn mathematics. In this research through two cycles consisting of four stages of the activity process which includes (1) planning, (2) action, (3) observation, and (4) evaluation and reflection. Data collection techniques using non-test techniques, observation techniques, and interview techniques. The results of the study show that the application of Teaching at the Right Level (TaRL) learning with the help of E-LKPD can increase students' motivation to learn mathematics in class VIII.2 students of SMP Negeri 6 Denpasar in the 2022/2023 academic year.
Downloads
References
Budiyani, A., Marlina, R., & Lestari, K. E. (2021). Analisis Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika. Maju : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 310–319.
Cahyono, S. D. (2022). Melalui Model Teaching at Right Level (TARL) Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Prakarya dan Kewirausahaan KD. 3.2 /4.2 Topik Perencanaan Usaha Pengolahan Makanan Awetan dari Bahan Pangan Na. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12407–12418.
Fitriana, A. (2021). Model Pengaruh Fasilitas, Motivasi, dan Kedisiplinan terhadap Keberhasilan Belajar Siswa SMK dalam Belajar Matematika.
Fitriani, N., Hidayah, I. S., & Nurfauziah, P. (2021). Live Worksheet Realistic Mathematics Education Berbantuan Geogebra: Meningkatkan Abstraksi Matematis Siswa SMP pada Materi Segiempat. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(1), 37. https://doi.org/10.33603/jnpm.v5i1.4526
I Kadek Yogi Mayudana, I. K. S. (2020). Analisis Kebijakan Penyederhanaan RPP (Surat Edaran Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 14 Tahun 2019). IJED (Indonesian Journal of Educational Development), 1(1), 62–70. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760682
I Komang Sukendra dan I Wayan Sumandya. (2018). Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Asesmen Kinerja dan Bakat Numerik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. 19(1), 30–38.
I Komang Sukendra. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Pemecahan Masalah Berbantuan LKS Dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.4033640
Indonesia, P. R. (2021). Standar Nasional Pendidikan. 102501.
James and James, Van. 1976. Mathematic Dictionary. Nostrand Rienhold.
Khikmiyah, F. (2021). Implementasi Web Live Worksheet Berbasis Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Matematika. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1–12. https://doi.org/10.30605/pedagogy.v6i1.1193
Kurniawan, A. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan (N. N. M (ed.); 1st ed.). PT Remaja Rosdakarya.
Mubarokah, S. (2022). TantanganImplementasi Pendekatan TaRL(Teaching at the Right Level)dalam Literasi Dasar yang Inklusif di Madrasah Ibtida’iyah Lombok Timur. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 165–179. https://doi.org/10.37216/badaa.v4i1.582
Numerasi Anak Jurnal Teknologi Pendidikan: Pendahuluan Istilah teaching at the right level ( TaRL ) sebetulnya dikenalkan pertama kali oleh kurang . Negara-negara lain juga telah mengemb. 8(2), 470–479.
Rigusti, W., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Motivasi Belajar Matematika Siswa. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1. https://doi.org/10.31000/prima.v4i1.2079
Suarti, N. K. A., & Astuti, F. H. (2023). Jurnal Teknologi Pendidikan : dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Anak Jurnal Teknologi Pendidikan : Pendahuluan Istilah teaching at the right level ( TaRL ) sebetulnya dikenalkan pertama kali oleh kurang . Negara-negara lain juga telah mengemb. 8(2), 470–479.
Sukendra, I. K., Muliana, I. W., Juwana, I. D. P., & Surat, I. M. (2022). Widyadari. Upaya Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika Pada Mata Kuliah Aljabar Linier dengan Pembelajaran Daring Menggunakan Model Pembelajaran Problem Solving, 23(2), 270–281. https://doi.org/10.5281/zenodo.7189724
Wati, D. A., Hakim, L., & Lia, L. (2021). Pengembangan E- Lkpd Interaktif Hukum Newton Berbasis Mobile Learning Menggunakan Live Worksheets Di Sma Development Of Newton Law Interactive E-Lkpd Based On Mobile Learning Using Live Worksheets In High Diana Anjar Wati, Lukman Hakim, Linda Lia Progr. Jurnal Pendidikan Fisika, 10(2), 72–80.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 LPPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.