IMPLEMENTASI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA

Authors

  • I Komang Sukendra Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • I Wayan Muliana Universitas Teknologi Indonesia
  • I Made Surat Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7813544

Keywords:

STAD, learning outcomes, mathematics education, flat geometry and space

Abstract

STAD type cooperative learning emphasizes collaboration in groups, student-centered learning and awards for the best team will make students more active and enthusiastic, especially activities in communicating with fellow study groups. The purpose of this study was to determine the increase in learning outcomes with the application of cooperative learning models in flat and spatial geometry courses in improving student learning outcomes. This type of research is action research with qualitative data. In this action research done collaboratively. The subjects of this study were students of Mathematics Education in the fourth semester of PGRI Mahadewa University, Indonesia, for the 2023/2024 academic year. The object of research is the application of the STAD type cooperative learning model and student learning outcomes in the subject of flat and spatial geometry. The research was carried out in two cycles and each cycle consisted of four stages, namely planning, implementing, observing, and reflecting. The results of the action show that the results of cycles I and II and their supporting factors so that the application of the STAD type cooperative learning model in flat and spatial geometry courses can improve student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andira, A., Hasmawati, & R, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Team Achievement Division) Dalam Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana Bahasa Jerman. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 1(2), 128–133.

Ara Doni Nainggolan, et al., 2021. Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Bunyi.Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, Vol. 12, No. 1, 2021, 63-70

Erna Fitria Novianti H.W. 2012. Pelaksanaan pembelajaran model STAD untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran melakukan prosedur administrasi (Studi kasus siswa kelas X APK SMK Wisnuwardhana Malang. Artikel. Diambil pada tanggal 25 januari 2015.

Fridayanthi, I. K. S. ; P. D. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Dengan Pendidikan Matematika Realistik Berorientasi Pada Soal HOTS Pada Era Revolusi Industri 4.0 di SMA.

Ika Meysiswati. 2012. Implementasi model pembelajaran STAD (Student Teams Achievement Division) sebagai upaya meningkatkan motivasi, aktivitas dan hasil belajar biologi siswa kelas VIII D SMP Negeri 1 Boyolangu Tulungagung. Artikel. Diambil pada tanggal 25 januari 2015.

I Made Suantara, 2019. Implementasi Model Pembelajran Kooperatif Tipe STAD denganMedia Gambar untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPS.

I Komang Sukendra, P. D. F. (n.d.). Peningkatan Kualitas SDM Guru Melalui Pengembangan Pendidikan Menuju Era Society 5.0.

Israil, I. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe STAD untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMP Negeri 1 Kayangan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 5(2), 117–123.

Nida Jarmita, 2012. Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Meningkatkan Pemahaman Matematis Siswa Pokok Bahasan Bangun Ruang. Jurnal Ilmiah Didaktika Vol. XIII, No. 1,Agustus2012 |151

Ni Nyoman Sekarini, 2022. Implementasi Model Pembelajaran STAD Sebagai Upaya dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar

Pertiwi, P. A. I., & Renda, N. T. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (Stad) Berbantuan Media Konkret Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(3), 216–227. https://doi.org/10.23887/jippg.v2i 3.14275.

Plenty, S., Magnusson, C., & Låftman, S. B. (2021). Internalising and externalising problems luring adolescence and the subsequent likelihood of being Not in Employment, Education or Training (NEET) among males and females: The mediating role of school performance. SSM – Population Health, 15. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2021.100873.

Prananda, G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Pembelajaran Ipa Siswa Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2). https://doi.org/10.37598/pjpp.v6i2,%20Oktober.648.

Purwanti, Sri. 2018. Penerapan pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar PKn . Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Vol. 15 No. 2 Tahun 2018

Sukendra, I Komang. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Pemecahan Masalah dan Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Semester IV FPMIPA IKIP PGRI Bali Tahun Akademik 2017/2018. World Development, 1(1), 1–15.

Sukendra, I. K. (2020). Developing teaching materials for Trigonometry in mathematics with realistic orientation using HOTS questions. Journal of Physics: Conference Series, 1663(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1663/1/012020

Suryana, F. A. A. (2013). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD pada materi IPA terpadu bunyi dan sistem pendengaran pada manusia di kelas VIII SMPN 1 Pacet Mojokerto. PENSA: E-Jurnal Pendidikan Sains, 1(01)

Published

2023-05-23

How to Cite

I Komang Sukendra, I Wayan Muliana, & I Made Surat. (2023). IMPLEMENTASI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA. Widyadari, 24(1), 127 - 137. https://doi.org/10.5281/zenodo.7813544

Issue

Section

Articles