PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BIOLOGI PESERTA DIDIK KELAS XII MIPA 2 SMA NEGERI 1 KUTA UTARA
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7813516Keywords:
Jigsaw, Learning Outcomes, Biology LearningAbstract
Cooperative learning model with Jigsaw Type is a model that can be applied to guide students to be more active and help each other in discussed with the jigsaw type, namely the home group and the original group. The purpose of this study is to improve student learning outcomes with the jigsaw type cooperative learning model in biology subjects on mutation material. This type of research is classroom action research. The research subjects were class XII MIPA 2 students and the object of research was the learning outcomes of students in biology subjects on mutation material on the application of the jigsaw cooperative learning model. This research consists of four stages, namely (1) Planning; (2) Actions; (3) Observation; (4) Reflection. Data collection techniques using the description test method. The results of the study show that applying the jigsaw cooperative learning model can improve student learning outcomes in biology subject matter for class XII MIPA 2 mutations at SMA Negeri 1 North Kuta in the 2022/2023 academic year.
Downloads
References
Agustin MN. (2021). Peningkatan Aktivitas Belajar Biologi Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Di Kelas Xii Mipa 3 Sma N 1 Pulau Punjung Tahun Pelajaran 2019/2020. 8(2).
Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran (A. Syaddad, Ed.; November, Vol. 1). CV. Kaaffah Learning Center.
Ernawati, Wajo, & Yani, A. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar dan aktivitas siswa. In KROMATIN: Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi (Vol. 1, Issue 1).
Fajrin, F., Theodora Maasawet, E., & Lumowa, S. V. T. (2019). Perbandingan Hasil Belajar Biologi melalui Model Pembelajaran Student Team Achievement Division dan Jigsaw pada siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Sangatta Utara, Kalimantan Timur. BIODIK, 5(2), 109–120. https://doi.org/10.22437/bio.v5i2.7077
Faozi, M., Kunci, K., pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw, M., Belajar, A., & Belajar, H. (2018). Jurnal Pendidikan MIPA Pancasakti Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Bioteknologi pada Siswa SMP Negeri 2 Tarub. In Online) JPMP (Vol. 2, Issue 1). http://e-journal.ups.ac.id/index.php/jpmp
Hariyati Adam, D., Irmayanti, Sari Haribuan, M. N., Hasibuan, E. R., & Nazliah, R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Education and Development, 9(2), 437–439.
Hayati, Agustini, & Mahdiana. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Biologi Materi Sistem Sirkulasi Pada Manusia Siswa Kelas XI MIA2 MAN 1 Hulu Sungai Tengah. 5(4), 172–179.
I Kadek Yogi Mayudana, I. K. S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi), 1(1), 13–23. https://doi.org/10.30596/liabilities.v1i1.2027
I Made Surat, I Komang Sukendra, I. M. S. (2022). The Effect Of Open-Ended Learning Model On The Understanding Of Concept By Controling Numerical Talent Of Students. 23(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.6392246
I Komang Sukendra. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Pemecahan Masalah Berbantuan LKS Dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.4033640
Permendiknas. (2013). Standar Proses Permendikbud No.65 Tahun 2013 . Permendiknas.
Sahrul, S., Mirawati, B., Majid, A., & Fajri, S. (2022). Korelasi Keterlaksanaan Pembelajaran Biologi Dengan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Reflection Journal, 2(1), 7–16. https://doi.org/10.36312/rj.v2i1.588
Sulistio, A., Pd, M. I., & Haryanti, N. (2021). MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF (COOPERATIVE LEARNING MODEL) PENERBIT CV.EUREKA MEDIA AKSARA.
Sukendra, I. K. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Dengan Aplikasi Zoom Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Kuliah Pengantar Dasar Matematika. 22(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.4661195
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 LPPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.