PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BIOLOGI PESERTA DIDIK KELAS XII MIPA 2 SMA NEGERI 1 KUTA UTARA

Authors

  • Ni Luh Putu Pitri Ramanti Dewi Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
  • I Komang Sukendra Universitas PGRI Mahadewa Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7813516

Keywords:

Jigsaw, Learning Outcomes, Biology Learning

Abstract

Cooperative learning model with Jigsaw Type is a model that can be applied to guide students to be more active and help each other in discussed with the jigsaw type, namely the home group and the original group. The purpose of this study is to improve student learning outcomes with the jigsaw type cooperative learning model in biology subjects on mutation material. This type of research is classroom action research. The research subjects were class XII MIPA 2 students and the object of research was the learning outcomes of students in biology subjects on mutation material on the application of the jigsaw cooperative learning model. This research consists of four stages, namely (1) Planning; (2) Actions; (3) Observation; (4) Reflection. Data collection techniques using the description test method. The results of the study show that applying the jigsaw cooperative learning model can improve student learning outcomes in biology subject matter for class XII MIPA 2 mutations at SMA Negeri 1 North Kuta in the 2022/2023 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin MN. (2021). Peningkatan Aktivitas Belajar Biologi Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Di Kelas Xii Mipa 3 Sma N 1 Pulau Punjung Tahun Pelajaran 2019/2020. 8(2).

Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran (A. Syaddad, Ed.; November, Vol. 1). CV. Kaaffah Learning Center.

Ernawati, Wajo, & Yani, A. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw untuk meningkatkan hasil belajar dan aktivitas siswa. In KROMATIN: Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi (Vol. 1, Issue 1).

Fajrin, F., Theodora Maasawet, E., & Lumowa, S. V. T. (2019). Perbandingan Hasil Belajar Biologi melalui Model Pembelajaran Student Team Achievement Division dan Jigsaw pada siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Sangatta Utara, Kalimantan Timur. BIODIK, 5(2), 109–120. https://doi.org/10.22437/bio.v5i2.7077

Faozi, M., Kunci, K., pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw, M., Belajar, A., & Belajar, H. (2018). Jurnal Pendidikan MIPA Pancasakti Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Bioteknologi pada Siswa SMP Negeri 2 Tarub. In Online) JPMP (Vol. 2, Issue 1). http://e-journal.ups.ac.id/index.php/jpmp

Hariyati Adam, D., Irmayanti, Sari Haribuan, M. N., Hasibuan, E. R., & Nazliah, R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Education and Development, 9(2), 437–439.

Hayati, Agustini, & Mahdiana. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Biologi Materi Sistem Sirkulasi Pada Manusia Siswa Kelas XI MIA2 MAN 1 Hulu Sungai Tengah. 5(4), 172–179.

I Kadek Yogi Mayudana, I. K. S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Liabilities (Jurnal Pendidikan Akuntansi), 1(1), 13–23. https://doi.org/10.30596/liabilities.v1i1.2027

I Made Surat, I Komang Sukendra, I. M. S. (2022). The Effect Of Open-Ended Learning Model On The Understanding Of Concept By Controling Numerical Talent Of Students. 23(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.6392246

I Komang Sukendra. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Pemecahan Masalah Berbantuan LKS Dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.4033640

Permendiknas. (2013). Standar Proses Permendikbud No.65 Tahun 2013 . Permendiknas.

Sahrul, S., Mirawati, B., Majid, A., & Fajri, S. (2022). Korelasi Keterlaksanaan Pembelajaran Biologi Dengan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Reflection Journal, 2(1), 7–16. https://doi.org/10.36312/rj.v2i1.588

Sulistio, A., Pd, M. I., & Haryanti, N. (2021). MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF (COOPERATIVE LEARNING MODEL) PENERBIT CV.EUREKA MEDIA AKSARA.

Sukendra, I. K. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Dengan Aplikasi Zoom Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Kuliah Pengantar Dasar Matematika. 22(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.4661195

Published

2023-05-23

How to Cite

Ni Luh Putu Pitri Ramanti Dewi, & I Komang Sukendra. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BIOLOGI PESERTA DIDIK KELAS XII MIPA 2 SMA NEGERI 1 KUTA UTARA. Widyadari, 24(1), 106 - 115. https://doi.org/10.5281/zenodo.7813516

Issue

Section

Articles