PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR EKONOMI PESERTA DIDIK KELAS XII IPA 2 SMA NEGERI 1 PEKUTATAN SEMESETER GENAP TAHUN PELAJARAN 2021/2022
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7812412Keywords:
problem base learning, students’ outcome, economyAbstract
Problem-based learning is a learning approach that presents contextual problems so that it stimulates students to learn. This classroom action research aims to increase students’ outcome of economy lesson by applying learning model Problem Based Learning (PBL). This research was conducted in class XII IPA 2 SMA Negeri 1 Pekutatan at second term in academic year 2021/2022 to 32 students. The research’s result shows at cycle 1, the mean score is 74,53 which was categorized good and mastery of learning outcomes achieve 68,75% classically. Meanwhile, at cycle 2, the mean score results 83,59 which was categorized good and mastery of learning outcomes achieve 93,75% classically. The result shows that the applying of Problem Based Learnng model can increase students’ outcome of economy lesson at class XII IPA 2 SMA Negeri 1 Pekutatan at second term in academic year 2021/2022.
Downloads
References
Ali, M. (2004). Peningkatan Pemerataan Memperoleh Pendidikan Berkualitas Melalaui Akreditasi Sekolah. Makalah Disampaikan Pada: Konvensi Nasional Pendidikan Indonesia tanggal 5-9 Oktober, 2004 di Surabaya, p.34-46,
Dimyati dan Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
I Kadek Yogi Mayudana, I. K. S. (2020). Analisis Kebijakan Penyederhanaan RPP (Surat Edaran Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 14 Tahun 2019). IJED (Indonesian Journal of Educational Development), 1(1), 62–70. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760682
I Made Surat, I Komang Sukendra, I. M. S. (2022). The Effect Of Open-Ended Learning Model On The Understanding Of Concept By Controling Numerical Talent Of Students. 23(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.6392246
Pujiriyanto. (2019). Modul 2 Pendidikan Profesi Guru Peran Guru Dalam Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Keudayaan.
Sukirman dan Moch, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Peserta Didik. Atavisme: Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 2 (2), 49-59.
Sukendra, I Komang. (2015c). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Asesmen Kinerja dan Bakat Numerik Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X SMA N 7 Denpasar Tahun Pelajaran 2016/2017. 5(1), 73–88.
Sukendra, I Komang. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika Fpmipa Dengan Mengontrol Disiplin Belajar. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.3742507
Yasmini, I Gusti. (2021). Penerapan Model pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPA [PTK]. (tidak dipublikasikan). Universitas Pendidikan Ganesha.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 LPPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.