PENERAPAN METODE PEMBERIAN TUGAS DENGAN RESITASI SEBAGAI UPAYA UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IX H SEMESTER II SMP NEGERI 3 SUKAWATI TAHUN PELAJARAN 2020/2021
Keywords:
learning motivation, recitation, activity, learning outcomesAbstract
Activities are all activities carried out both physically and spiritually. The purpose of this study was to determine the magnitude of the increase in student activity and learning outcomes in class IX H Semester II SMP Negeri 3 Sukawati if the assignment method with recitation was applied. This type of research is classroom action research. The research subjects were students of class IX H of SMP Negeri 3 Sukawati in the first semester of the 2020/2021 academic year, totaling 39 students. In this study, two cycles were used and each cycle went through four stages of the activity process which included (1) planning, (2) action, (3) observation, and (4) evaluation and reflection. The data collection technique in this study was using the test and observation method. The results showed that (1) The application of the learning assignment method with recitation could increase the activities and learning outcomes of class IX H Semester II students of SMP Negeri 3 Sukawati in the 2020/2021 academic year. (2) The application of the learning method of giving assignments with recitation has a positive influence, namely it can increase student learning motivation as indicated by the average student answers stating that students are interested and interested in learning the method of giving assignments with recitation
Downloads
References
Artawan, Ketut. 1999. Penggunaan Metode Pemberian Tugas Dengan Pendekatan CBSM Dalam Pembelajaran Biologi Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas III SLTP Negeri Sukasada Tahun Ajaran 1999/2000. STKIP Singaraja : Laporan Penelitian.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI. 1994. Petunjuk Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI 1997. GBPP SLTP Mata Pelajaran Matematika. Jakarta: Depdikbud.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI 1995. Petunjuk Teknis Kurikulum SLTP Mata Pelajaran Matematika. Jakarta: Depdikbud.
Djaali. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1994. Peningkatan Kualitas Pengajaran Matematika Pada pendidikan Menengah. UP
Herman Hudoyo, 1984. Teori Belajar Untuk Pengajaran Matematika. Jakarta: Depdikbud.
Herman Hudoyo, 1990. Strategi Mengajar dan Belajar Matematika. IKIP Malang
Lanang Wiratma, I Gusti. Dkk. 1999. Meningkatkan Aktivitas Belajar Mahasiswa
Pada Proses Pembelajaran Resitasi Diskusi Informasi (RDI). STKIP Singaraja : Laporan Penelitian.
Nurkancana, Wayan. Sunartana. 1992. Evaluasi Hasil Belaja. Surabaya: Usaha Nasional
Roestiyah N.K. 1998. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta
Ruseffendi E.T. 1998. Pengajaran Matematika Moderen Untuk Orang Tua Murid. Guru dan SPG. Bandung : Tarsito.
Sardiman, AM. 1986. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Bandung : Rajawali Pers.
Soedjadi, R. 1999. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Winarno Surakhad. 1994. Pengantar Inetraksi Belajar Mengajar. Bandung : Tarsito.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 LP3M Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.