PEMANFAATAN JENIS -JENIS MEDIA BK DI SEKOLAH PADA PEMBELAJARAN DARING
Keywords:
Types of BK Media, Benefits of BK MediaAbstract
The purpose of making this article is to find out how to apply the types of BK media to students at school. Learning activities can be done anywhere and in general learning activities are carried out in schools. This means that the goal in an activity is to change behavior, regardless of the existence of a skill, knowledge, or attitude that can cover all aspects of the organism or person. In learning activities there are media that are used as tools for complementary learning facilities. BK media itself has two types that can be used, such as electronic media and non-electronic media. The method used in this study is a literature review that collects data from various literature sources related to the theme of this article, including several related studies that have been carried out previously. The results of this study indicate that there are many types of guidance and counseling media that can be used to help students better understand the learning given at school. This BK media can also be used online and offline and has a positive impact on students. The positive impact can be in the form of increasing student creativity, increasing student critical thinking and also increasing student understanding. Besides for students, BK media itself has many positive benefits for all teachers/teachers.
Downloads
References
Bangun, N., & Saragih, A. H. (2015). Pengembangan Media Web Bimbingan Konseling. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.24114/jtikp.v2i1.3285
Chozin, M. N. (2019). Pengembangan Media E-Konseling Sebagai Penunjang Penyelenggaraan Layanan Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Hanata Widya, 1.
Daniswari, H. P., & Kurniawan, D. E. (2020). Pengembangan Media Bk Interaktif Berbasis Macromedia Flash Untuk Menanamkan Nilai Karakter Pada Siswa Sd. … Dan Pembelajaran Ke-SD-An.
Dianto, M., & Putri, B. N. D. (2019). Media Pelayanan Bimbingan Konseling dan Tantangan Konselor dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Konvensi Nasional Bimbingan Dan Konseling XXI, April.
Efendi, M. (2013). Pengembangan Media Blog Dalam Layanan Informasi Bimbingan Dan Konseling Mamang Efendi Email : ma2nkppb@yahoo.com. Bk Unesa, 1(1).
Elmansyah, T. (2017). Upaya Mencegah Dampak Negatif Sosial Media Dengan Layanan Informasi Melalui Media Visual Pada Siswa Kelas Xi Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Pemangkat Kabupaten Sambas. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 2(2). https://doi.org/10.26737/jbki.v2i2.256
Kurniawan, D. (2020). Media Pembelajaran Daring Gratis untuk Mendukung Layanan Belajar dalam Bimbingan dan Konseling Sekolah. PSISULA: Prosiding Berkala Psikologi, 2(November).
Kusnadi, E. (2018). Instrumen dan Media dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. JIGC (Journal of Islamic Guidance and Counseling), 1(1). https://doi.org/10.30631/jigc.v1i1.4
Ramli, M., Hidayah, N., Eva, N., Hanafi, H., & Saputra, N. M. A. (2020). Pengembangan Kompetensi Bk Online Pada Guru Sekolah Menengah Atas Kota Malang. Prosiding Hapemas, 1(1).
Yaniasti, N. L., & Setiawan, G. D. (2021). “Cyber Counseling” Sebuah Media Konseling Di Era Revolusi Industri 4.0 Bagi Siswa Smk Pariwisata Triatmajaya Singaraja. Ristekdik : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1). https://doi.org/10.31604/ristekdik.2021.v6i1.47-57
Yuliastini, N. K. S., Dharma Tari, I. D. A. E. P., Putra Giri, P. A. S., & Dartiningsih, M. W. (2020). Penerapan Media Bimbingan Konseling untuk Meningkatkan Keterampilan Guru BK dalam Memberikan Layanan Pendidikan Seks terhadap Peserta Didik. International Journal of Community Service Learning, 4(2). https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i2.25055
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 LP3M Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.