PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING DENGAN APLIKASI GOOGLE MEET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN LKS DALAM PEMBELAJARAN OPERASI HITUNG BILANGAN BULAT PADA SISWA KELAS VII H SMP NEGERI 3 ABIANSEMAL TAHUN PELAJARAN 2020/2021

Authors

  • Ni Nyoman Suastini Guru Matemtika SMP Negeri 3 Abianseman, Badung

Keywords:

problem solving, worksheets,, integers, google meet

Abstract

Student Worksheet (LKS) is one of the tools where students can carry out the learning process by reading alone, following examples related to learning, doing tasks according to the subject matter. The purpose of this study was to determine whether there was a student's response and to improve students' ability to answer arithmetic operations on integers in class VII H SMP Negeri 3 Abiansemal by applying the problem solving learning model through the google meet application. This type of research is classroom action research. This research was conducted in VII H of SMP Negeri 3 Abiansemal. The subjects of the action research were students of class VII H of SMP Negeri 3 Abiansemal in the 2020/2021 school year, and the object of this research was a study of understanding integer arithmetic operations and student responses to problem solving learning models. In this study, two cycles were used and each cycle went through four stages of the activity process which included (1) planning, (2) action, (3) observation, and (4) evaluation and reflection. Data collection techniques using test and observation methods. Collecting data using observation techniques for qualitative data. The results of the action research are (1) the application of the problem solving learning model with the google meet application can improve the ability to answer integer arithmetic operations (2) There is a positive response from students in the ability to answer integer arithmetic operations in class VII H students of SMP Negeri 3 Abiansemal,

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriansyah, E. A. (2012). Implementasi Pmri dalam Materi Sifat Komutatif dan Assosiatif pada Bilangan Bulat untuk Level Siswa SD/MI. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 67-72. https://doi.org/10.31980/mosharaf a.V1I2.175.

Arikunto, Suharsimi dkk. 2016. Penelitian Tindakan Kelas. Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

Astuti, P., Purwoko, P., & Indaryanti, I. (2017). Pengembangan LKS untuk melatih kemampuan berpikir kritis dalam mata pelajaran matematika di kelas VII SMP. Jurnal Gantang, 2(2), 145-155.

Cecillia Permatasari, Nafiah (2020) Peningkatan Hasil Belajar Melalui Media Aplikasi Zoom Meeting Pada Siswa Kelas IV SDN Mojoroto 4 Kediri

Firman, (2020). Pembelajaran Online Ditengah Pandemic Covid-19. Indonesian Journal of Educational Science Volume 02, No 02 Maret 2020 , 82.

Gunantara Gede, dkk, 2014. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. Vol: 2 No: 1 Tahun 2014

Isrok'atun., & Rosmala, A. (2019). Model- model Pembelajaran Matematika. Jakarta: Bumi Aksara.

Junita Monica dan Dini Fitriawati, (2020) Efektivitas Penggunaan Aplikasi Zoom Sebagai Media Pembelajaran Online Pada Mahasiswa Saat Pandemi Covid- 19

Kunandar. 2012. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas: Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Ni Putu Puspita Dewi Palgunadi, dkk 2020. Pengaruh Model Pembelajaran ALC berbasis E- Modul Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Masa Pandemi COVID-19

Nila Chrisnawati, dkk (2019) Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa pada Materi Bangun Datar Segitiga melalui MetodeCreative Problem Solving

Siti Aminah Nababan, 2019. Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Hasil belajar Matematika Siswa SD Negeri Aceh Barat

Taniredja, H. Tukiran dkk. 2015. Model- Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta.

Ugi, L. E. (2016). Analisis Kesalahan Siswa pada Operasi Hitung Campuran Bilangan Bulat dan Alternatif Pemecahannya. Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(1), 34- 50. https://doi.org/10.26858/jds.v4i1.2 450.

Published

2021-10-19

How to Cite

Ni Nyoman Suastini. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING DENGAN APLIKASI GOOGLE MEET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN LKS DALAM PEMBELAJARAN OPERASI HITUNG BILANGAN BULAT PADA SISWA KELAS VII H SMP NEGERI 3 ABIANSEMAL TAHUN PELAJARAN 2020/2021. Widyadari, 22(2), 724 - 734. Retrieved from https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/widyadari/article/view/1413