PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN OPEN ENDED PROBLEM DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS XI MIPA 5 SMA NEGERI 2 DENPASAR DENGAN PEMBELAJARAN DARING

Authors

  • Ni Komang Wirasti Guru Matematika SMA Negeri 2 Denpasar

Keywords:

open ended problem, student response, learning outcomes, online learning

Abstract

Online learning is learning that is done online, using learning applications and social networks. Open-ended problems are learning that begins with giving problems openly with various solutions and solutions. The purpose of this study was to determine the responses and results of students' mathematics learning through the application of an open ended problem learning model with online learning using the zoom application and google classroom. This type of research is classroom action research which consists of 4 stages, namely: planning, implementing actions, observing and reflecting which is carried out in 2 cycles. The research subjects were students of class XI MIPA 5 SMA Negeri 2 Denpasar in the academic year 2020/2021 as many as 46 students. Based on the results of the analysis, it can be concluded (1) the application of the open-ended problem learning model with online learning can improve students' mathematics learning outcomes, (2) there is a positive response from class XI IPA 5 students at SMA Negeri 2 Denpasar towards the application of the open-ended problem learning model with online learning in mathematics lessons on matrix material

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, Khoiru dkk. 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi KTSP. Prestasi Pustaka Publisher : Jakarta

Anonim. 2011. Pengertian Hasil Belajar.

http://blognyaalul.blogspot.com/2012/01/pengertian-hasil-belajar.html

Diakses: 10 Januari 2012

Dimyati dan Mudjiono.2009. Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta : Jakarta

Fadlisyah. 2010. Hasil Angket Respon Siswa. http://www.scribd.com/Fadlisyah/d/16851892/7-Tabel-4-7-Hasil-Angket-Respon-Siswa. (Diakses tanggal 8 Maret 2012)

Huda, M. (2013). Model-model pengajaran dan pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka Belajar.

Husnuz Zaimah dan Khamim Thohari, 2018. Penerapan Model Pembelajaran Open Ended Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Di Kelas VIIIG MTS Negeri 2 Mojokerto

Masriani, 2020. Penerapan Model pembelajaran Open Ended untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa pada Materi Pecahan

Muhfida. 2009. Pembelajaran Konvensional. http://muhfida.com/pembelajaran-konvensional/. (Diakses Tanggal 4 Februari 2012)

Munawar, Indra. 2009. Definisi dan Pengertian Hasil Belajar. http://indramunawar.blogspot.com/2009/06/hasil-belajar-pengertian-dan-definisi.html. (Diakses Tanggal 4 Februari 2012)

Risna Kurniati, 2016. Penerapan Strategi Pembelajaran Open Ended Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Palembang JIP: Jurnal Ilmiah PGMI. Volume 2, Nomor 1, Januari 2016

Rohani, Ahmad. 2010. Pengelolaan Pengajaran sebuah Pengantar Menuju Guru Profesional. PT. Rineka Cipta :Jakarta

Silberman, Mel L. 2002. Active Learning : 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Pustaka Insan Madani : Yogyakarta

Sholikhah, Z, Kartana, T.J, & Utami, W. B. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Open-Ended terhadap prestasi belajar matematika ditinjau dari kreativitas siswa. JES-MAT. Vol. 4 No 1

Subanji. 2013. Pembelajaran Matematika Kreatif dan Inovatif. Penerbit Universitas Negeri Malang (UM Press)

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: CV. ALFABETA

Sukendra I Komang, 2017. Pengaruh Penerapan Model Pebelajaran Pemecahan Masalah Berorientasi Masalah Matematika Terbuka Pada Mahasiswa Semester V FP-MIPA IKIP PGRI Bali Tahun Pelajaran 2016/2017

Suyadi. 2010. Panduan Penelitian Tindakan kelas. Diva Press : Yogyakarta

Published

2021-10-19

How to Cite

Ni Komang Wirasti. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN OPEN ENDED PROBLEM DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS XI MIPA 5 SMA NEGERI 2 DENPASAR DENGAN PEMBELAJARAN DARING . Widyadari, 22(2), 501 - 512. Retrieved from https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/widyadari/article/view/1393