PENGEMBANGAN BAHAN AJAR DIGITAL MATEMATIKA SMA KELAS X BERORIENTASI HOTS
Keywords:
Digital teaching materials, HOTS, learning outcomesAbstract
HOTS learning is learning in the cognitive domain of analyzing, evaluating, and creating. This study aims to determine the development steps and quality of digital mathematics teaching materials for class X SMA HOTS oriented on the material of a three-variable linear equation system. This research and development procedure uses an adaptation of the Plomp model, with the following steps: initial investigation, design, realization/construction, and test, evaluation and revision. Sources of research data are validators and high school mathematics teachers. Research data collection techniques using a questionnaire. The results of the initial validity test were declared "valid", with a material validity value of 0.72, language validity 0.92, and media validity 0.87. The results of the final stage of the validity test were declared "valid", with a validity value of 0.95. In the quality test, HOTS-oriented digital teaching materials were declared to have "good quality", with the result that all indicators on aspects of content, presentation, language, and media obtained an average score in the range of 9-10 on the Thurstone scale, the value of the interquartile range which is small below 2 and the mode value is close to 11 on the Thurstone scale.
Downloads
References
Agung, L., & Akhyar, M. (2019). Pengembangan bahan ajar digital sejarah lokal berbasis toponimi di Vorstelanden Surakarta. Seminar Nasional Sejarah Ke 4, 618–628.
Anwar, M. (2017). Hypnoteaching, Menciptakan pembelajaran efektif melalui. Jurnal Ekspose, 16(2), 469–480.
Badjeber, R., & Purwaningrum, J. P. (2018). Pengembangan higher order thinking skills dalam pembelajaran matematika di SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 36–43.
Bahri, S. (2017). Pengembangan kurikulum dasar dan tujuannya. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 15–34.
Kemendikbud. (2013). Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum 2013. Kemendikbud.
Lilis. (2019). Pengembangan bahan ajar digital mata pelajaran dasar listrik dan elektronika kelas X. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2), 156–168.
Popalri, & Fikri, A. (2019). Validitas modul bola tangan bagi mahasiswa pendidikan jasmani kesehatan dan rekreasi STKIP PGRI Lubuklinggau. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 3(1), 89–95.
Sani, R. A. (2019). Pembelajaran Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills). Tira Smart.
Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020). Kemampuan berpikir tingkat tinggi dalam menyelesaikan soal HOTS mata pelajaran matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 257–269.
Setiawan, D. E., & Mais, A. (2017). Pengaruh tingkat kehadiran siswa terhadap efektivitas proses pembelajaran siswa kelas IV tuna grahita ringan dalam kelas regular SD Inklusi di Kabupaten Jember. Journal of Special Education, 1(1), 28–33.
Sopandi, A. T., Suwardika, G., & Widana, I. W. (2020). Pengembangan model asesmen autentik pada pembelajaran berbasis STEM mata pelajaran matematika SMA. Universitas Terbuka.
Sri Mertasari, Ni Made. (2020). Pengujian Instrumen Penelitian Kuantitatif dengan Pendekatan Klasik. Singaraja: Undiksha Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 LPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.