PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN OPEN ENDED UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR ALJABAR LINIER MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA DENGAN PEMBELAJARAN DARING
Keywords:
learning outcomes, online learning, open-ended, linear algebraAbstract
Online learning is a system of learning activities that are carried out without going through face-to-face directly but through the internet network. The purpose of this study was to determine the effect of applying the open-ended learning model with online learning in improving student learning outcomes and responses. This type of research is classroom action research. Action research is designed using two cycles, where each cycle consists of four stages, namely planning, implementing actions, observing and reflecting. The subjects of this study were students of the sixth semester of Mathematics Education, Universitas PGRI Mahadewa Indonesia, Academic Year 2020/2021. The object of research is student learning outcomes in Algebra subjects after being given learning using an open ended learning model with online learning. The results showed that the first cycle obtained an average grade of 77.96; 77.96% absorption, 66.67% classical completeness, and the second cycle obtained an average grade of 84.26, 84.26% absorption and 96.30% classical completeness. Conclusions from the results of action research (1) The application of the open-ended learning model with online learning can improve student learning outcomes, (2) There is a positive response from the sixth semester students of Mathematics Education at PGRI Mahadewa Indonesia University for the 2020/2021 Academic Year to the open-ended learning model with online learning at Linear Algebra course.
Downloads
References
Anonim. 2011. Pengertian Hasil Belajar.
http://blognyaalul.blogspot.com/2012/01/pengertian-hasil-belajar.html
Diakses: 10 Januari 2012
Firman, F., & Rahayu, S. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81-89.
Huda, M. (2013). Model-model pengajaran dan pembelajaran. Yogyakarta : Pustaka Belajar.
Husnuz Zaimah dan Khamim Thohari, 2018. Penerapan Model Pembelajaran Open Ended Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa PokokBahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Di Kelas VIIIG MTS Negeri 2 Mojokerto
Ina Magdalena dkk, 2021. Implementasi Model Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 di Kelas Iii SDN Sindangsari III. Pandawa :Volume 3, Nomor 1, Januari 2021
Masriani, 2020. Penerapan Model pembelajaran Open Ended untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa pada Materi Pecahan
Muhfida. 2009. Pembelajaran Konvensional. http://muhfida.com/pembelajaran-konvensional/. (Diakses Tanggal 4 Februari 2012)
Munawar, Indra. 2009. Definisi dan Pengertian Hasil Belajar. http://indramunawar.blogspot.com/2009/06/hasil-belajar-pengertian-dan-definisi.html. (Diakses Tanggal 4 Februari 2012)
Sholikhah, Z, Kartana, T.J, & Utami, W. B. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Open-Ended terhadap prestasi belajar matematika ditinjau dari kreativitas siswa.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: CV. ALFABETA
Sukendra I Komang, 2017. Pengaruh Penerapan Model Pebelajaran Pemecahan Masalah Berorientasi Masalah Matematika Terbuka Pada Mahasiswa Semester V FP-MIPA IKIP PGRI Bali Tahun Pelajaran 2016/2017
Suyadi. 2010. Panduan Penelitian Tindakan kelas. Diva Press : Yogyakarta
Tiara Yulita dkk, 2021. Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Open-Ended dengan Bantuan Power Point untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah di Masa Pandemi. Jurnal Cendekia:
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 LPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.