PENERAPAN PEMBELAJARAN DARING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INGGRIS SISWA KELAS X MIPA 8 SMA NEGERI 7 DENPASAR TAHUN PELAJARAN 2020/2021

Authors

  • Ayu Wahyuniyati Guru Bahasa Inggris SMA Negeri 7 Denpasar

Keywords:

online learning, Recount text, English

Abstract

The purpose of this study was to determine whether there was a student response and the effect of the application of online learning in improving English learning outcomes on Recount text material in class X MIPA 8 SMA Negeri 7 Denpasar. This type of research is a classroom action research conducted online via Zoom and Google Classroom. The subjects in the study were students of class X MIPA 8 at SMA Negeri 7 Denpasar in the even semester of the 2020/2021 academic year, and the object of this study was to understand the recount text material and student responses to online learning. This study uses two cycles to improve the ability to analyze recount text through four stages of the activity process which includes: planning, action, observation, evaluation and reflection. Data collection techniques in this study are using test and observation methods. The results showed (1) the application of online learning can improve students' understanding of recount text material. (2) there is a student response to the application of online learning to improve students' understanding of recount text material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggoro, M. Toha dkk. 2008. Metode Penelitian. Jakarta: Universitas Terbuka.

Arikunto, Suharsimi. 2016. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, Suharsimi dkk. 2016. Penelitian Tindakan Kelas. Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

Aurora, A., & Effendi, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran E- learning terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa di Universitas Negeri Padang. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 05(02), 11–16.

Bawelle, C. F. N., Lintong, F., & Rumampuk, J. (2016). Hubungan penggunaan smartphone dengan fungsi penglihatan pada mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Manado angkatan 2016. Jurnal E-Biomedik, 4(2), 0–5. https://doi.org/10.35790/ebm.4.2.2016.14865.

Bilfaqih, Yusuf. 2015. Esesnsi Pengembangan Pembelajaran Daring.Yogyakarta: Deepublish

Chandrawati, S. R. (2010). Pemanfaatan e-learning dalam pembelajaran. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 8(2), 172–181.

Franciska Ayuningsih Ratnawati, 2020. Strategi Meningkatkan Hasil Belajar Selama Pandemi Dengan Aplikasi Google Classroom Pada Materi Usaha Dan Energi

Hakim, A.B., (2016). Efektifitas Penggunaan E-Learning Moodle, Google Classroom Dan Edmodo. I-STATEMENT: Information System and Technology Management, 2(1).

Isman, Mhd. 2016. Pembelajaran Media dalam Jaringan (Moda Jaringan). The Progressive and Fun Education Seminar, 586.

Jamaludin, Dindin dkk. 2020. Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19 Pada Calon Guru: Hambatan, Solusi Dan Proyeksi. Karya Tulis Ilmiah LP2M UIN Sunan Gunung Djati Bandung. 3

Kunandar. 2012. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas: Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Mega Berliana Yolandasari, 2020. Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Ii A Mi Unggulan Miftahul Huda Tumang Cepogo Boyolali Tahun Pelajaran 2019/2020

Moleong, L. 2014. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mutia, Intan dan Leonard. 2013. Kajian Penerapan E-learning Dalam Proses Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Faktor Exacta 6(4). 282

Mustakim, 2020. Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika

Nurkholis. 2013. Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 25. Pengetahuan. 131

Nurkancana, Wayan dan PPN Sunartana. 1992. Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Usaha Nasional.

Pangondian, Roman A. 2019. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan Pembelajaran Daring Dalam Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS). 57

Putra, Made. 2020. Kurang Efisiennya Pembelajaran Daring/E-Learning.3

Taniredja, H. Tukiran dkk. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta.

Wena, Made. 2011. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Published

2021-04-08

How to Cite

Ayu Wahyuniyati. (2021). PENERAPAN PEMBELAJARAN DARING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INGGRIS SISWA KELAS X MIPA 8 SMA NEGERI 7 DENPASAR TAHUN PELAJARAN 2020/2021 . Widyadari, 22(1), 290 - 302. Retrieved from https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/widyadari/article/view/1126

Issue

Section

Articles