MEDIA VISUAL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR ANAK
Keywords:
Learning Motivation, Visual MediaAbstract
This study aims to determine the increase in early childhood learning motivation at Kindergarten Pandu Kumara, Tanjung Bungkak Kelod Denpasar through visual media. And the results of the research show that there is a significant increase. After improving learning using visual media in the first cycle, there is an increase in children's learning motivation with a moving percentage of between 50% and 58%. The range is in the low to quite high category. In the first cycle, there was an increase in the score, but it is still in the original category. Thus it is considered that improvements still need to be done so that the changes achieved by children increase significantly. After looking at several weaknesses in the implementation of learning in cycle I action and improvements in cycle II learning, there is a change in children's learning motivation. Of the 6 children who were made cases, all had increased to a certain extent and had only just reached the high enough category, with a percentage ranging from 58-66%. Overall, it can be stated that the improvement of learning to increase the learning motivation of Pandu Kumara Kindergarten children, using visual media has been successful. So that the action is stopped until cycle II.
Downloads
References
Arsyad. 2006. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo persada.
Baharuddin. 2007. Teori Belajar dan pembelajaran. Yogyakarta : AR RUZZ.
Daryanto. 1993. Media Visual. http://www.scribd.com.do.
Depdikbud. 2003. Didaktik / metodik umum. Jakarta: direktorat pendidikan Umum.
Depdiknas. 2004. Pedoman Administrasi Program Pengajaran Taman Kanak-Kanak. Jakarta : Ditjen Pendidikan Dasar dan Menengah.
Depdiknas. 2005. Pedoman Pembelajaran di Taman Kanak-Kanak. Jakarta ; Ditjen. Pendidikan Dasar dan Menengah.
Depdiknas. 2006. Pedoman Penilaian Kinerja Taman Kanak-Kanak Jakarta ; Dir. Pembinaan TK dan SD.
Dimyati dan Mudjono. 2009. Belajar dan pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta
Gagne. 1975. Prinsip-Prinsip Belajar Untuk pengajaran (Essential of Learning for Instruction), ahli bahasa hanafi dkk. Surabaya: Usaha nasional.
Hamidjojo. 1993. Media pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara
Hamzah. 1988. Media Audio-Visual Untuk Pengajaran Dan Penyuluhan. Jakarta: Gramedia.
Hamzah. 2007. Teori Motivasi Dan Pengukurannya, Jakarta: Bumi Aksara.
Hasan. Iqbal.2006, Analisis Data Penelitian dengan Statistik, Jakarta: Bumi Aksara.
Levie & Lentz. 1982. Fungsi Motivasi. http://www.scribd.com.do.
Muhibbin. 2003. Psikologi Belajar. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.Slameto, 2003 Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Suryabrata, Sumadi. 1990. Psikologi Pendidikan. Jakarta :Rajawali
Sudiasa 1997. Laporan Penelitian Peningkatan Konsep Diri Akademik. STKIP : Singaraja.
Sardiman. 2007:83. Media Pendidikan. Jakarta : PT Raja Grafido Persada.
H.Nashar. 2004. Peranan Motivasi dan Kemampuan Awal Dalam Kegiatan Pembelajaran, Jakarta : Delia Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 LPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.