UPAYA PENINGKATAN MUTU PEMBELAJARAN DARING MELALUI SUPERVISI AKADEMIK GURU DI SMA NEGERI 7 DENPASAR
Keywords:
supervision, teacher, online learning, PTSAbstract
The purpose of this study was to determine whether there was an effect of academic supervision on teachers in improving their performance during a pandemic with online learning at SMA Negeri 7 Denpasar in the 2020/2021 school year. This type of research is school action research. The subjects in this study were teachers of SMA Negeri 7 Denpasar. The implementation of school action research is carried out in two cycles and in each cycle four main activities are carried out, namely: planning, acting, observing, and reflecting. Based on the results of school action research, it can be concluded as follows (1) Continuous guidance in an effort to implement the quality of online learning through teacher academic supervision can increase teacher motivation in compiling complete teaching administration and teaching planning through academic supervision so as to produce higher quality learning. (2) Academic supervision activities can improve teacher competence in preparing lesson plans which in turn improve the quality of online learning. (3) Continuous guidance can improve teacher competence in preparing lesson plans. This can be proven from the results of observations / observations which show that there is an increase in teacher competence in compiling lesson plans and online learning from cycle to cycle.
Downloads
References
Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Peraturan Pemerintah Nomor 22 tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Piet, A. Sahertian. Frans Mataheru, Prinsip Teknik Supervisi Pendidikan, (Surabaya, Usaha
Erman Suherman, (2009). Model-model Pembelajaran http ://re- searchengines.com/1207trimo1.ht ml Penelitian Tindakan Sekolah
Iim Waliman, dkk. 2001. Supervisi kelas (Modul Manajemen Berbasis Sekolah). Bandung : Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Barat
Roni Elfahmi, 2020. Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menerapkan Pembelajaran Daring Masa Pandemi Covid 19 di SMA Negeri 3 Seunagan
Mustofa. 2007. Upaya pengembangan profesionalisme guru di Indonesia. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan 4(1):76-88.
Sriwihajriyah, N. Ruskan, E. L.& Ibrahim, A.(2012). Sistem pembelajaran dengan e- learning untuk persiapan ujian nasional pada SMA Pusri Palembang. Jurnal Sistem Informasi (JSI), 4(1), 450–449.
Kemat, 2016. Penerapan Supervisi Akademikuntuk Meningkatkan Kemampuan Gurudalam Merencanakandan Melaksanakan Pembelajaran. UPT Dinas Dikbud Wilayah IKabupaten Bengkulu Utara
Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Peraturan Pemerintah Nomor 22 tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan
Piet, A. Sahertian. Frans Mataheru, 2018. Prinsip Teknik Supervisi Pendidikan, (Surabaya, Usaha
S Syaodih Nana, (2006). Pengendalian Mutu Pendidikan Sekolah Menengah (konsep, prinsif, dan instrumen). Bandung : Aditama.
Sudrajat Akhmad. Pendekatan Pembelajaran Udin Winataputra, (1994,34), Model pembelajaran
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 LPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.