PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN STAD DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR FISIKA SISWA KELAS XII MIPA 8 SMA NEGERI 7 DENPASAR TAHUN PELAJARAN 2020/2021
Keywords:
STAD learning model, physics learning achievement, Atomic Core, onlineAbstract
The purpose of this study was to determine whether there was a student response and the effect of the application of the STAD learning model in improving the physics learning achievement of students in class XII MIPA 8 SMA Negeri 7 Denpasar in the academic year 2020/2021 in the Atomic Core material. This type of research is a classroom action research (PTK). Action research was carried out by means of online virtual zoom animals. In this study, the STAD (Student Team Achievement Division) type cooperative learning model was used. The study used a qualitative descriptive design with two cycles of cooperative learning model type STAD including planning, implementing, observing / evaluating and reflecting. The subjects of this study were 36 students of class XII MIPA 8 at SMA Negeri 7 Denpasar with a total of 36 students. This research was conducted at SMA Negeri 7 Denpasar. It can be concluded as follows: (1) There is an effect of the application of the STAD learning model in improving students' physics learning achievement. (2) There is a student response to physics lessons on the application of the STAD Type Cooperative learning model in improving students' physics learning achievement is good. The increase in the average value is 13.47%. The average processing of student observations from the first cycle an average of 71.55 and the average of the second cycle increased to 81.20.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak.
Brown, Theodore L. et al. 2015. Chemistry: The Central Science (13th edition). New Jersey: Pearson Education, Inc.
Dalman, H. 2014. Keterampilan Menulis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID- 19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55-61. Retrieved from https://edukatif.org/index.php/edu katif/article/view/89/pdf.
Djamarah, Syaful Bahri. 2002. Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.
Douglas, Giancoli, C. 2005. Physics: Principle and Application. Pearson Education Malaysia, Pte. Ltd.
Dwiyanti, Ni Kadek. 2011. “Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk meningkatkan kompetensi Menarikan Tari Legong Pelayon Siswa Kelas XI T2 Program Keahlian Seni Tari SMK Negeri 3 Sukawati, Gianyar Tahun Pelajaran 2011/2012”.
Gilbert, Thomas N. et al. 2012. Chemistry: The Science in Context (3rd edition). New York: W. W. Norton & Company, Inc.
Ika Wardana dkk, 2020. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team AchivementDivision (STAD) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA Avogadro SMA Negeri 2 Pangkajene
Nurkencana, Wayan dan Sunartana. 1992. Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Usaha Nasional.
Paizaluddin dan Ermalinda. 2012. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Alfabeta.
Palupi, Dwi Satya, Suharyanto. Fisika 3 untuk SMA dan MA Kelas XII. Jakarta: Pusat Perbukuan, Departemen Pendidikan Nasional, 2009
Rasmini, Ni Luh. 2010. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif tipe STAD (Students Teams Achievement Division) dan Kemampuan Abstraksi terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Wisata Sanur Denpasar. Tesis. Singaraja: Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha.
Sugiyono. 2013. “Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D”. Bandung: Alfabeta.
Sukendra I Komang, 2018. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas XII IIS 3 SMA N 7 Denpasar Tahun Pelajaran 2017/2018
Taniredja, H. Tukiran dkk. 2015. Model-Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta.
Wiryanto, 2020. Proses Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar Di Tengah Pandemi Covid-19. Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Vol 6, No 2, Mei 2020Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
https://ainamulyana.blogspot.com/2016/0 1/prestasi-belajar-siswa- pengertian-dan.html
https://pengertiandefinisi.com/pengertian- prestasi-belajar/
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 LPPM Universitas PGRI Mahadewa Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan mengirimkan artikel ini dalam semua bentuk dan media, termasuk mencetak ulang, memotret, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahannya. Reproduksi dari bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya di database dan transmisinya dengan bentuk atau media apa pun, seperti salinan elektronik, elektrostatik dan mekanis, fotokopi, rekaman, media magnetik, dan lain-lain, akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari penerbit jurnal.